NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jest coraz więcej pociągów. Trzeba jeszcze zaprosić pasażerów

| lm/jm, Rynek Kolejowy 04.07.2016 270

Jest coraz więcej pociągów. Trzeba jeszcze zaprosić pasażerów
Fot. Marcel Raś, SM42.pl
Urząd Transportu Kolejowego opublikował wyniki przewozowe za maj tego roku. W porównaniu z zeszłym rokiem, przewoźnicy bardzo wzbogacili ofertę, a pasażerów jest więcej... mniej więcej.
Choć praca przewozowa w okresie styczeń–maj wzrosła o niemal 11% rok do roku, to liczba pasażerów wzrosła o niewiele ponad 4%. Jak podaje UTK, praca eksploatacyjna wszystkich przewoźników wzrosła w maju aż o 11,99% – z 11,9 do 13,4 mln pociągokilometrów. Oznacza to, że w ujęciu globalnym spadło zapełnienie pociągów.

 

– Po okresie intensywnych inwestycji w linie łączące główne aglomeracje miejskie, dworce w centrach miast i w tabor do przewozów pasażerskich udało się odwrócić trend spadkowy w przewozach osób – cieszy się Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Jego zdaniem, odzyskanie konkurencyjności przez kolej potwierdza również wyraźny spadek przewozów w konkurencyjnych rodzajach transportu – czyli w połączeniach autobusowych i lotach krajowych.

PKP Intercity wraca do dużej skali przewozów

W ujęciu liczbowym za wzrost pracy przewozowej na kolei odpowiada przede wszystkim PKP Intercity. Państwowy przewoźnik obsłużył od początku roku do końca maja o ponad 3 mln więcej osób, niż rok temu (wzrost o 28,7%), wykonując o 30% większą pracę przewozową. Skala operacji przewoźnika urosła w ciągu roku o prawie jedną trzecią, co na pewno robi wrażenie. Wakacje będą pierwszym dużym sprawdzianem dla PKP Intercity i nowych Dartów i Flirtów operatora. Na dobrą sprawę dopiero po tym okresie ocenimy, jak przewoźnik radzi obie z pozyskiwaniem pasażerów.


 

– PKP Intercity wróciło do skali przewozów i liczby pasażerów z poziomu 2012 r. To efekt zakończenia kluczowych dla spółki inwestycji infrastrukturalnych. Dalsze zwiększenie działalności będzie możliwe dopiero po nadrobieniu zaległości w utrzymaniu taboru. Braki te widać w przypadku rozpoczynających się Światowych Dni Młodzieży, na które została przyjęta specustawa umożliwiająca dotowanie przewozów międzywojewódzkich również przewoźnikom samorządowym – to oni biorą na siebie największy ciężar organizacji przewozu pielgrzymów – przypomina Marcel Klinowski szef zespołu ds. transportu Stowarzyszenia Republikanie.

Przewozy Regionalne trzymają się

Jeśli chodzi o Przewozy Regionalne, to ciekawe jest zwłaszcza zestawienie pierwszych pięciu miesięcy tego roku z tym samym okresem 2014 roku. Operator ma o 3% mniej pasażerów niż wtedy, ale jego praca przewozowa spadła o ponad 13%. W przypadku kolejnego z największych operatorów, jakim są Koleje Mazowieckie, wyraźnie widać oddziaływanie długotrwałych remontów na przewozy – względem tego samego okresu 2014 roku ma on już prawie 1,5 mln pasażerów mniej. To więcej, niż łącznie przewiozły w ciągu pierwszych pięciu miesięcy ŁKA i Koleje Małopolskie. Zwraca również uwagę dwukrotne zmniejszenie skali przewozów Arrivy, ze względu na zmianę operatora części połączeń w województwie kujawsko–pomorskim.

 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5