Partnerzy serwisu:
Biznes

Jabłoński: Łódź nadal ma szansę na końcową stację Jedwabnego Szlaku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jabłoński: Łódź nadal ma szansę na końcową stację Jedwabnego Szlaku
fot. Urząd Miasta ŁodziIreneusz Jabłoński
Nie ma obecnie podstaw do spekulacji na temat wycofania się chińskich partnerów z inwestycji w łódzki terminal multimodalny – twierdzi wiceprezydent Łodzi Ireneusz Jabłoński, odnosząc się do sprawy odwołania przetargu na sprzedaż terenu po dawnej jednostce wojskowej. Przedstawiciele Urzędu Miasta rozmawiają na ten temat z urzędnikami Ministerstwa Rozwoju. Wiceprezydent przyznaje jednak, że decyzja Agencji Mienia Wojskowego nie ułatwia im zadania – tym bardziej wobec silnej konkurencji międzynarodowej.

W jaki sposób Urząd Miasta zareagował na informację o anulowaniu przetargu?

Poprosiliśmy AMW o wyjaśnienie powodów takiej decyzji. Z nieoficjalnych wyjaśnień wynika, że Agencja chciałaby lepiej przemyśleć zagospodarowanie tej nieruchomości, jej funkcję i cel końcowy, którym miałaby być budowa terminalu kontenerowego dla obsługi połączenia Chengdu – Łódź. Nie można jednak wykluczyć również innych rozważań co do przeznaczenia tego obszaru. Warto przypomnieć, że z inicjatywy władz miasta obszar, o którym mowa, został przed ponad rokiem włączony do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Uważamy, że jest on predestynowany do ulokowania tam właśnie tego typu przedsięwzięcia.

Jedna z gazet podała niedawno informację o tym, jakoby wycofanie się chińskiego partnera wisiało na włosku...

To tylko spekulacja. Z mojego doświadczenia, dotyczącego sposobu podejmowania decyzji biznesowych przez chińskich partnerów, wynika, że na takie domysły jest o wiele za wcześnie. Oczywiście, brak jednoznacznej decyzji ze strony agencji rządowej nie pomaga w wypracowaniu końcowego rozwiązania, ale wyciąganie z tego wniosku, że Chińczycy wycofają się z tego powodu z realizowania ważnego elementu strategicznej inicjatywy wejścia do Europy, jest mało poważne. Być może strona chińska po prostu „poprawi” swoją pozycję negocjacyjną.

W interesie Łodzi i regionu leży to, by takie centrum przeładunkowe powstało w Łodzi, bo wtedy zyskamy na tym jako gmina i społeczność lokalna – a w ostateczności w innym miejscu Polski, bo wtedy zyskamy na tym jako kraj.

Jakie alternatywne lokalizacje w Europie środkowo-wschodniej mogą rozważać Chińczycy?

Do takiej roli aspirują, między innymi, Bratysława i Wiedeń. Mówi się także o inicjatywie rumuńskiej. Jesteśmy w fazie rywalizacji międzynarodowej o to, gdzie będzie realizowany jeden z ważnych elementów strategii współpracy gospodarczej między Chinami a naszą częścią Europy.

Ponadto trzeba patrzeć na sprawy nieco szerzej. Jesienią ubiegłego roku miała miejsce ważna konferencja w Rydze z udziałem m.in. premierów Chin i Polski. Padały tam poważne deklaracje ze strony chińskiej co do realizacji północnej ścieżki Jedwabnego Szlaku, który może kończyć się w Polsce, ale równie dobrze – w Niemczech, na Łotwie czy w Rumunii. Dbając o nasze interesy, które wymagają włączenia się w tę ważną w kategoriach geopolitycznych inicjatywę, dążymy do tego, by stać się jednym z beneficjentów tych zmian. Władze Łodzi zabiegają i będą zabiegały o umożliwienie realizacji tej inwestycji w naszym mieście, z tym lub innym partnerem chińskim, a nawet i bez niego, jeśli tego będzie wymagała sytuacja. Wartością jest utworzenie hubu kolejowego, który będzie obsługiwał magistralę komunikacyjną Chengdu – Europa Środkowa. Już w tym roku ma nią przejechać blisko tysiąc pociągów z 41 wagonami do przewozu kontenerów każdy.

Strona chińska deklarowała, że budowa Jedwabnego Szlaku jest przedsięwzięciem obliczonym na dekady, a nie na najbliższe miesiące czy lata. Trzeba więc z cierpliwością i wyobraźnią szukać szans włączenia się w ten wielki program, oczywiście respektując racje innych naszych strategicznych partnerów.

Decyzja Agencji Mienia Wojskowego może więc doprowadzić do tego, że stacja końcowa Jedwabnego Szlaku powstanie nie w Łodzi, ale np. w Opolu, którego władze też o nią zabiegają. Może też zostać wybudowana poza granicami Polski...

Decyzja AMW może wpłynąć na ograniczenie szans realizacji tej inwestycji bądź – wręcz przeciwnie – na ich zwiększenie, gdyby został ogłoszony nowy przetarg łączony, tj. sprzedaż z celem inwestycji. Być może nastąpi zaangażowanie kapitałowe w przedsięwzięcie jednej z agencji rządowych. Taki wariant byłby prawdopodobnie zaakceptowany przez partnerów komercyjnych. Dziś wiemy tylko tyle, że rozstrzygnięcie nie nastąpi w ciągu najbliższych kilku tygodni. Wiem o prowadzonych w obrębie polskiego rządu poważnych analizach dotyczących ostatecznej lokalizacji tej inwestycji.

Uczestniczymy w tych analizach jako jeden z ważnych głosów. Jestem więc dobrej myśli. Jeśli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, szanse na zakotwiczenie w Łodzi północnej części Jedwabnego Szlaku są wciąż duże.

W jaki sposób władze miasta wspierają zabiegi o ulokowanie inwestycji właśnie w Łodzi?

Współdziałamy z rządem, przede wszystkim z Ministerstwem Rozwoju, dla wpisania tej inwestycji w program realizacji partnerstwa strategicznego między Chinami a Polską. Naszym zadaniem i rolą jest wynegocjowanie z rządem warunków umożliwiających realizację tego przedsięwzięcia. Na razie wydaje się, że powinien zająć się nią ten podmiot, który wyraził zainteresowanie i dysponuje przemyślaną koncepcją budowy hubu kolejowego w Łodzi przy ul. Pryncypalnej.

Na czym polega znaczenie tej inwestycji dla Łodzi? Chodzi nie tylko o miejsca pracy, ale i o bardziej długofalowe korzyści strategiczne.

Zdefiniowaliśmy już jakiś czas temu sześć kluczowych dla rozwoju Łodzi i aglomeracji gałęzi gospodarczych. Jedną z nich jest logistyka. Na jej potrzeby zdefiniowaliśmy trójmodalne centrum logistyczne, obejmujące transport kolejowy, drogowy i lotniczy. Chęć zakotwiczenia i zbudowania w Łodzi hubu kolejowego jest ważnym elementem tej strategii. Jego powstanie znakomicie wzbogaciłoby ofertę świadczonych w aglomeracji usług logistycznych. Mówimy nie tylko o przeładowywaniu towarów z wagonów na samochody, ale i o szereg usług towarzyszących, tworzących dodatkową tzw. „wartość dodaną”. Prowadzi to nie tylko do tworzenia nowych miejsc pracy, ale i tworzy źródło o wiele większych zysków, niż sam transport.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trakcja z dużą umową na kolejne prace w rejonie Małaszewicz

Infrastruktura

Trakcja z dużą umową na kolejne prace w rejonie Małaszewicz

Jakub Madrjas 18 listopada 2022

Dekarbonizacja przewozów Europa-Azja?

Infrastruktura

Dekarbonizacja przewozów Europa-Azja?

Jakub Madrjas 05 listopada 2021

PKP Cargo Connect szuka luźnych nitek w Jedwabnym Szlaku

Infrastruktura

PKP Cargo Connect szuka luźnych nitek w Jedwabnym Szlaku

inf. pras oprac. JM 13 września 2021

Opóźnione pociągi z Chin wpadły w prace torowe w Małaszewiczach

Infrastruktura

Zobacz również:

Trakcja z dużą umową na kolejne prace w rejonie Małaszewicz

Infrastruktura

Trakcja z dużą umową na kolejne prace w rejonie Małaszewicz

Jakub Madrjas 18 listopada 2022

Dekarbonizacja przewozów Europa-Azja?

Infrastruktura

Dekarbonizacja przewozów Europa-Azja?

Jakub Madrjas 05 listopada 2021

PKP Cargo Connect szuka luźnych nitek w Jedwabnym Szlaku

Infrastruktura

PKP Cargo Connect szuka luźnych nitek w Jedwabnym Szlaku

inf. pras oprac. JM 13 września 2021

Opóźnione pociągi z Chin wpadły w prace torowe w Małaszewiczach

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5