Modernizacja linii z Horki w głąb Niemiec będzie trwać do grudnia 2018 r. Do tego czasu przewoźnicy muszą liczyć się z pewnymi ograniczeniami – najpoważniejsze z nich to brak możliwości zmiany lokomotywy na stacji granicznej. Pierwszą spółką, która zdecydowała się mimo to uruchamiać kursy towarowe przez nowy most na Nysie Łużyckiej, jest DB Cargo Polska.
W zeszłym tygodniu
otwarty został nowy most na Nysie Łużyckiej pomiędzy Bielawą Dolną a niemiecką Horką. Inwestycja określana była przez PKP PLK jako bardzo istotna dla ruchu towarowego, bo nie jest już konieczny prawie 60-kilometrowy objazd. Wciąż trwają jednak prace na linii po niemieckiej stronie granicy. Po ich ukończeniu obsługa trasy będzie mogła być prowadzona lokomotywami elektrycznymi, na razie jednak przewoźnicy muszą używać pojazdów spalinowych.
Co najmniej osiem pociągów na dobęCo więcej, w praktyce możliwe jest wykorzystanie wyłącznie tych lokomotyw, które są w pełni dopuszczone do ruchu w obu krajach, bo nie jest możliwa zmiana prowadzącej skład maszyny na stacji granicznej. – Z uwagi na trwającą modernizację stacji Horka w miejscowym porozumieniu granicznym [MPG] strona niemiecka zawarła obecnie zapis o braku możliwości zmiany lokomotyw – potwierdza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapewnia jednak, że pomimo istotnych ograniczeń zainteresowanie prowadzeniem ruchu po linii nr 295 Węgliniec – Bielawa Dolna – granica państwa jest ze strony przewoźników duże.
– W nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów na odcinku Bielawa Dolna – Horka przewidzianych jest osiem par pociągów towarowych na dobę uruchamianych przez DB Cargo Polska S.A. – stwierdza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. – Liczba pociągów na tej trasie wzrośnie o indywidualne zamówienia przejazdów, które nie są ujęte w rocznym rozkładzie – dodaje. PKP PLK przewiduje, że ruch na tej trasie będzie wzrastał wraz z postępami w inwestycji prowadzonej przez Niemców.
Trasa, na której przewiduje się bardzo duży ruch – W przyszłości trasa ta będzie jedną z najruchliwszych na naszej zachodniej granicy – prognozuje Mirosław Siemieniec. Zanim jednak zostanie uzyskana pełna funkcjonalność ciągu, minie jeszcze sporo czasu. – Prace po stronie niemieckiej mają potrwać do grudnia 2018 r. – zapowiada bowiem rzecznik PKP PLK.
Inwestycja realizowana przez DB Netz AG obejmuje modernizację i elektryfikację linii Knappenrode – Horka – granica państwa. Jak podkreśla PKP PLK, współpraca w zakresie realizacji równoległych projektu po obu stronach Nysy Łużyckiej przebiega bardzo dobrze. – Nowy most i wcześniejsza modernizacja lini E 30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz prowadzona elektryfikacja linii po stronie niemieckiej stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiednimi krajami – czytamy w komunikacie prasowym spółki.