Za niecały miesiąc rozpocznie się remont torów na linii kolejowej nr 181. Spowoduje to całkowitą przerwę w ruchu do Wielunia – pociągi regionalne zostaną zastąpione autobusami, a dalekobieżne będą kierowane objazdem przez Kluczbork. Połączeń na tej trasie jest jednak niewiele, a niedawno z rozkładu jazdy zniknął ostatni kurs z Tarnowskich Gór do Kępna.
Na duże utrudnienia muszą przygotować się podróżujący łączącą trzy województwa trasą Wieluń – Tarnowskie Góry. Jeszcze w czerwcu pociągi regionalne zostaną tam zastąpione autobusami. Jak zawsze, gdy na tej linii występuje konieczność wprowadzenia komunikacji zastępczej, będzie się to wiązać ze znacznym wydłużeniem czasu przejazdu. Pokonanie całego odcinka z Wielunia-Dąbrowy do tarnogórskiego węzła zajmie ok. 40 minut więcej niż zazwyczaj.
Prace prowadzone jednocześnie w ramach dwóch zadań
– Od 30 czerwca do 25 lipca na odcinku Herby Nowe – Pątnów Wieluński wykonamy prace remontowe – wskazuje przyczynę zmian Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Inwestycja ma objąć naprawę torowiska tego fragmentu linii nr 181. Na czas prowadzenia robót Wieluń utraci jedyne dwa połączenia dalekobieżne PKP Intercity: weekendowy TLK „Rawa” Poznań Główny – Katowice (który jednak także w ramach obecnej korekty kursuje z pominięciem Wielunia) i sezonowy TLK „Korsarz” Kraków Główny – Kołobrzeg/Ustka. Zostaną one skierowane objazdem przez Kluczbork.
Zarządca infrastruktury wykorzysta przerwę w ruchu także do prowadzenia mniejszych prac. – Dodatkowo w terminie od 3 do 7 lipca planujemy remont przejazdu kolejowo-drogowego na odcinku linii nr 181 Herby Nowe – Oleśnica w miejscowości Panki – wskazuje Karol Jakubowski. – Na czas robót wymagane będzie całkowite zamknięcie go dla ruchu samochodowego, który zostanie skierowany na drogi objazdowe. Koszt remontu przejazdu to 260 000 zł netto – mówi rozmówca.
Wieruszów od roku odcięty od sieci kolejowej
Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na zmniejszającą się rolę linii nr 181 w ruchu pasażerskim. W czerwcu zeszłego roku z rozkładu ostatecznie zniknęła jedyna para pociągów regionalnych relacji Tarnowskie Góry – Kępno, która łączyła ze sobą peryferyjne tereny aż czterech województw: śląskiego, opolskiego, łódzkiego i wielkopolskiego. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego planował jej likwidację już pół roku wcześniej, tłumacząc to niską frekwencją. Decyzja, choć odłożona w czasie, ostatecznie odcięła od pasażerskiej sieci kolejowej m.in. piętnastotysięczny Wieruszów. W najbliższe wakacje zatrzymają się tam – w niektórych terminach – dalekobieżne pociągi PKP Intercity, ale ich rola w obsłudze komunikacyjnej miasta będzie marginalna
Obecnie czynny w ruchu regionalnym pozostaje więc jedynie fragment z Herbów Nowych do Wielunia-Dąbrowy. Przewozy Regionalne (PolRegio) uruchamiają tam zaledwie pięć par pociągów Regio. W dni wolne rozkład jazdy jest jeszcze uboższy, bo przewiduje tylko dwie pary połączeń – poranną i wieczorną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.