
| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 22.10.2014 ⚫
212
Przed miesiącem o opublikowaliśmy pierwszą część rozmowy z Nicolasem Halemkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Transport w Polsce na temat systemu ERTMS. – Implementacja tego systemu w Polsce powinna przebiegać zdecydowanie szybciej. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze w pełni działającej linii z zainstalowanym systemem ERTMS L1 lub L2, co wynika z popóźnień w ogłaszaniu przetargów – mówił Halamek. Pierwszą część wywiadu znajdziesz tutaj.
W drugiej części rozmowy skupiliśmy się na implementacji ERTMS w innych państwach – co nadaje odpowiednią perspektywę kwestii tempa wprowadzania systemu w kraju.
Rynek Kolejowy: Jak przebiega implementacja ERTMS w innych państwach?
Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce: ERTMS jest postrzegany w świecie, jako globalny standardowy system. Na koniec 2012 roku w 38 krajach świata system ERTMS został zainstalowany na ponad 62 000 km i w 7 500 lokomotywach.
W Europie systemy te działają w jedenastu krajach (Austria, Belgia, Grecja, Węgry, Włochy, Luksemburg, Holandia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania). W pozostałych częściach świata można je spotkać m.in w: Chinach, Indiach, Korei Południowej, na Tajwanie, w Arabii Saudyjskiej, Maroko, Algierii, Turcji, Kazachstanie, Indonezji, Brazylii, czy Meksyki. W Europie do 2030 roku, planuje się zainstalowanie systemu dodatkowo na 35 900 km linii i w 10 500 lokomotyw.
W jakim sposób prowadzone są przetargi w tych krajach?
Kraje Europy Zachodniej konsekwentnie realizują swoje strategie dotyczące instalacji ERTMS L1 i L2 na liniach kolejowych i pokładach lokomotyw. W ostatnim czasie Dania rozstrzygnęła ogromny przetarg obejmujący niemal całą sieć kolejową na instalację systemu ERTMS L2 w części przytorowej i pokładowej. Holandia również realizuje swój plan i regularnie rozpisuje przetargi na instalacje ERTMS L1 i L2. Niebawem szykują się ogromne przetargi obejmujące główne linie kolejowe w Belgii i Norwegii.
Komisja Europejska w swojej kluczowej Rezolucji z maja 2006 -> 2005/2168(INI) uznała za konieczne wyposażenie w ERTMS kluczowych linii kolejowych w 6 korytarzach: Rotterdam – Genua, Neapol – Berlin – Sztokholm, Antwerpia – Bazylea/Lyon, Sewilla – Lyon – Turyn – Triest – Lublana, Drezno – Praga – Brno – Wiedeń – Budapeszt, Duisburg – Berlin – Warszawa (E20). Wdrażanie ERTMS w tych 6. pan-europejskich korytarzach jest obligatoryjne i powinno się zakończyć w latach 2015-2023. UE wspiera rozwój i wdrażanie systemu ERTMS poprzez takie mechanizmy jak: TEN-T, Fundusze Regionalne i Fundusz Spójności
– Kiedy będziemy mogli mówić o sukcesie strategii wprowadzania jednolitego obszaru kolejowego w Europie? W jakiej perspektywie czasowej możemy tego doczekać?
Myślę i mam nadzieję, ze harmonogram wdrożenia ERTMS na obszarze Europy zatwierdzony w Rezolucjach KE z 2006 i z 2009 roku będzie zrealizowany do 2023. Czytelne i zdefiniowane są główne korytarze oraz źródła finansowania inwestycji.
W Polsce są bardzo poważne opóźnienia, mimo to wierzę że Polska wykorzysta ogromną szansę jaką są fundusze przeznaczone na kolej w II perspektywie finansowej oraz skorzysta z pomocy firm, które chcą oferować swoje rozwiązania - uznane i sprawdzone w Europie i na świecie.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
696
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
498
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
504
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,4k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
521
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
468
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,4k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
571
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,9k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >