| Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła, dr inż. Wit Derkowski, dr inż. Łukasz Chudyba - Politechnika Krakowska ⚫ 17.09.2015 ⚫
505
Trwałość elementów nawierzchni kolejowej jest jednym z głównych parametrów techniczno-ekonomicznej i środowiskowej oceny konstrukcji drogi kolejowej. Zastosowanie odpowiednich materiałów, sprawdzonych konstrukcji oraz technologii wytwarzania daje gwarancje użycia produktów o najwyższej jakości, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu pociągów i niski poziom oddziaływania na środowisko. Jakość ma znaczący wpływ na koszty eksploatacji, napraw oraz modernizacji. Dlatego niezbędne jest zapewnienie możliwie najdłuższego okresu żywotności elementów nawierzchni. W niniejszej pracy skupiono się na jednym z podstawowych elementów nawierzchni kolejowej jakim jest podkład. Podkład kolejowy jest odpowiedzialny w torze za przejęcia nacisków od szyn i przekazanie ich na podsypkę, utrzymanie szyn w odpowiedniej odległości, zapewnienie oporu przeciwko przesunięciom podłużnym oraz poprzecznym rusztu torowego w podsypce. Analizie poddano podstawowe czynniki wpływające na trwałość podkładów kolejowych, w zależności od rodzaju zastosowanego materiału, które bezpośrednio wpływają na eksploatację toru kolejowego. Przedawniono przegląd przez wady materiałowe, konstrukcyjne, produkcyjne oraz wynikające z należytego wykonania.
Ze względu na rodzaj zastosowanego drewna podkłady kolejowe stosowane w Polsce możemy podzielić na miękkie (głównie wykonane z drewna sosnowego) i twarde (np. dąb, buk). Najbardziej niekorzystny wpływ na trwałość podkładów drewnianych mają: czynniki atmosferyczne, biologiczne oraz mechaniczne. Chcąc zapewnić wymagane właściwości podkładu, konieczne jest odpowiednie ich zabezpieczenie, głównie poprzez impregnację. Ze względu na wiele czynników, które wpływają na trwałość podkładów drewnianych trudno w sposób jednoznaczny określić ich żywotność
Mimo kilkudziesięciu lat doświadczeń produkcyjnych oraz eksploatacyjnych podkładów strunobetonowych do tej pory nie udało się całkowicie wyeliminować powstawania pęknięć i innych różnego typu uszkodzeń. Niekontrolowanym uszkodzeniom podkładów strunobetonowych nie udało się zapobiec ani próbami zmiany konstrukcji i technologii produkcji, ani zmianami w składzie betonu, z którego są produkowane. Zadziwiające może wydawać się to, że skład dobrego i złego betonu może być dokładnie taki sam, a jedynie umiejętności, poparte przez zrozumienie wykonywanych czynności i zachodzących procesów, są odpowiedzialne za różnice. Na trwałość elementów z betonu sprężonego w istotny ma również konstrukcja podkładu, a w szczególności zastosowanie odpowiedniej metody kotwienia zbrojenia sprężającego. Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje kotwienia stali sprężającej w podkładach strunobetonowych: przyczepnościowe oraz mechaniczne.
Użycie stali do podkładów kolejowych niesie za sobą duże ryzyka. Jest to spowodowane dużą podatnością niezabezpieczonej stali na korozję zarówno chemiczną jak i elektrochemiczną. Korozja należy do zjawisk, których nie da się wyeliminować całkowicie. Degradacja materiału równocześnie przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska i stwarza zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Utrzymanie podkładów w warunkach dużej wilgotności stwarza zagrożenie trwałości podkładów w eksploatowanym torze. Dotyczy to toru kolejowego w tunelach, w miejscach występowania wilgoci oraz w miejscu przejazdów kolejowych, gdzie dodatkowo konieczne jest zastosowanie w okresie zimowym do odlodzenia nawierzchni drogowej przy pomocy agresywnych substancji jakim jest chlorek sodu.
Całą analizę przeczytasz w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Premiera numeru na targach Trako!
Więcej z regionu:
Polska (46250)Wiadomo, jakie składy metra przekaże Warszawa do Kijowa
27
Tabor i technika Przy okazji przetargu na operatora reklam w pociągach Metro Warszawskie ujawniło jakie składy rosyjskie zostają w Warszawie, a jakie zostaną przekazane do Kijowa. Reklamy mają się pojawić bowiem w tylko pięciu starych składach rosyjskich.
48 lat kursowania wagonów 105N w Krakowie
893
Zintegrowany transport W środę, 1 marca minęło dokładnie 48 lat od dnia, w którym na krakowskie torowiska po raz pierwszy wyjechał tramwaj 105N, produkowany w chorzowskim przedsiębiorstwie Konstal.
Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy
891
Zintegrowany transport W tym tygodniu na przebudowywanej ul. Św. Marcin w dwóch kluczowych miejscach łączone są szyny tramwajowe: przy rondzie Kaponiera oraz na skrzyżowaniu z ul. Towarową. Tym samym prace związane z torowiskiem na odcinku pomiędzy ul. Towarową a mostem Uniwersyteckim są na ukończeniu – w przyszłym tygodniu planowane jest połączenie także szyn na lewoskręcie.
Wrocław. Na Pomorskiej konstruują nowe torowisko
538
Zintegrowany transport Wrocław przebudowywuje jedną z najważniejszych ulic Nadodrza, a więc Pomorską. Na ulicy pojawi się nowa zieleń a gruntowny remont obejmie torowisko tramwajowe wraz z przystankami. Pojawi się też nowa zieleń. Prace mają się zakończyć na początku 2 kwartału 2024 roku.
Gdańsk z ofertą na modernizację tramwajów 114Na
816
Zintegrowany transport Gdańskie Autobusy i Tramwaje otworzyły oferty w przetargu na modernizację dwóch tramwajów typu 114Na. Efektem prac będzie m.in. klimatyzacja wnętrz. Zamówieniem jest zainteresowany jeden podmiot, ale jego oferta przewyższa budżet zamawiającego.
Wizz Air zawiesi loty z Kiszyniowa i zwiększy oferowanie z Jassów. Nowa trasa do Berlina
785
Infrastruktura Linie lotnicze Wizz Air poinformowały o zawieszeniu od 14 marca lotów do Kiszyniowa. Powodem są obawy dotyczące bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej Mołdawii - informuje Agencja Reutera.
Metro: Rusza budowa dodatkowych wind na Polu Mokotowskim
698
Pasażer Na stacji Pole Mokotowskie – w głowicy północnej – ruszyła budowa trzech dodatkowych wind, w tym jednej na peron. Roboty, które potrwają do października, nie będą się wiązać z istotnymi ograniczeniami w funkcjonowaniu metra.
Zgierz przed rewolucją komunikacyjną i nowym porozumieniem z ŁKA?
7,2k
Pasażer Zgierski samorząd planuje duże zmiany w swoim systemie transportowym. Podłódzkie miasto chce przebudować siatkę linii wywodzącą się jeszcze z czasów obsługi Zgierza przez łódzkie MPK. Rozmawia też o możliwościach rozszerzenia współpracy z Łódzką Koleją Aglomeracyjną, której rola wciąż rośnie.
Trwa budowa letniej poczekalni na stacji Dąbrowa Górnicza
948
Infrastruktura Przebudowa dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej jeszcze się nie zakończyła, ale budynek nabrał już reprezentacyjnego wyglądu. Ciekawostką jest natomiast mniejsza konstrukcja, która powstaje przy zachodnim skrzydle dworca.
VIII Europejski Kongres Samorządów. Jaka przyszłość decentralizacji
215
Biznes W dniach 6 – 7 marca 2023 roku w Mikołajkach odbędzie się VIII Europejski Kongres Samorządów. Europejski Kongres Samorządów (EKS) jest tworzony przez Instytut Studiów Wschodnich, który jest także organizatorem Forum Ekonomicznego w Karpaczu. EKS to inicjatywa dedykowana do rozwijania wątków samorządowych.
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła, dr inż. Wit Derkowski, dr inż. Łukasz Chudyba - Politechnika Krakowska - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >