Partnerzy serwisu:
Biznes

Jak ubezpieczali się w 2019 r. kolejowi przewoźnicy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
26-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jak ubezpieczali się w 2019 r. kolejowi przewoźnicy?
Fot. Mateusz Gadziński , SM42.pl
Urząd Transportu Kolejowego zbadał, w jakim stopniu przewoźnicy w 2019 r. wywiązali się z obowiązku posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w ustalonej prawem wysokości. Wszyscy przedsiębiorcy spełnili minimalne wymagania w tym zakresie, co stanowi poprawę względem 2018 r.

Z analizy wykonanej przez UTK wynika, że wszyscy licencjonowani przewoźnicy kolejowi wykonujący regularnie przewozy wypełnili przewidziany w art. 46 ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym obowiązek zabezpieczenia odpowiedzialności cywilnej prowadzonej działalności. Minimalne wymagania to: 100 000 euro dla operatorów kolei wąskotorowej, 250 000 euro dla przewoźników wykonujących przewozy po infrastrukturze, której są zarządcą i 2,5 mln euro dla pozostałych przewoźników.

W grupie przewoźników podlegających obowiązkowi ubezpieczenia działalności w wysokości stanowiącej równowartość w złotych 2,5 mln euro, ponad połowa podmiotów (51%) ubezpieczyła się na kwotę wyższą od obowiązkowego minimum. Średnia ubezpieczenia dla wszystkich przewoźników wyniosła 34 mln zł, dla przewoźników pasażerskich 57,5 mln zł, a dla przewoźników towarowych – 30,5 mln zł.

Przewoźnicy pasażerscy ubezpieczeni na kwoty wyższe od 100 mln zł zrealizowali w 2019 r. 73% pracy przewozowej, natomiast przewoźnicy towarowi ubezpieczeni na takie sumy zrealizowali prawie 53% ogólnej pracy przewozowej.

– Obserwuję zwiększającą się świadomość przewoźników kolejowych w zakresie wymaganego zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej. Przepisy ustanawiają optymalne minimum ubezpieczenia niezbędne dla prowadzenia działalności przewozowej. Jednak część przewoźników świadomie zwiększa sumę zabezpieczenia biorąc pod uwagę zakres swojej działalności – podsumowuje dr Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Termin powstania obowiązku ubezpieczenia przewoźnika kolejowego oraz minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia określa rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie ubezpieczenia przewoźnika kolejowego z dnia 25 maja 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1033).

W umowach ubezpieczenia zawartych w euro powinna znaleźć się informacja o kursie wykorzystanym do przeliczania wysokości sumy gwarancyjnej. Zgodnie z pkt. 2 tego rozporządzenia, kwota sumy gwarancyjnej ustalana jest przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta. W dalszym ciągu znaczna część przewoźników decydujących się na ubezpieczenie w najniższej dopuszczalnej wysokości nie informuje o kursie stosowanym do ustalania wartości polisy ubezpieczeniowej.

Szczegóły dostępne są w opracowaniu UTK „Badanie poziomu zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych, 2019”.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rosną kwoty ubezpieczenia przewoźników kolejowych

Biznes

Rosną kwoty ubezpieczenia przewoźników kolejowych

inf. pras oprac. JM 14 lipca 2021

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens?  Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Biznes

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens? Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Marcin Zimowski - Dyrektor Biura Marsh w Poznaniu, Lider Praktyki Marsh Analytics, Marsh Polska 12 czerwca 2018

Ubezpieczenia kolejowe – podsumowanie dyskusji

Prawo i polityka

KK 2016: Broker o ubezpieczeniach w kolejnictwie

Kongres Kolejowy

KK 2016: Broker o ubezpieczeniach w kolejnictwie

Roman Czubiński 30 listopada 2016

Zobacz również:

Rosną kwoty ubezpieczenia przewoźników kolejowych

Biznes

Rosną kwoty ubezpieczenia przewoźników kolejowych

inf. pras oprac. JM 14 lipca 2021

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens?  Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Biznes

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens? Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Marcin Zimowski - Dyrektor Biura Marsh w Poznaniu, Lider Praktyki Marsh Analytics, Marsh Polska 12 czerwca 2018

Ubezpieczenia kolejowe – podsumowanie dyskusji

Prawo i polityka

KK 2016: Broker o ubezpieczeniach w kolejnictwie

Kongres Kolejowy

KK 2016: Broker o ubezpieczeniach w kolejnictwie

Roman Czubiński 30 listopada 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5