Pablo Vázquez – szef hiszpańskiego przewoźnika Renfe, zapowiedział, że w ciągu dwóch najbliższych miesięcy zostanie ogłoszony przetarg na zakup 40 pociągów, przeznaczonych głównie do obsługi linii dużych prędkości. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić w przyszłym roku, a jego szacowana wartość to 1,1 mld euro. Zakup to m.in. przygotowania hiszpańskiej kolei do czekającej ją liberalizacji rynku w sektorze przewozów pasażerskich.
Przetarg ma objąć dostawę 30 pociągów dużych prędkości oraz 10 pociągów przystosowanych do jazdy po sieci kdp, jak i po liniach konwencjonalnych. Po zrealizowaniu kontraktu flota szybkich pociągów przewoźnika zwiększy się do 271 pociągów.
Realizacja dostaw w ramach planowanego przetargu ma być uzależniona od tempa oddawania do użytku kolejnych linii dużych prędkości, ale zapotrzebowanie na pociągi kdp w Hiszpanii jest bardzo duże, szczególnie że tylko w najbliższych miesiącach sieć szybkich połączeń kolejowych wzbogaci się o 800 km kolejnych linii. Wśród nowych tras znajdą się m.in. linie z miasta Valladolid do León oraz Burgos, czy z Olmendo koło miejscowości Medina del Campo do Zamory.
Nowe pociągi to również poważne przygotowania przewoźnika na zmiany, jakie czekają hiszpańską kolej. W ostatnich dniach rząd ogłosił, że zostanie ogłoszony przetarg, który pozwoli na wyłonienie prywatnego przewoźnika pasażerskiego. Zwycięzca przetargu, będzie konkurował z Renfe przez okres do siedmiu lat na wybranych liniach Hiszpanii. Prywatny podmiot rozpocznie prowadzenie przewozów w ciągu pół roku od podpisania umowy. Kontrakt będzie dotyczyć zarówno linii dużych prędkości, jak i konwencjonalnych.
Ostatni przetarg na dostawę pociągów dużych prędkości dla hiszpańskiej kolei został ogłoszony ponad 10 lat temu. W międzyczasie firma Renfe, w trybie bezprzetargowym, podpisała kilka umów z firmami: Talgo, CAF, Alstom oraz z Siemensem. Rozstrzygnięcie planowanego przetargu na dostawę 40 pociągów nastąpi prawdopodobnie w pierwszym kwartale przyszłego roku.