NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Jakie kierunki dominują w przewozach intermodalnych w Polsce?

| UTK, Rynek Kolejowy 14.02.2016 9

Jakie kierunki dominują w przewozach intermodalnych w Polsce?
Fot. Łukasz Malinowski
Transport intermodalny w komunikacji międzynarodowej na przestrzeni ostatnich lat był wyższy w stosunku do przewozów krajowych. Mierząc wykonaną pracą przewozową, wyniósł 70,6 proc. (transport krajowy jedynie 29,4 proc.). 
– Ze względu na niską jakość parametrów linii kolejowych (w tym średnią prędkość handlową) rentowność przewozów intermodalnych z wykorzystaniem kolei wzrasta wraz z odległością przewozów. Na krótszych dystansach kolej nadal nie jest w stanie konkurować z transportem drogowym – wyjaśnia Urząd Transportu Kolejowego.

Pociągi jadą krótszymi trasami


W Polsce w latach 2010-2014 średnia odległość przewozów intermodalnych systematycznie spadała z poziomu blisko 429 km do 354 km. Jednak utrzymuje się nadal na wysokim poziomie, w 2015 r. wyniosła 358 km.

Przewozy intermodalne w komunikacji międzynarodowej w 2014 r. obejmowały głównie przewozy pomiędzy Polską a Niemcami oraz Białorusią i Czechami. W wymianie handlowej eksport-import z Niemcami uruchomiono ponad 260 tras miesięcznie. Analogicznie w wymianie z Białorusią w 2015 r. uruchomiono ponad 130 tras miesięcznie. W przewozach pomiędzy Polską a Czechami było uruchomionych blisko 70 tras miesięcznie.

Droga do portu Rotterdam


Ważną rolę w przewozach intermodalnych w komunikacji międzynarodowej odgrywa relacja Swarzędz - Rotterdam. W ostatnich latach widać, że rośnie rola tego regularnego połączenia. Przewoźnicy uruchamiają średnio ponad 22 trasy miesięcznie w tej komunikacji. Pociągi ze Swarzędza do Rotterdamu trasę o długości 1000 km pokonują przeciętnie w około 20 godzin. Stanowi więc to realną alternatywę dla przewozów transportem drogowym.

Jeżeli chodzi o połączenia tranzytowe główną trasą były przewozy z Terespola (granica z Białorusią) do Kunowic (granica z Niemcami). Przewoźnicy średnio uruchamiali w tym kierunku 136 tras intermodalnych w miesiącu. Duże znaczenie również odgrywała trasa z Zebrzydowic (granica z Czechami) do Terespola, na której średnio w ciągu miesiąca przewoźnicy uruchamiali 91 pociągów. W przewozach tranzytowych w 2014 r. łącznie przewoźnicy uruchamiali miesięcznie około 340 tras intermodalnych.

Koleje mało konkurencyjne


Jak zauważa UTK, że w dalszym ciągu tranzyt przez Polskę jest niższy niż można by oczekiwać. Pomimo dogodnego położenia geograficznego Polski jako kraju tranzytowego dla transportu kolejowego wiele towarów w relacjach Zachód-Wschód omija terytorium naszego państwa. Przewozy kolejowe ładunków np. z Chin do Niemiec takich jak np. tekstylia, elektronika czy też części do urządzeń i maszyn mechanicznych odbywają się głównie drogą morską. O problemach regulacyjnych na jakie trafiają przewoźnicy intermodalni mówił w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Dariusz Stefańśki, prezes PCC Intermodal. 

Transport kolejowy pomimo krótszego czasu dostawy nadal nie jest konkurencyjny wobec przewozów statkami. – Wpływ na taką sytuację mają niewątpliwie niezadawalające parametry infrastruktury przekładające się na niską prędkość handlową oraz długie procedury związane z przekraczaniem granicy i wjazd/wyjazd z obszaru Unii Europejskiej – wyjaśnia UTK. 

Nie bez znaczenia dla rozwoju przewozów tranzytowych ma sytuacja polityczna na linii Unia Europejska – Rosja. Rynek rosyjski wykazuje wyraźnie mniejszy popyt na produkty importowane. Jednocześnie wprowadzone przez Rosję embargo handlowe negatywnie odbiło się na tranzycie. Wspomniane problemy polityczne jak i techniczne powodują niewątpliwie problem z wykorzystaniem potencjału tranzytowego Polski jak i poszukiwanie alternatywnych dróg transportowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5