14 kwietnia Zarząd Województwa Pomorskiego zdecydował o ogłoszeniu przetargu na przewozy pasażerskie w województwie. Postepowanie jest o tyle ważne, że dotyczy także kończonej właśnie trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przetarg podzielono na dwa zadania.
Zadanie nr 1, dotyczące przewozów aglomeracyjnych, zostało zaś podzielone na dwie części:
1) PKM
a) Gdańsk Główny/ Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk – Port Lotniczy – Gdańsk Osowa/ Gdynia – w terminie od 1.09.2015 r. do 10.12.2016 r.
b) Kościerzyna/ Kartuzy – Gdańsk – Port Lotniczy – Gdańsk Wrzeszcz/ Gdańsk Główny – w terminie od 1.09.2015 r do 10.12.2016 r.
c) Kościerzyna – Gdynia – od 13.12.2015 r. do 10.12.2016 r.
2) Wejherowo – Gdynia Główna – Gdańsk Główny/ Gdańsk Śródmieście/ Tczew – od 13.12.2015 r. do 10.12.2016 r.
Zadanie nr 2, dotyczące przewozów w relacji Gdynia – Słupsk/ Ustka – od 13.12.2015 r. do 10.12.2016 r.
Wciągnięcie do zadania Ustki jest nowością, bowiem odcinek Słupsk – Ustka do tej pory był wystawiany na przetargi w ramach innych, osobnych zadań. W tej chwili kursują tu Przewozy Regionalne, wykonując dwie pary kursów poza sezonem i 8 par w czasie wakacji. Odcinek Gdynia – Słupsk z kolei obsługuje w ruchu regionalnych SKM Trójmiasto. Należy się spodziewać, że przewozy pomiędzy Słupskiem a Ustką wykona więc od 2016 właśnie ten drugi przewoźnik.
Pozostałe połączenia dla Przewozów Regionalnych?
W informacji przekazanej od województwa zabrakło zadania trzeciego, na pozostałe linie kolejowe w województwie, gdzie obecnie prowadzony jest ruch pociągów regionalnych. Najprawdopodobniej, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, linie te zostaną bezprzetargowo przekazane do obsługi Przewozom Regionalnych. Na jak długi okres? Tego na razie nie wiemy.
– Chcemy, by obszar metropolitalny obsługiwał jeden operator. Ważna jest spójność systemu transportowego w aglomeracji trójmiejskiej – powiedział Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. – Dodatkowo samorząd województwa pomorskiego przekaże na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym 5 dwuczłonowych i 8 trójczłonowych – dodał Świlski.
SKM przejmie obsługę PKM?
Ogłoszenie przetargu na okres wyłącznie do końca 2016 na tak duży zakres obsługi linii w zasadzie eliminuje graczy, którzy w tej chwili nie posiadają w województwie pomorskim poważnego zaplecza do sprostania zadaniu. Biorąc pod uwagę, że w zakres zadania aglomeracyjnego wchodzi linia SKM na odcinku Wejherowo – Tczew (a w drugim odcinek Słupsk – Tczew, także obsługiwany przez SKM) oraz deklarację zastępcy marszałka, mówiącej o jednym przewoźniku na liniach aglomeracyjnych, można spodziewać się, że SKM Trójmiasto zwiększy zakres pracy o linię PKM (być może w konsorcjum z Przewozami Regionalnymi). Termin składania ofert na dwa zadania upływa 25 maja 2015 r.
Analiza dotycząca jednego z ważniejszych przetargów na przewozy pasażerskie i więcej szczegółów na portalu MONITOR