Na zorganizowanej w Częstochowie 19 listopada konferencji prasowej PKP PLK przedstawiły projekt rewitalizacji na linii kolejowej D29-61 Częstochowa – Fosowskie i łącznicy nr 700 oraz postępy z tych prac.
Konferencja dotyczyła projektu pod nazwą „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa – Fosowskie”, pozycja POIiŚ 7.1-67, który ma związek z planowanym uruchomieniem pociągów IC obsługiwanych składami Pendolino. Składała się ona z prezentacji multimedialnej obrazującej teorię rewitalizacji i sprawozdanie z jej realizacji oraz z wycieczki po linii 61 na odcinku Częstochowa – Lubliniec, na którym organizatorzy pokazali rewitalizację na żywej tkance.
Jakie założenia?
Prezentację wygłosił dyrektor projektu Marian Kominek, który zrelacjonował poszczególne składowe projektu, który obejmuje studium wykonalności, roboty budowlane, nadzór nad rewitalizacją linii kolejowej i działania informacyjne i promujące.
Celem projektu rewitalizacji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów, utrzymanie obecnych nacisków na os (tj. 221 kN i 211 kN), przywrócenie prędkości rozkładowej o wartości 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 70 km/h dla pociągów towarowych na całej długości linii nr 61, oraz przywrócenie prędkości rozkładowej 40 km/h dla pociągów pasażerskich i towarowych na całej długości łącznicy kolejowej nr 700 (między stacjami Częstochowa a Częstochowa Stradom).
Zakres tych robót obejmuje, rewitalizację dwóch linii kolejowych: nr 61 (między kilometrami 116,736 a 175,110 po torze nr 1) i nr 700 (między kilometrami 0,307 a 2,205 po torze nr 2), oraz roboty nawierzchniowe i okołotorowe na dystansie ponad 98 km, tj.: 71 obiektów inżynieryjnych (w tym 8 mostów i 6 wiaduktów), 48 skrzyżowań z drogami publicznymi, rewitalizację 11 stacji i 19 peronów oraz roboty z zakresu automatyki, elektroenergetyki, ogólnobudowlanego i sieci trakcyjnych.
Co już zrealizowano?
Obecnie PKP PLK pochwalić się mogą już zakończonymi zadaniami, tj.:
-
wymienioną nawierzchnią (ze wzmocnionym podtorzem, wymianą szyn na bezstykowe i podbiciem torów) na odcinku Fosowskie – Lubliniec,
-
przebudowanymi peronami na stacjach Pludry, Pawonków, Lubliniec i Kochanowice oraz wciąż przebudowywanymi na stacjach Lisów i Herby Stare, wykonanymi pracami przygotowawczymi do mechanicznej wymiany nawierzchni,
-
wzmocnieniem podtorza na odcinkach Lubliniec – Kochanowice, Kochanowice – Lisów i Lisów – Herby Stare
Zaś w toku wyszczególnić można następujące prace:
-
remont przejazdów kolejowych, wymiana sieci trakcyjnej, palowanie słupów, podwieszanie sieci i jej regulacja,
-
reprofilacja powierzchni betonowych na obiektach inżynieryjnych,
-
wzmacnianie podtorza na odcinku Herby Stare – Częstochowa Gnaszyn.
Wartość całego projektu finansowanego ze środków krajowych, budżetu środków europejskich oraz środków własnych spółki zamyka się w kwocie 262,3 mln zł.
Lekcja poglądowa
Po zakończonej prezentacji, przedstawiciele PKP PLK oraz wykonawców zabrali uczestników konferencji w teren na odcinek Częstochowa – Lubliniec, na którym pokazali zagadnienia teoretyczne w rzeczywistości. Jako pierwszy, pokazano plac budowy za podczęstochowskim Wyrazowem, gdzie w czasie pracy zaprezentowano oczyszczarkę tłucznia produkcji polskiej klasy RM800, która wybierała tłuczeń spod torowiska i usuwała z niego nanos ziemny, i roślinny, po czym wysypywała go na torowisko. Sprawność tej maszyny przy sprzyjających warunkach, to 1,5 km dziennie.
Z kolei w Herbach zaprezentowano ciężki dźwig torowy do zrywania starego torowiska, a w Lublińcu niemal gotowy zmodernizowany peron, który zyskał platformę na standardowej wysokości 0.55m, nawierzchnię przystosowaną do podróży niewidomych, nowe oświetlenie, gabloty i ławki, przy czym warto zwrócić uwagę, że wykonawca z własnej inicjatywy dołożył starań, aby ławki wykonane były wg starego, niemieckiego XIX wzoru, a wybudowane wówczas wiaty odnowić, co wyszło pierwszorzędnie.
Całość prac rozpoczętych w maju br. ma być zakończona w 2014 r.