Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jakość montażu kluczowa dla trwałości rozjazdów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
28-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jakość montażu kluczowa dla trwałości rozjazdów
PLK wprowadzi w przyszłości obligatoryjne stosowanie rozjazdów dostarczanych z użyciem technologii umożliwiającej transport w blokach. Zarządca infrastruktury spodziewa się istotnych długookresowych korzyści z przejścia na nową technologię.

Jak informowaliśmy na Rynku Kolejowym, PLK testuje obecnie nowe rozjazdy zbudowane z wykorzystaniem transportu w technologii blokowej. Wśród nich jest rozjazd Rkpd 60E1-190-1:9, na podrozjazdnicach strunobetonowych dostarczony przez KZN Bieżanów za pomocą specjalistycznego wagonu Switcher. Wykorzystanie nowej metody transportu pozwala na skrócenie czasu budowy i oszczędności po stronie wykonawcy.

Krótszy czas zabudowy

– Stosowanie technologii blokowej stanowi duże ułatwienie w montażu rozjazdu.  Na naszym poligonie Siwtcher przywiózł rozjazd KZN w całości, a jego ułożenie w torach za pomocą specjalistycznego wagonu zajęło ok. 4 godzin. W przypadku rozjazdów pozostałych dwóch producentów  dostarczanego w  częściach, najpierw konieczne było złożenie rozjazdu, co zajęło kilkadziesiąt godzin, a samo zabudowanie na torach to kolejne  kilkunaście godzin i  znacząco większe nakłady pracy – wyjaśnia Kazimierz Jankowski, kierownik budowy w Pomorskim Przedsiębiorstwie Mechaniczno-Torowym, które wykonało montaż rozjazdu na poligonie torowym w Świdniku.

System KZN Bieżanów w pełni wykorzystuje swoje możliwości, jeśli specjalistyczny wagon, taki jak Switcher, można postawić na równoległym torze. Na torach pojedynczych można wykorzystać tradycyjne dźwigi kolejowe i wówczas Switcher służy jedynie do transportu. Takie przypadki jednak są niezwykle rzadkie, gdyż większość rozjazdów przewożonych w blokach montowana jest na stacjach węzłowych lub liniach dwutorowych. Tory pojedyncze najczęściej znajdują się na liniach drugorzędnych, gdzie nie ma dużych prędkości eksploatacyjnych a co za tym idzie wygórowanych wymagań dotyczących jakości i bardziej sensowne może być stosowane tradycyjnej technologii montażu.

Większa precyzja montażu

Krótszy czas budowy osiągany dzięki technologii transportu w blokach to także mniejsza zajętość terenu PLK co zmniejsza utrudnienia w transporcie kolejowym spowodowane budową. Kolejną korzyścią z stosowania nowej technologii jest zagwarantowanie przez producenta najwyższej jakości poczatkowej.

– Producent może zagwarantować, że rozjazd, który zostanie zamontowany na linii kolejowej ma taką samą jakość jak tuż po wyprodukowaniu na precyzyjnych stołach montażowych w fabryce potwierdzoną bardzo szczegółowymi badaniami odbiorowymi. Eliminując demontaż i montaż w warunkach placu budowy, niwelujemy praktycznie do zera problem uszkodzeń podczas transportu i rozładunku, błędów i niedokładności podczas ponownego montażu – tłumaczy Remigiusz Tytuła, pełnomocnik zarządu ds. komunikacji w KZN Bieżanów.

Dodajmy że margines dopuszczalnego błędu jest szczególnie niski w przypadku linii magistralnych i linii kolei dużych prędkości. Rozjazdy stosowane na tych odcinkach muszą reprezentować najwyższą jakość – chodzi bowiem o ich bezpieczeństwo, trwałość oraz minimalizację koniecznych działań o charakterze utrzymaniowo-remontowym.

Oszczędność w długim okresie

PLK decyduje się na przejście na nową technologię, mimo że teoretycznie transport elementów rozjazdu tirami i ich montaż na placu budowy jest z pozoru tańszy niż stosowanie technologii blokowej. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę cały cykl życia produktu (LCC), to okazuje się, że nowa technika i logistyka jest korzystniejsza dla zarządcy infrastruktury.

– Technologia, załadunku, przewozu, wyładunku i zabudowy rozjazdu ma istotny wpływ na jakość początkową oraz późniejszą prawidłową eksploatację rozjazdu. Jakość montażu rozjazdów na budowach niesie ryzyka nadmiernej wadliwości początkowej trudnej, a w praktyce niekiedy niemożliwej do usunięcia w ramach utrzymania. Efekty wynikające z poprawy jakości obejmują przede wszystkim mniejsze nakłady na wymiany części oraz usuwanie usterek. W ujęciu całego LCC przyczyniają się do wydłużenia żywotności rozjazdów - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Długookresowe korzyści potwierdzają także analizy wykonane przez producentów

– Dysponujemy analizami, z których wynika, że w perspektywie długookresowej technologia blokowa generuje daleko niższe koszty utrzymania. A jeśli jeszcze wziąć pod uwagę realne oszczędności wynikające ze skrócenia czasu zabudowy i zamknięć koniecznych do wymiany rozjazdów to system blokowy staje się najkorzystniejszym rozwiązaniem dla producenta, wykonawcy, zarządcy, ale i przewoźnika czy pasażera. PLK dostrzega ten fakti stąd zmiana podejścia tej spółki widoczna w przetargach na wykonywanie rozjazdów – mówi Remigiusz Tytuła.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Prefabrykaty Contrack na torowisku na pl. Zawiszy

Zintegrowany transport

Warszawa: Prefabrykaty Contrack na torowisku na pl. Zawiszy

Sika 25 sierpnia 2025

KZN Contrack i Pekabex z podpisaną umową

Tabor i technika

KZN Contrack i Pekabex z podpisaną umową

inf. pras. KZN 24 lipca 2025

KZN Switcher z dotychczasowym prezesem

Infrastruktura

KZN Switcher z dotychczasowym prezesem

Redakcja/inf. pras. 08 lipca 2025

Zobacz również:

KZN Bieżanów ze Srebrnym Medalem EcoVadis!

Infrastruktura

KZN Bieżanów ze Srebrnym Medalem EcoVadis!

KZN Bieżanów 06 marca 2025

80 lat KZN Bieżanów w nazwach

Infrastruktura

80 lat KZN Bieżanów w nazwach

Redakcja/inf. pras. 14 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Prefabrykaty Contrack na torowisku na pl. Zawiszy

Zintegrowany transport

Warszawa: Prefabrykaty Contrack na torowisku na pl. Zawiszy

Sika 25 sierpnia 2025

KZN Contrack i Pekabex z podpisaną umową

Tabor i technika

KZN Contrack i Pekabex z podpisaną umową

inf. pras. KZN 24 lipca 2025

KZN Switcher z dotychczasowym prezesem

Infrastruktura

KZN Switcher z dotychczasowym prezesem

Redakcja/inf. pras. 08 lipca 2025

Zobacz również:

KZN Bieżanów ze Srebrnym Medalem EcoVadis!

Infrastruktura

KZN Bieżanów ze Srebrnym Medalem EcoVadis!

KZN Bieżanów 06 marca 2025

80 lat KZN Bieżanów w nazwach

Infrastruktura

80 lat KZN Bieżanów w nazwach

Redakcja/inf. pras. 14 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij