Kolej pozostanie największym priorytetem transportowym Hiszpanii na 2014 rok. Wydatki na kolejowe projekty rząd zamierza zwiększyć o 21 procent.
Ministerstwo Prac Publicznych i Transportu zaprezentowało projekt przyszłorocznego budżetu, z którego wynika, że 51 procent z wartego prawie 9 mld euro budżetu zostanie wydane na inwestycje kolejowe. Wydatki na kolej znacznie wzrosną - z 3,78 mld euro w bieżącym roku do 4,58 mld euro w roku 2014.
Pieniądze pozwolą Hiszpanom zainwestować 3,2 mld euro w koleje dużych prędkości. W tej chwili w kraju powstaje 1200 km zupełnie nowych linii, dlatego też rząd za priorytet postawił dokończenie linii. Na pierwszy ogień idzie trasa łącząca Madryt z linią Ourense - Santiago. Projekt pochłonie w roku 2014 1 mld euro. Oczywiście budżet na rozbudowę kolei dużych prędkości jest wciąż niewystarczający, aby wypełnić luki w mapie połączeń KDP na terenie Hiszpanii, a warto przypomnieć, że plany zakładają połączenie 15 regionów kraju, jednak ze względu na bardzo trudną sytuację budżetową inwestycje te muszą być realizowane znacznie wolniej.
Hispański rząd przedstawił również plany wydatków dla zarządcy infrastruktury (Adif) oraz dla przewoźnika Renfe. Strata Adif w tym roku ma sięgnąć 297 mln euro. A same odsetki z tytułu długów w roku 2013 wyniosą 350 mln euro. Natomiast firma Renfe, która niebawem ma zostać podzielona na cztery spółki zależne w ramach należącego do państwa holdingu, w 2014 roku prawdopodobnie przyniesie stratę na poziomie 202 mln euro - o 10 proc. więcej, niż w tym roku. Jednak dług Renfe zmniejszy się o 8 procent i sięgnie kwoty 5,7 mld euro.