Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jak przebiega implementacja ERTMS w Europie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

– Na koniec 2012 roku w 38 krajach świata system ERTMS został zainstalowany na ponad 62 000 km i w 7 500 lokomotywach. W ostatnim czasie Dania rozstrzygnęła ogromny przetarg obejmujący niemal całą sieć kolejową na instalację systemu ERTMS L2 w części przytorowej i pokładowej – mówi w drugiej części rozmowy o wdrażaniu ERTMS Nicolas Halamek z Alstom Transport.

Przed miesiącem o opublikowaliśmy pierwszą część rozmowy z Nicolasem Halemkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Transport w Polsce na temat systemu ERTMS.  – Implementacja tego systemu w Polsce powinna przebiegać zdecydowanie szybciej. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze w pełni działającej linii z zainstalowanym systemem ERTMS L1 lub L2, co wynika z popóźnień w ogłaszaniu przetargów – mówił Halamek. Pierwszą część wywiadu znajdziesz tutaj.

W drugiej części rozmowy skupiliśmy się na implementacji ERTMS w innych państwach – co nadaje odpowiednią perspektywę kwestii tempa wprowadzania systemu w kraju.

Rynek Kolejowy: Jak przebiega implementacja ERTMS w innych państwach?

Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce: ERTMS jest postrzegany w świecie, jako globalny standardowy  system. Na koniec 2012 roku w 38 krajach świata system ERTMS został zainstalowany na ponad 62 000 km i w 7 500 lokomotywach.

W Europie systemy te działają w jedenastu krajach (Austria, Belgia, Grecja, Węgry, Włochy, Luksemburg, Holandia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania). W pozostałych częściach świata można je spotkać m.in w: Chinach, Indiach, Korei Południowej, na Tajwanie, w  Arabii Saudyjskiej, Maroko, Algierii, Turcji, Kazachstanie, Indonezji, Brazylii, czy Meksyki. W Europie do 2030 roku, planuje się zainstalowanie systemu dodatkowo na 35 900 km linii i w 10 500 lokomotyw.

W jakim sposób prowadzone są przetargi w tych krajach?

Kraje Europy Zachodniej konsekwentnie realizują swoje strategie dotyczące instalacji ERTMS L1 i L2 na liniach kolejowych i pokładach lokomotyw. W ostatnim czasie Dania rozstrzygnęła ogromny przetarg obejmujący niemal całą sieć kolejową na instalację systemu ERTMS L2 w części przytorowej i pokładowej. Holandia również realizuje swój plan i regularnie rozpisuje przetargi na instalacje ERTMS L1 i L2. Niebawem szykują się ogromne przetargi obejmujące główne linie kolejowe w Belgii i Norwegii.

Komisja Europejska w swojej kluczowej Rezolucji z maja 2006 -> 2005/2168(INI) uznała za konieczne wyposażenie w ERTMS kluczowych linii kolejowych w 6  korytarzach: Rotterdam – Genua, Neapol – Berlin – Sztokholm, Antwerpia – Bazylea/Lyon, Sewilla – Lyon – Turyn – Triest – Lublana, Drezno – Praga – Brno – Wiedeń – Budapeszt, Duisburg – Berlin – Warszawa (E20).  Wdrażanie ERTMS w tych 6. pan-europejskich korytarzach jest obligatoryjne i powinno się zakończyć w latach 2015-2023. UE wspiera rozwój i wdrażanie systemu ERTMS poprzez takie mechanizmy jak: TEN-T, Fundusze Regionalne i Fundusz Spójności

– Kiedy będziemy mogli mówić o sukcesie strategii wprowadzania jednolitego obszaru kolejowego w Europie? W jakiej perspektywie czasowej możemy tego doczekać?

Myślę i mam nadzieję, ze harmonogram wdrożenia ERTMS na obszarze Europy zatwierdzony w Rezolucjach KE z 2006 i z 2009 roku będzie zrealizowany do 2023. Czytelne i zdefiniowane są główne korytarze oraz źródła finansowania inwestycji.

W Polsce są bardzo poważne opóźnienia,  mimo to wierzę że Polska wykorzysta ogromną szansę jaką są fundusze przeznaczone na kolej w II perspektywie finansowej oraz skorzysta z pomocy firm, które chcą oferować swoje rozwiązania  - uznane i sprawdzone w Europie i na świecie.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

Tabor i technika

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

inf. pras 20 czerwca 2022

PKP Intercity startuje w CEF. Chce dofinansować montaż ERTMS

Tabor i technika

PLK ponawia przetarg na ERTMS do Portu Północnego w Gdańsku

Infrastruktura

Zatrzymani w sprawie ogromnego przetargu na GSM-R usłyszeli zarzuty

Prawo i polityka

Dwie oferty na projekt i budowę ERTMS na Rail Baltice [aktualizacja]

Infrastruktura

Zobacz również:

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

Tabor i technika

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

inf. pras 20 czerwca 2022

PKP Intercity startuje w CEF. Chce dofinansować montaż ERTMS

Tabor i technika

PLK ponawia przetarg na ERTMS do Portu Północnego w Gdańsku

Infrastruktura

Zatrzymani w sprawie ogromnego przetargu na GSM-R usłyszeli zarzuty

Prawo i polityka

Dwie oferty na projekt i budowę ERTMS na Rail Baltice [aktualizacja]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5