NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Pasażerowie wracają na kolej dzięki etosowi kolejarza?

| Kasper Fiszer 24.01.2019 248

Pasażerowie wracają na kolej dzięki etosowi kolejarza?
Pociąg PKP Intercityfot. Kasper Fiszer
Poprawa sytuacji na kolei ma wpływać na zmianę postrzegania zawodu kolejarza i przez pracowników spółek kolejowych, i przez młodzież szukającą dla siebie przyszłego fachu. To z kolei ma pociągnąć za sobą wzrost zaufania społecznego, co przyczyni się do zwiększenia liczby przewiezionych pasażerów – to wsnioski z debaty o etosie pracy kolejarza, jaka odbyła się dziś na Kongresie Rozwoju Kolei w Warszawie.
– Według mnie coraz więcej pasażerów wraca na kolej, bo ludzie widzą, że kolejarze są wiarygodni, dotrzymują słowa i jakości – ocenił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, podczas debaty „Etos pracy kolejarza” na Kongresie Rozwoju Kolei. Stwierdził on też, że dużym sukcesem z punktu widzenia krajowego i europejskiego byłoby, gdyby zawody kolejowe stały się bardzo popularne. Spółka stawia w związku z tym na współpracę ze szkolnictwem.

3 tys. pracowników PKP PLK może już przejść na emerytury

Przewoźnik ma obecnie umowy stypendialne zawarte z młodymi ludźmi uczącymi się m.in. do pracy w warsztatach, a część przedsięwzięć związanych ze szkoleniem młodych ludzi realizowanych jest we współpracy z innymi spółkami grupy PKP. – Potrzeba nam coraz więcej pracowników, bo rośnie nasza praca eksploatacyjna, uruchamiamy coraz więcej pociągów – zauważył. Podkreślił, że działania PKP Intercity mają nie dopuścić do powstania problemu luki pokoleniowej.

Na to zjawisko zwrócił uwagę Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. – Zatrudniamy ponad 39 tys. pracowników, to większość kolejarzy pracujących w Polsce. Ponad 3 tys. z nich posiada już uprawnienia emerytalne. Dotyczy to stanowisk newralgicznych, m.in. pionu inżynierii ruchu – mówił. Dwóch na trzech pracowników zarządcy infrastruktury, którzy mogliby już przejść na emerytury, to dyżurni ruchu. Również PKP PLK chce więc zatrudnić absolwentów szkół kolejowych. – Mamy dwieście kilkadziesiąt umów stypendialnych, a chciałbymy, by pracowało u nas całe 2 tys. uczących się w technikach kolejowych – podsumował prelegent.

Orzełek na czapce nie zastąpi godziwych zarobków

Zachętą do pracy na kolei ma być m.in. odzyskanie pozycji samej kolei w kontekście i technicznym, i organizacyjnym. Etos kolejarza ma być natomiast budowany także dzięki jednolitemu umundurowaniu. – Mundur kolejowy powinien łączyć pracowników przyszłego holdingu. Napis „Polska” czy orzełek to coś, co sprawia, że nie mówimy – „idę do pracy”, a „idę na służbę” – ocenił Mirosław Antonowicz, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych.

Przedstawiciele związków zawodowych zauważyli przy tym, że do przyciągnięcia pracownika konieczne jest dziś zapewnienie odpowiednich zarobków. – Był taki moment, że kolej była postrzegana jako stabilne miejsce pracy. Teraz przychodzą ludzie i pytają – taka ciężka praca za tak małe pieniądze? – mówił Henryk Grymel, przewodniczący kolejarskiej „Solidarności”. Za powstanie luki pokoleniowej na kolei obwinia on zaś liberalną politykę prowadzoną po przemianach ustrojowych roku 1989.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5