Partnerzy serwisu:
Biznes

Janiszewski: Pendolino to dobry krok ku przyszłości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
16-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Aleksander Janiszewski

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Janiszewski: Pendolino to dobry krok ku przyszłości
Przez media przetacza się krytyczna dyskusja na temat zakupu przez PKP Intercity nowoczesnych jednostek pociągowych Pendolino, a sprawa jest już przesądzona. Transport kolejowy jest w Polsce negatywnie oceniany, a w morzu uzasadnionej krytyki nie zauważa się sukcesów do których należy modernizacja wybranych ciągów komunikacyjnych – jest tego może mało, ale jest - pisze Aleksander Janiszewski, dyrektor PKP na początku lat 90.

Przykłady to linia E20 Kunowice – Poznań, Warszawa – Siedlce – Terespol, odcinek Skierniewice – Łódź Widzew, E30 Legnica - Wrocław – Opole, Centrala Magistrala Kolejowa gdzie prędkości jazdy to 160 km/godz. a pojawiający się tabor produkcji polskiej (Pesa, Newag, …) i zagranicznej (Husarz – Siemens) reprezentuje standard europejski. Na tych liniach standard podróży jest bardzo dobry. Zakup pociągów Pendolino to przeskoczenie epoki wagonów pulmanowskich i podniesienie skokowe prędkości biegu pociągów nawet do 200 – 230 km/godz. (CMK).

Polskie koleje chcą pokazać, że możliwe jest na kilku wybranych liniach osiągnięcie sukcesu technicznego i prawdopodobnie ekonomicznego oraz zmiana oglądu PKP. Ta idea jest słuszna, choć obawy o uzasadnienie ekonomiczne są nie bezpodstawne. Na pytanie gdzie Pendolino osiągać będzie prędkość 200 km/godz. lub powyżej odpowiadam: na Centralnej Magistrali Kolejowej (ok. 220 km), która została zaprojektowana do 250 km/godz., przy przyspieszeniu bocznym 0,6 m/sek2, na części linii E65 (W-wa – Gdańsk). Oczywiście niezbędne jest wzmocnienie zasilania (podstacje) bowiem pobory mocy pociągów Pendolino są dwukrotnie wyższe od dzisiejszego taboru. Należy też wybudować 16 skrzyżowań dwupoziomowych i wprowadzić nowoczesny system sterowania ruchem ETCS. To wszystko jest w realizacji przez PKP PLK. Oby tylko zdążono na rozkład jazdy 2014/2015 i tu pytanie do PLK.a

A co z uwagami dotyczącymi tego, dlaczego Pendolino nie mogłoby być wyprodukowane w Polsce? Odpowiadam podobnie jak w Polsce nie produkujemy super luksusowych samochodów jak Ferrari czy Maseratti. Doświadczenia przemysłu zachodnioeuropejskiego w dziedzinie produkcji pociągów dużych prędkości moim zdaniem nie są jeszcze (a czy w ogóle) do osiągnięcia w naszym kraju.a

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Pasażer

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Jakub Rösler 15 grudnia 2024

Pendolino PKP Intercity. Największy sukces polskiej kolei?

Prawo i polityka

Pendolino w Polsce 30 lat temu. Rekord Europy Środkowo-Wschodniej AD 1994

Tabor i technika

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Pasażer

Pendolino skierowane w tor w kierunku Sochaczewa. Miało jechać do Gliwic

Infrastruktura

Zobacz również:

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Pasażer

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Jakub Rösler 15 grudnia 2024

Pendolino PKP Intercity. Największy sukces polskiej kolei?

Prawo i polityka

Pendolino w Polsce 30 lat temu. Rekord Europy Środkowo-Wschodniej AD 1994

Tabor i technika

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Pasażer

Pendolino skierowane w tor w kierunku Sochaczewa. Miało jechać do Gliwic

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5