Partnerzy serwisu:
Biznes

Jakubas: Spółki giełdowe są od tego, by się dzielić zyskami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
13-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Dybalski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jakubas: Spółki giełdowe są od tego, by się dzielić zyskami
– Rozmowy toczyły się od roku. Pewien duży inwestor chciał nas kupić od razu w całości. A ja, jeśli jestem do czegoś mocno przekonany i wierzę w rozwój, to się przywiązuję. Newag w następnych latach może się rozwijać bardzo dynamicznie – twierdzi główny akcjonariusz i szef rady nadzorczej Newagu Zbigniew Jakubas. W środę Newag opublikował prospekt emisyjny. Do sprzedaży trafi 48,4 proc. kapitału zakładowego.

Jakub Dybalski: Główne atuty Newagu dla inwestorów, to…?

Zbigniew Jakubas: To jest bardzo zdrowa firma, która netto nie jest zadłużona. Akurat teraz mamy operacyjne, bieżące zadłużenie, ale finansujemy wagony metra na ponad 100 mln zł. Klient przesunął dostawy z czerwca na koniec roku. Rozumiemy to. Teraz pociągi są regularnie odbierane. Finansujemy też Cargo na ponad 200 mln zł. Ale to bardzo szybko powinno się zmienić, myślę, że w pierwszym kwartale przyszłego roku. Biorąc pod uwagę nasze zobowiązania i należności, jesteśmy na plusie. I to mimo tak wielkich inwestycji, jakie robiliśmy w ostatnich latach.

A więc: bardzo dobry standing firmy, świetna, powiedziałbym nawet genialna, kadra inżynierska, świetny zarząd. Dzięki współpracy z dużymi, międzynarodowymi firmami z branży, jesteśmy zaawansowani technicznie i gotowi na oferowanie naszych produktów na zachodzie, co nie jest łatwe. Potrzebujemy jeszcze trochę czasu na sprawy proceduralne. Np. żeby wejść z ofertą do Niemiec potrzebna jest certyfikacja od łożyska w fabryce, aż do końca procesu produkcyjnego. Ale to też trwa.

Jak mocno się powiększyła kadra inżynierska w Newagu? Do niedawna zatrudnialiście 20–30 inżynierów.

– A teraz jest ich ponad dwustu, w tym z zagranicy. Wciąż chcemy ten dział rozwijać. Sam jestem inżynierem, ale jak widzę niektóre maszyny w naszej fabryce, to sam nie wiem, z której strony podejść. To są roboty, sterowane komputerowo. Większość pracowników, która je obsługuje, to właśnie inżynierowie i projektanci ze średnią wieku 30–32 lata. To jest nasza siła. Siemens wyszkolił nam kilkudziesięciu ludzi, gdy przygotowywaliśmy wagony metra. To dziś specjaliści z zupełnie innym zasobem umiejętności. Ze zdobytym tam doświadczeniem, są gotowi do pracy. Współpraca z innymi firmami, również w tej kwestii, daje nam możliwości działania, do których dochodzilibyśmy latami, popełniając przy tym wiele błędów.

Wspominał pan też o dużej elastyczności…

– Jesteśmy w stanie zdublować nasz obrót, do 2 mld zł, właściwie bezinwestycyjnie. Zmieniając nieco organizację, zatrudniając może 200 osób więcej w całej firmie. Maszyny mamy. Bardzo istotną rzeczą są wózki. Tego na rynku się nie kupi, żaden producent ich nie sprzeda, bo to know–how, technologie, itp. My produkujemy je sami. W naszych centrach produkcyjnych stoją maszyny, kosztujące 2 mln zł za sztukę, na które czeka się kilka lat. Wdrożenie i uruchomienie jej trwa rok. Pociąg to nie taczka, to nie jest prosty produkt do zrobienia. Na centrach obróbczych pracujemy na dwie zmiany, moglibyśmy dołożyć trzecią, czasem pracujemy na jedną zmianę. Nie każdy może to zrobić.

Jakie są powody debiutu Newagu na giełdzie?

– Tylko jeden. Fundusz inwestycyjny który stworzyłem. Obiecałem, że będę w nim miał 20 proc. i to będą przeze mnie „zamrożone” środki, których nie wyciągnę.

A gdyby nie fundusz, Newag zadebiutowałby na giełdzie?

– Prawdopodobnie nie, bo najdroższym do pozyskania pieniądzem jest ten z giełdy. Taka jest prawda. Mamy słuszną moim zdaniem politykę pozyskiwania pieniędzy z kredytów. Banki w nas wierzą, jesteśmy transparentni. Gdyby nie fundusz dalej bylibyśmy prywatną spółką jak dotychczas.

Czy chce pan też wprowadzać na giełdę inne swoje spółki?

– Nie myślę o tym. Ta jest pierwsza. Pozostałe kupowałem i restrukturyzowałem. W ciągu najbliższych kilku lat nie planuję tego.

Chcecie stać się spółką dywidendową. Już w 2016 r. przeznaczającą 70 proc. zysku na wypłatę akcjonariuszom. Do tej pory zysk przeznaczaliście na inwestycje.

Nie zabraknie teraz na nie pieniędzy?

– To ma być 70 proc. zysku. A amortyzację mamy na poziomie dwudziestu kilku milionów złotych rok w rok. To jest to, co przez pięć najbliższych lat potrzebujemy na nową lakiernię i kilka innych inwestycji. Zysku nie musimy już inwestować. Robiliśmy to dziesięć lat i wystarczy. Spółki giełdowe są od tego, by się dzielić zyskami. Są takie, które nigdy nie wypłaciły dywidendy, ale to nie my. Jeśli zdarzy się jakiś nieprzewidziany cel inwestycyjny, to usiądziemy z akcjonariuszami i zastanowimy się, czy kupujemy, czy rozwijamy się fundamentalnie, czy robimy jakieś przejęcie. Ale na razie nie widzę takiej potrzeby, ani okazji.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5