NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

IV Pakiet Kolejowy zrujnuje koleje samorządowe?

| lp, Rynek Kolejowy 05.02.2014 284

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2014-02-05 09:09:21 Autor: Sławek
---.free.aero2.net.pl
I tak wszystko będzie zależało od woli samorządu, przynajmniej w dużych województwach, a w mazowieckim w szczególności. Jak będą chcieli kogoś dopuścić, to ogłoszą przetarg na część linii. Jak nie to ogłoszą na całość z odpowiednimi warunkami i wtedy raczej nikt oprócz Kolei Mazowieckich się nie zgłosi, bo raczej żaden przewoźnik nawet mając rok lub dwa na przygotowanie nie będzie w stanie zorganizować odpowiedniej ilości taboru, szczególnie elektrycznego.
2014-02-05 09:21:14 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
Tabor jest problemem ale dlatego jeśli chce się poważnie podchodzić do tematu to należy wyłączyć tabor z przewoźników....i udostępniać go wygrywającemu przetarg. Tak jest w UK. Tabor i pracownicy przechodzą do firmy która wygrała.
2014-02-05 09:27:28 Autor: d3
---.182.212.4.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@Kflik
Wyłączenie taboru ze spółki obojętnie czy SA, czy Sp. z o. o. to nacjonalizacja.
Sprawa komplikuje się gdy tabor jest własnością samorządu.
I po co nam ta unia była...
2014-02-05 09:40:25 Autor: leemc
---.ip.netia.com.pl

leemc
Dla niektórych zawsze będzie za wcześnie na jakąkolwiek reformę. Większości województw otwarte przetargi mogą tylko pomóc, bo wreszcie poznają rynkową niezawyżoną stawkę za zlecane usługi.
2014-02-05 09:50:23 Autor: p.
---.customer.m-online.net
Skoro Pan Grajda (Dyrektor handlowy KM) wyobraża sobie sytuacje, kiedy KM przegrywa przetarg, znaczy to tylko tyle, że doskonale wie o przeroście kosztów w tej spółce. Twierdzenie, że ktoś specjalnie zaniża cenę by wygrać przearg i wygryźć KM z rynku to bzdura! Żaden przewoźnik nie jest w stanie przez 10 lat dokładać do biznesu!
Drugą sprawa to fakt, że nawet jeżeli wygrałby przetarg, to niby czym miałby go wykonać? Nie ma przewoźników w Europie, którzy posiadają taki niewykorzystany potencjał przewozowy, którym mogliby zastąpić KM. Ewentualny upadek tego przewoźnika spowodowałby raczej przejęcie (przez kupno) jego majątku, tj. taboru i pracowników, przez tego nowego przewoźnika. Zmieniłby się jedynie zarząd, który zdecydowanie uporządkowałby kwestie przerostu kosztów w administracji. Publiczne pieniądze, które Mazowsze wsadziło w tabor, nie przepadłyby, bo taboru nikt by nie złomował, on dalej jezdziłby po Mazowszu.
Skoro Pan Grajda, boi się że ktoś mógłby przetarg wygrać ceną, znaczy że teraz marnujemy znaczne środki publiczne płacąć za droższe usługi świadczone przez KM! I to właśnie takiego marnotrawstwa środków publicznych nie chce ów wyklęty przez P. Grajdę IV Pakiet Kolejowy.
Dodam również, że większość przewoźników pasażerskich widzi w IV Pakiecie Kolejowym szansę. Szansę na ekspansje, przejmowanie nowych rynków. Pan Grajda nie widzi żadnej szansy, widzi wyłącznie zagrożenie. To tylko potwierdza fakt, że zdaje sobie sprawę niekonkurencyjności firmy którą częściowo kieruje.
2014-02-05 10:02:13 Autor: p.
---.customer.m-online.net
Dodam jeszcze, że to nie IV Pakiet Kolejowy jest zły. To sposób reformy rynku przewozów regionalnych przeprowadzony w Polsce był kompletnie zły.
Albo powinno się głęboko zrestrukturyzować dawną spółkę Przewozy Regionalne by stała się konkurencyjna. Albo podzielić ją na 4-5 mniejszych oddziałów (a nie na 16 w każdym województwie). Z początku takie spółki mogłyby funkcjonować wyłącznie na obszarach "własnych" województw, np. oddział Północny w woj. Pomorskim, Kujawsko-Pomorskim, Warmińsko-Mazurskim, oddział Zachodni w woj. Wielkopolskim, Lubuskim, Zachodnio-Pomorskim, oddział Południowy w woj. Dolnośląskim, Opolskim, Śląskim, oddział Wschodni w woj. Małopolskim, Podkarpackim, Świętokrzyskim, oddział Centralny w pozostałych.
Po pewnym czasie każda z tych spółek mogłaby konkurować już w przetargach na obszarze całego kraju.
Dodam, że przetargi nie powinny, tak jak to ma miejsce teraz, ogłaszane na obsługę całego województwa, ale na obsługę poszczególnych linii/ciągów komunikacyjnych (ciągów w rozumieniu istotnych relacji międzywojewódzkich).

Na to wszystko był czas, IV Pakiet Kolejowy, to żadna nowość. Taka organizacja przewozów pasażerskich ma sens. Funkcjonowanie najlepszych rynków kolejowych - niemieckiego czy szwajcarskiego a od niedawna w pewnym stopniu również czeskiego opiera się właśnie na zasadach opisanych w tym pakiecie.
2014-02-05 10:23:19 Autor: caronen
---.supmeca.fr

caronen
Jak napisal Kfik, problem w europejskich krajach rozwiazuje sie w ten sposob, ze nowy operator przejmuje pracownikow i tabor. Rozwiazanie o tyle dobre, ze nie ma problemu ze szkoleniem ludzi i pozyskiwaniem taboru dopuszczonego na konkretne trasy.

Nowy operator nie przejmuje jedynie dyrektorskiej czapy (chociaz oczywiscie nie ma przeszkod, zeby ludzi kompetentnych przejal rowniez z administracji) i tu bylby zapewne problem dla pana Dyrektora Handlowego.
2014-02-05 10:54:06 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Miałem skomentować, ale uprzedził mnie Kolega @p. Brawa za kapitalne ujęcie sedna sprawy!

Oczywiście, że liberalizacja przewozów to szansa, a nie zagrożenie. Prawdziwych reform boją się tylko kombinatorzy.
2014-02-05 12:06:30 Autor: antyprywatyzacje
---.net-bis.eu
co za chory kraj !!! za nie tak długo szykuje się uwolnienie rynku pasażerskiego i zamiast tworzyć jednego dużego przewoźnika pasażerskiego, żeby mógł śmiało konkurować z zagranicznymi przewoźnikami to my sami siebie rozbieramy w tym kraju przez te samorządowe przewozy. Za kilka lat mapa Polskich przewozów pasażerski będzie może wyglądać jak mapa za czasów rozbiorów, na południu Czeskie koleje, zachodnia część kraju niemiecki przewoźnik a wschód rosyjski.
2014-02-05 13:40:25 Autor: pispupil.
---.smrw.lodz.pl
W odpowiedzi na post PiotrW:
"Miałem skomentować, ale uprzedził mnie Kolega @p. Brawa za kapitalne ujęcie sedna sprawy!

Oczywiście, że liberalizacja przewozów to szansa, a nie zagrożenie. Prawdziwych reform boją się tylko kombinatorzy."
Może bardziej ci co uważają się za nieomylnych, i uważających się za właścicieli a nie przydzielonych do prowadzenia.

Porównania z OFE.
Niby podobne, tu jednak wykonanie usługi,
a tu operacje finansowe. Zgoda tu dodatkowe opłaty wypływające i nie wracają, więc inni zarabiają
2014-02-05 17:32:03 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
Kiedy te ciule z KM zrozumieją, że pociągi z których korzystają Koleje Mazowieckie są własnością mazowieckiego marszałka Struzika, a nie ich...?

Dużo zależy od tego taki jeden z trzech wariantów pooli taborowych zostanie wybrany.
Nie musi to oznaczać kłopotów dla KM. Nie w każdym wypadku i na pewno nie na każdej linii. Bez paniki!
2014-02-06 10:30:13 Autor: GFM
---.warszawa.vectranet.pl
Poczytałem trochę te unijne przepisy.
Właśnie się dopatrzyli, że pierwsze trzy pakiety kolejowe nie przynoszą
zakładanych efektów. Będzie korekta.
Myślę, że zmuszą rudego do prawidłowego działania.
Tyle, że za to co w międzyczasie napsuł my podatnicy będziemy
musieli słono zapłacić.
2014-02-26 10:22:58 Autor: maszynista ICE 3
---.hsi4.kabel-badenwuerttemberg.de
Dzisiaj głosowanie
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5