Partnerzy serwisu:
Fotorelacje

EXPO 1520: Lokomotywy na gaz ziemny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Podczas targów EXPO 1520 w Szczerbince pod Moskwą, zaprezentowano dwie lokomotywy towarowe jeżdżące na skroplony gaz ziemny. Te maszyny to GTh1 oraz TEM19, które już wkrótce być może trafią do masowej produkcji.

GTh1 wykorzystuje jako napęd turbinę na skroplony gaz ziemny. To szlakowa lokomotywa dwuczłonowa. Pierwszy człon stanowi blok turbiny i zasilania. Drugi wyposażony jest w zbiornik, mogący pomieścić do 17 ton paliwa (co wystarcza na 750 km jazdy). Pojazd waży 300 ton i może być wykorzystywany do prowadzenia pociągów towarowych na liniach niezelektryfikowanych z prędkością do 100 km/h. Moc turbiny to 8300 kW.

Projekt stworzenia takiej lokomotywy został zrealizowany wspólnie przez RŻD i VNIKTI. Silnik z turbiną gazową NK-361 został wyprodukowany przez NPK Kuznetsov z Samary, a sama turbina – przez Fabrykę Lokomotyw Spalinowych w Woroneżu.


 

Według danych prezentowanych przez organizatorów targów EXPO 1520, wykorzystanie technologii turbiny gazowej pozwala na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa o 27 proc., oleju o 87 proc., napraw o 30 proc. oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza (przynajmniej pięciokrotnie). W porównaniu z lokomotywą spalinową 2TE116, wykorzystanie pojazdu z turbiną gazową ma zmniejszyć koszty jego użytkowania o łącznie 29 proc. GTh1 trafi do Kolei Swierdłowskiej – spółki zależnej RŻD, z siedzibą w Jekaterynburgu. Jeśli jej eksploatacja będzie tak opłacalna, jak zostało to założone, do początku 2014 r. ma zostać podpisana umowa na dostawę dla Kolei Rosyjskich kolejnych 39 sztuk do 2020 r. Produkcją zajęłyby się wówczas Ludinowskie Zakłady Produkcji Lokomotyw, należące do Grupy Sinara. W zakres zamówienia weszłaby wówczas nie tylko konstrukcja samych pojazdów, ale także infrastruktura niezbędna dla ich tankowania skroplonym gazem ziemnym.

Drugą lokomotywą jeżdżącą na gaz ziemny zaprezentowaną podczas EXPO 1520 była TEM19. To pojazd sześcioosiowy, przeznaczony do prac manewrowych. Prototypowy egzemplarz został zbudowany przez zakłady BMZ z Briańska, wchodzące w skład holdingu Transmashholding. Lokomotywa waży 126 ton i może jeździć z prędkością maksymalną 100 km/h. Wykorzystuje ona zbiornik na skroplony gaz ziemny o pojemności 4,3 tony. TEM19 testowana jest przez RŻD. Jej twórcy podkreślają zwłaszcza ekologiczność zastosowanych w niej rozwiązań. Jeśli okaże się tak wydajna, jak to założono, najprawdopodobniej wejdzie do produkcji masowej.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rosja: Nielegalna kopia Desiro. Siemens pozywa Ural Locomotives

Prawo i polityka

Rosja: Nielegalna kopia Desiro. Siemens pozywa Ural Locomotives

Roman Czubiński 04 czerwca 2024

Moskwa: Targi EXPO 1520 rozpoczęte

Biznes

Moskwa: Targi EXPO 1520 rozpoczęte

Rynek Kolejowy 11 września 2013

EXPO 1520: Tabor na szerokie tory

Fotorelacje

EXPO 1520: Tabor na szerokie tory

Rynek Kolejowy 11 września 2013

Jakunin: Nie ograniczamy zamówień

Biznes

Jakunin: Nie ograniczamy zamówień

RŻD/Rynek Kolejowy 12 września 2013

EXPO 1520: Tabor specjalistyczny

Fotorelacje

EXPO 1520: Tabor specjalistyczny

Rynek Kolejowy 19 września 2013

Zobacz również:

Rosja: Nielegalna kopia Desiro. Siemens pozywa Ural Locomotives

Prawo i polityka

Rosja: Nielegalna kopia Desiro. Siemens pozywa Ural Locomotives

Roman Czubiński 04 czerwca 2024

Moskwa: Targi EXPO 1520 rozpoczęte

Biznes

Moskwa: Targi EXPO 1520 rozpoczęte

Rynek Kolejowy 11 września 2013

EXPO 1520: Tabor na szerokie tory

Fotorelacje

EXPO 1520: Tabor na szerokie tory

Rynek Kolejowy 11 września 2013

Jakunin: Nie ograniczamy zamówień

Biznes

Jakunin: Nie ograniczamy zamówień

RŻD/Rynek Kolejowy 12 września 2013

EXPO 1520: Tabor specjalistyczny

Fotorelacje

EXPO 1520: Tabor specjalistyczny

Rynek Kolejowy 19 września 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5