Partnerzy serwisu:

Idom ze zleceniem na kolejne studia dla KDP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-12-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Idom ze zleceniem na kolejne studia dla KDP
Rząd oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uważają, że linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Wrocławia i Poznania nie warto budować. Mimo to kolejarze zamówili zbadanie, czy linię Ygrek, jeśli powstanie, warto przedłużyć do Pragi i Berlina. Zapłacą za to ponad 2 mln złotych.

W lipcu PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie „Wstępnego studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław do granicy z Niemcami w kierunku Berlina oraz do granicy z Republiką Czeską w kierunku Pragi”. Chętnych na wykonanie zadania było ośmiu. Najtańsza oferta została złożona przez wykonawcę studium dla samej linii "Ygrek" - hiszpański Idom.

Oferta była ponaddwukrotnie niższa od kosztorysu - opiewała na 2,3 mln zł brutto. PKP PLK przeznaczyła na wykonanie zamówienia 4,9 mln zł brutto. Zamówienia udzielono. Wykonawca ma przeanalizować łącznie 9 wariantów przebiegu trasy z różnymi opcjami prędkości (350 lub 200 km/h). W opracowaniu ma wziąć  pod uwagę różnorodne aspekty dotyczące lokalizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych (np. infrastruktura gospodarcza, ekonomiczna, aspekty techniczne, środowiskowe itd.) Z przygotowanych wariantów, na podstawie analizy wielokryterialnej zwycięzca przetargu zaproponuje po dwa najbardziej korzystne warianty trasy dla każdego z kierunków.

Kolejne zamówienie na analizy w temacie budowy Ygreka nie zmienia faktu, że rząd oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wciąż stoją na stanowisku, że linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Wrocławia i Poznania nie warto budować przez najbliższe lata. – Rezygnacja z budowy Kolei Dużych Prędkości zahamuje postęp cywilizacyjny kraju – ostrzegało niedawno na konferencji prasowej Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP.

– Na podstawie zrealizowanego już studium wykonalności dla linii „Y” wiemy, że koszt jej budowy wynosi ok. 23 mld zł. Nie wiemy jednak, ile kosztowałoby wydłużenia linii do granicy z Niemcami i Czechami. Wstępne studium da nam odpowiedź na pytanie, czy sensowniej jest budować nowe linie, czy modernizować obecnie istniejące, a jeżeli tak, to czy pod kątem prędkości V 200 km/h czy 350 km/h – tłumaczył konieczność zamówienia analiz rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz. Stanowisko PLK i komentarz Redakcji "RK" znajdziesz tutaj.

 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5