- Pomimo prognoz o spadku produkcji przemysłowej, nie zmniejszamy zamówień na produkty inżynieryjne - stwierdził podczas targów EXPO 1520 szef rosyjskich kolei państwowych, Władymir Jakunin.
Prezes RŻD wziął udział w dyskusji plenarnej otwierające targi. Innymi uczestnikami spotkania byli przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu i Handlu, Ministerstwa Transportu oraz członkowie kierownictw rosyjskich i zagranicznych firm kolejowych.
Jak podkreślił Jakunin, obecnie gospodarka rosyjska jest na poziomie rozwoju charakteryzującym się przechodzeniem do technologii stawiających na innowacje i korzyści społeczne. - Poprzedni paradygmat wykluczał celowość i możliwość zaangażowania państwa w gospodarkę. Dziś widzimy, że kraje, które, oprócz ograniczania kosztów, aktywnie inwestują w infrastrukturę, o wiele łatwiej przezwyciężają kryzys i wykazują oznaki wzrostu - zaznaczył Jakunin.
Jak wspomniał, w kwietniu tego roku rada naukowo-techniczna RŻD zatwierdziła generalny plan rozwoju linii kolejowych do 2020 r., który zakłada m.in. rozbudowę Kolei Bajkalsko-Amurskiej (BAM) oraz Kolei Transsyberyjskiej, jak również sieci kolei dużych prędkości. Zamiary te zostały wsparte przez rząd federalny. Zrealizowanie założeń planu wymaga co najmniej 6,8 biliona rubli. Pochodzić one będą z różnych źródeł: środków RŻD, pieniędzy publicznych oraz prywatnych. Zgodnie z ocenami ekspertów, realizacja założeń związanych z infrastrukturą kolejową umożliwi zwiększenie PKB w 2020 r. o co najmniej 1,1-2,5 proc.
- Pomimo faktu, że Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego obniżyło prognozy dla produkcji przemysłowej z 2 do 0,7 proc., nie zmniejszamy naszych zamówień. Liczymy na utrzymanie naszego tempa. To szczególnie ważne dzisiaj, gdy spoglądamy na kwestie nowej polityki taryfowej. Musimy pamiętać o tym, że te dane to nie tylko numery. 19 sektorów przemysłu rosyjskiego związane jest z programem inwestycyjnym RŻD. To miejsca pracy, utrzymanie ludzi oraz z pewnością efektywna droga wspierania gospodarki - powiedział Jakunin.
Zwrócił uwagę na fakt, że inżynieria kolejowa kładzie szczególny nacisk na rozwój rodzimych przedsiębiorstw, również przy pomocy zagranicznych technologii. Szczególnie dobrym przykładem jest tutaj produkcja lokomotyw, zwłaszcza z asynchronicznym napędem trakcyjnym. Zwiększyła się także liczba przeprowadzonych modernizacji.
10 lat temu, gdy RŻD były powoływane do życia, zakupiono 55 lokomotyw. Pod koniec 2013 r. podmiot pozyska rekordową liczbę pojazdów - 803, co oznacza niemal 15 razy więcej. Na ten cel zostanie przeznaczona kwota 83,5 mld rubli.
Jakunin wspomniał także o zwiększonej produkcji wagonów towarowych oraz zmianach w zakresie projektowania pasażerskich wagonów i zespołów trakcyjnych - z myślą o zwiększeniu komfortu podróżowania i osiąganych prędkości. Po raz pierwszy w Rosji, powstały piętrowe wagony spełniające normy RIC. W 2013 r. 50 piętrowych wagonów trafi na najbardziej "oblegane" trasy. Dodatkowo, w bieżącym roku w Rosji pojawił się pociąg Łastoczka, który stał się, jak mówił Jakunin, przełomem w produkcji podmiejskiego i międzyregionalnego taboru pasażerskiego.