Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jakie czynniki wpływają na trwałość podkładów kolejowych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
17-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła, dr inż. Wit Derkowski, dr inż. Łukasz Chudyba - Politechnika Krakowska

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jakie czynniki wpływają na trwałość podkładów kolejowych?
Trwałość elementów nawierzchni kolejowej jest jednym z głównych parametrów techniczno-ekonomicznej i środowiskowej oceny konstrukcji drogi kolejowej. Zastosowanie odpowiednich materiałów, sprawdzonych konstrukcji oraz technologii wytwarzania daje gwarancje użycia produktów o najwyższej jakości, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu pociągów i niski poziom oddziaływania na środowisko.

Trwałość elementów nawierzchni kolejowej jest jednym z głównych parametrów techniczno-ekonomicznej i środowiskowej oceny konstrukcji drogi kolejowej. Zastosowanie odpowiednich materiałów, sprawdzonych konstrukcji oraz technologii wytwarzania daje gwarancje użycia produktów o najwyższej jakości, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu pociągów i niski poziom oddziaływania na środowisko. Jakość ma znaczący wpływ na koszty eksploatacji, napraw oraz modernizacji. Dlatego niezbędne jest zapewnienie możliwie najdłuższego okresu żywotności elementów nawierzchni. W niniejszej pracy skupiono się na jednym z podstawowych elementów nawierzchni kolejowej jakim jest podkład. Podkład kolejowy jest odpowiedzialny w torze za przejęcia nacisków od szyn i przekazanie ich na podsypkę, utrzymanie szyn w odpowiedniej odległości, zapewnienie oporu przeciwko przesunięciom podłużnym oraz poprzecznym rusztu torowego w podsypce. Analizie poddano podstawowe czynniki wpływające na trwałość podkładów kolejowych, w zależności od rodzaju zastosowanego materiału, które bezpośrednio wpływają na eksploatację toru kolejowego. Przedawniono przegląd przez wady materiałowe, konstrukcyjne, produkcyjne oraz wynikające z należytego wykonania.

Ze względu na rodzaj zastosowanego drewna podkłady kolejowe stosowane w Polsce możemy podzielić na miękkie (głównie wykonane z drewna sosnowego) i twarde (np. dąb, buk). Najbardziej niekorzystny wpływ na trwałość podkładów drewnianych mają: czynniki atmosferyczne, biologiczne oraz mechaniczne. Chcąc zapewnić wymagane właściwości podkładu, konieczne jest odpowiednie ich zabezpieczenie, głównie poprzez impregnację. Ze względu na wiele czynników, które wpływają na trwałość podkładów drewnianych trudno w sposób jednoznaczny określić ich żywotność

Mimo kilkudziesięciu lat doświadczeń produkcyjnych oraz eksploatacyjnych podkładów strunobetonowych do tej pory nie udało się całkowicie wyeliminować powstawania pęknięć i innych różnego typu uszkodzeń. Niekontrolowanym uszkodzeniom podkładów strunobetonowych nie udało się zapobiec ani próbami zmiany konstrukcji i technologii produkcji, ani zmianami w składzie betonu, z którego są produkowane. Zadziwiające może wydawać się to, że skład dobrego i złego betonu może być dokładnie taki sam, a jedynie umiejętności, poparte przez zrozumienie wykonywanych czynności i zachodzących procesów, są odpowiedzialne za różnice. Na trwałość elementów z betonu sprężonego w istotny ma również konstrukcja podkładu, a w szczególności zastosowanie odpowiedniej metody kotwienia zbrojenia sprężającego. Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje kotwienia stali sprężającej w podkładach strunobetonowych: przyczepnościowe oraz mechaniczne.

Użycie stali do podkładów kolejowych niesie za sobą duże ryzyka. Jest to spowodowane dużą podatnością niezabezpieczonej stali na korozję zarówno chemiczną jak i elektrochemiczną. Korozja należy do zjawisk, których nie da się wyeliminować całkowicie. Degradacja materiału równocześnie przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska i stwarza zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Utrzymanie podkładów w warunkach dużej wilgotności stwarza zagrożenie trwałości podkładów w eksploatowanym torze. Dotyczy to toru kolejowego w tunelach, w miejscach występowania wilgoci oraz w miejscu przejazdów kolejowych, gdzie dodatkowo konieczne jest zastosowanie w okresie zimowym do odlodzenia nawierzchni drogowej przy pomocy agresywnych substancji jakim jest chlorek sodu.

Całą analizę przeczytasz w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Premiera numeru na targach Trako!

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Pasażer

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Przemysław B. Jezierski 21 kwietnia 2025

Na Co Się Gapisz? – rusza społeczna kampania edukacyjna

Prawo i polityka

Nowy Rynek Kolejowy już na InnoTrans 2024 i w Empikach

Biznes

Budimex: Liczymy na nowe otwarcie rynku kolejowego

Biznes

Budimex: Liczymy na nowe otwarcie rynku kolejowego

Kasper Fiszer 19 września 2024

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Biznes

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2024

Balczun: PKP Cargo w ekstremalnie trudnej sytuacji

Biznes

Balczun: PKP Cargo w ekstremalnie trudnej sytuacji

Łukasz Malinowski 06 maja 2024

Zobacz również:

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Pasażer

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Przemysław B. Jezierski 21 kwietnia 2025

Na Co Się Gapisz? – rusza społeczna kampania edukacyjna

Prawo i polityka

Nowy Rynek Kolejowy już na InnoTrans 2024 i w Empikach

Biznes

Budimex: Liczymy na nowe otwarcie rynku kolejowego

Biznes

Budimex: Liczymy na nowe otwarcie rynku kolejowego

Kasper Fiszer 19 września 2024

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Biznes

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2024

Balczun: PKP Cargo w ekstremalnie trudnej sytuacji

Biznes

Balczun: PKP Cargo w ekstremalnie trudnej sytuacji

Łukasz Malinowski 06 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij