NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Grupa PKP: Wspieramy naszych kontrahentów

| simetra 31.03.2020 1,5k

Grupa PKP: Wspieramy naszych kontrahentów
fot. PKP SA
Spółki z Grupy PKP wprowadziły pakiet działań antykryzysowych skierowany do przedsiębiorców. Systemem ulg i zwolnień z części opłat zostali objęci zarówno przewoźnicy pasażerscy, jak i najemcy nieruchomości na dworcach i stacjach kolejowych.
Biorąc pod uwagę, że w związku z ograniczeniami wynikającymi z trwającej obecnie epidemii koronawirusa warunki prowadzenia działalności gospodarczej dla części przedsiębiorców uległy pogorszeniu, Polskie Koleje Państwowe i PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały specjalne rozwiązania skierowane do swoich partnerów biznesowych.

– Polskie Koleje Państwowe pod nadzorem Ministerstwa Aktywów Państwowych swoimi działaniami wpisują się w szeroki plan wsparcia dla przedsiębiorców i przewoźników współpracujących ze spółką. Taka reakcja na straty ponoszone każdego dnia przez partnerów biznesowych to dowód solidarności w wymiarze gospodarczym, tak potrzebnej wszystkim polskim firmom – powiedział wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin.

– W tej trudnej sytuacji wszyscy powinniśmy z całą mocą i pełną determinacją działać, aby skutki epidemii były jak najmniej dotkliwe. Obecnie przechodzimy trudny czas ze względu na swoistą społeczną kwarantannę – natomiast przed nami wyzwania związane z kondycją gospodarki. Bardzo się cieszę, że spółki kolejowe rozumieją tę potrzebę i podejmują właściwe działania – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Polskie Koleje Państwowe, będące jednym z największych zarządców nieruchomości w kraju, stworzyły katalog udogodnień dla najemców prowadzących działalność gospodarczą na dworcach kolejowych.

– Partnerskie relacje i elastyczność we współpracy to wartości, które wyznaczają kierunek naszej działalności na co dzień, ale właśnie w sytuacjach kryzysowych mają one szczególnie znaczenie. Stąd też, mając na uwadze wyjątkową sytuację, w jakiej się znaleźliśmy, najemcom, którzy zaprzestali prowadzenia działalności, oferujemy takie rozwiązania jak: umorzenie 80% należnego czynszu za okres od 15 marca do 30 kwietnia br. czy zwolnienie w całości z opłaty eksploatacyjnej i opłaty marketingowej we wspomnianym okresie. Od przewoźników nie będzie pobierana w pełnym zakresie opłata za dostęp do infrastruktury, czyli tzw. opłata dworcowa – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

Zwolnienie z opłat nie obejmuje kosztów mediów, a zwolnienie z czynszu będzie musiało zostać poprzedzone aneksowaniem umów najmu czy dzierżawy. Na pomoc mogą liczyć także pozostali najemcy, w stosunku do których przewidziane zostały takie udogodnienia jak: zawieszenie 80% czynszu należnego za okres od 15 marca do 30 kwietnia br. i zawieszenie 80% należnych opłat eksploatacyjnej i marketingowej w tym okresie. Co więcej, na indywidualnie uzasadniony wniosek najemcy PKP S.A. nie wykluczają częściowego umorzenia zawieszonych należności w przypadku wykazania przez najemcę skutków ograniczenia działalności gospodarczej przyczynami związanymi z epidemią. Szczegółowe warunki zawieszenia i zwolnienia z opłat zostaną określone w odrębnych aneksach umów zawartych z PKP S.A.

Zawieszone zostanie także pobieranie opłaty za dostęp do infrastruktury usługowej za okres od 15 marca do 30 kwietnia br., a przewoźnicy kolejowi zostaną obciążeni wyłącznie za faktycznie zrealizowane zatrzymania pociągów w tym okresie. Na indywidualnie uzasadniony wniosek przewoźnika pasażerskiego możliwe będzie udzielenie dodatkowego opustu z uwzględnieniem znacznego spadku liczby pasażerów.

Również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wobec najemców działających w obszarze dworców, peronów, przejść przewidują obniżenie opłat na poziomie podobnym jak PKP S.A.
– Na bieżąco współpracujemy z przewoźnikami pasażerskimi i towarowymi. Te działania są ważne szczególnie obecnie. To solidarna pomoc i ulgi w opłatach w sytuacji ograniczeń w przewozach spowodowanych skutkami epidemii – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Działanie pomocowe przewidziane zostały także dla pasażerskich i towarowych przewoźników kolejowych, którzy okresowo wstrzymali kursowanie części pociągów. Mając to na uwadze, PKP Polskie Linie Kolejowe zawiesiły obciążanie przewoźników opłatami rezerwacyjnymi z tytułu rezygnacji z całej lub części trasy w okresie od 13 marca do odwołania. Ponadto od 14 marca również do odwołania przewoźnicy kolejowi nie będą obciążani opłatami za uruchomienie pociągu z innym pojazdem trakcyjnym i/lub zwiększoną masą brutto, niż wynika to z rozkładu jazdy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5