NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Grupa PKP łączy wysiłki w zabiegach o pasażera

| Roman Czubiński 17.11.2018 3,8k

Grupa PKP łączy wysiłki w zabiegach o pasażera
Fot. Matariały Generalnego Wykonawcy NLF Torpol-Astaldi
Oferta wspólnego biletu, nowe internetowe systemy sprzedaży oraz zapewnienie na dworcach nowych rodzajów usług mają poprawić komfort pasażera, którego zadowolenie powinno być priorytetem w inwestycjach kolejowych – zgodzili się uczestnicy debaty podczas rzeszowskiego Kongresu 590. Omówiono też inwestycje PKP IC w nowy i zmodernizowany tabor.
Przedstawiciel zarządcy infrastruktury zaznaczył konieczność nowego podejścia do zgłaszanych przez podróżnych uwag na temat funkcjonalności stacji i przystanków. – Ostrzegam pracowników, by tłumacząc poszczególne rozwiązania, nie używali frazy „takie mamy przepisy”. To pasażer powinien być w centrum zainteresowania – zaznaczył prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Wspólny bilet: Pasażer zaoszczędzi przy przesiadkach

Hasło „pasażer w centrum uwagi” byłoby puste, gdyby nie obejmowało wspólnego biletu na pociągi różnych przewoźników. Takie rozwiązanie, oparte na taryfie degresywnej, ma wejść w życie 9 grudnia bieżącego roku. Jak zaznaczył prezes PKP Informatyka Jakub Prusik, będzie to jednak dopiero pierwszy etap. – Mamy nadzieję, że poza Grupą PKP przyłączą się również przewoźnicy samorządowi – stwierdził.

Entuzjastą tego rozwiązania jest prezes PKP IC Marek Chraniuk. – Wspólny bilet dzięki efektowi skali i taryfie degresywnej napędzi nam koniunkturę. U każdego przewoźnika pierwsze kilometry są z reguły najdroższe, co zwiększa cenę podróży z przesiadką – uzasadnił.

System ma też mieć możliwość rozbudowy o dodatkowe funkcjonalności. Być może wkrótce, kupując wspólny bilet i określając miejsce docelowe, będzie można wypożyczyć samochód elektryczny w cenie biletu. Według prezesa PKP Informatyka trwają prace przygotowawcze. – Rozważamy też konsolidację usługi kolejowej z hotelarską. Analizujemy rynek i rozwiązania dostępne za granicą. Nasza propozycja jest jednak skierowana bezpośrednio do przewoźników – to oni będą decydować, z jakich usług dodatkowych chcą skorzystać. Jako firma informatyczna przygotowujemy odpowiednie narzędzia – zastrzegł Prusik.

Dostępność: Raczej pochylnie, niż windy

– Wartość programu inwestycji dworcowych to ok. 1,5 mld zł. 65% tej kwoty będą stanowiły środki unijne, 25% – z polskiego budżetu, pozostałe 10% – własne fundusze spółki – poinformował członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski. Program obejmuje 200 dworców, z czego obecnie na różnych etapach realizacji – projektowania, wyboru wykonawcy lub budowy – jest 160 inwestycji. Całość ma zakończyć się w 2023 r. Spełniamy wszystkie kryteria związane z ochroną zabytków, dbając o dziedzictwo kulturowe Polski. Dbamy także o pasażerów niepełnosprawnych, wpisując się w program „Dostępność Plus” – zaznaczył.

Jak podkreślił prezes PKP PLK, zarządca infrastruktury był jednym z pierwszych podmiotów, które przystąpiły do owego programu. – Nasze modernizowane obiekty spełniają wszystkie wymogi dostępności dla osób niepełnosprawnych. Staramy się odchodzić od stosowania wind, z których podróżni praktycznie nie korzystają. Najlepszym rozwiązaniem są pochylnie ze schodami, ale niestety nie zawsze jest możliwość ich wykonania w danym terenie – przyznał.

Dbałość o pasażerów o ograniczonej sprawności deklaruje także PKP IC. – Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wprowadzimy nowy produkt – wagon COMBI. Zaprosimy przedstawicieli osób niepełnosprawnych, by pomogli dostosować go do ich potrzeb – stwierdził prezes Chraniuk. Z analizy napływających do przewoźnika skarg wynika, że w ostatnich dwóch latach zadowolenie pasażerów o ograniczonej mobilności z usług PKP IC mocno się poprawiło.

Znaczenie wygody korzystania z dworców dla pasażera podkreślił, dość niespodziewanie, przedstawiciel przewoźnika towarowego. – Kolej to system naczyń połączonych. Ważnym elementem poprawiania atrakcyjności transportu publicznego są multimodalne centra przesiadkowe, których szkieletem powinna być właśnie transport kolejowy. Należy podkreślić tu znaczenie Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Samochody elektryczne: wynajmij lub naładuj własny

Na polskiej sieci ma w najbliższych latach powstać 40 Innowacyjnych Dworców Systemowych. Wygoda dla pasażerów ma iść w parze z korzyściami dla środowiska. – Mają one być budynkami inteligentnymi, wyposażonymi w ogniwa fotowoltaiczne, system odzyskiwania wody deszczowej i sterowanie oświetleniem oraz ogrzewaniem w zależności od warunków atmosferycznych – zapowiedział Olszewski. Przykłady takich inwestycji to Oświęcim i Poznań Garbary.

Również z myślą o ochronie przyrody oraz o zapewnieniu „ostatniej mili” w dojeździe do miejsca przeznaczenia spółki kolejowe planują współpracę z partnerami w sprawie uruchomienia na dworcach wypożyczalni samochodów elektrycznych. – Jest duże zainteresowanie zarówno ze strony producentów samochodów, jak i finansujących taką działalność banków – ujawnił członek zarządu PKP SA. Właścicielem pojazdów byłby partner prywatny, podczas gdy wkładem kolei będzie użyczenie terenu.

– Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy zaprojektowały ładowarkę do samochodów elektrycznych, zamontowaną już przy czterech dworcach – w Częstochowie, w Gliwicach i na dwóch w Katowicach. Do końca roku takich stacji będzie już 10 – stwierdził. W przyszłości pasażer będzie mógł być może zostawić na takim stanowisku samochód, który będzie się bezpłatnie ładować w czasie jego podróży pociągiem. Po powrocie właściciel pojazdu wsiądzie w niego i dojedzie do celu. – Kolej może być prekursorem takich nowych rozwiązań – uznał prezes PKP Telkol Mirosław Gilarski.

Tabor: Różne priorytety dla różnych kategorii

Zwiększony popyt, a z drugiej strony modernizacja linii powoduje konieczność dalszych inwestycji w tabor. – Pesa dostarczy nam niebawem 245 zmodernizowanych wagonów. Razem będzie ich ok. 335. Ich niezawodność pozwoli poprawić punktualność. Do tego dojdą nowe lokomotywy z Newagu oraz przywrócone do służby ED74. Nowe wagony do komunikacji międzynarodowej zamówiliśmy w FPS Cegielski – wyliczył prezes PKP IC Marek Chraniuk. Jak dodał, dzięki tym inwestycjom każda z firm będzie miała zapewnioną pracę na kilka lat, co pozwoli budować łańcuchy dostaw i umożliwi rozwój podwykonawców. Ci z kolei zyskają szanse wdrożenia innowacyjnych technologii. Przewoźnik myśli też o dużych inwestycjach w stacje postojowe i myjnie całoroczne wraz z instalacjami do odladzania pociągów.

Średnia odległość przejazdu pociągiem PKP IC to 250 km, różni się jednak dla poszczególnych kategorii pociągów. Wynosi ona 350 km dla pociągów kwalifikowanych, a tylko 220 km dla TLK. Wynikają z tego różnice w wyposażeniu taboru i sposobie jego projektowania. – Każdy produkt musi być inny. Pasażerowie pociągów kwalifikowanych, którzy spędzają w nich więcej czasu, muszą mieć zapewnioną wysoką jakość. Cena schodzi więc na plan dalszy. W pociągach TLK natomiast to cena jest najważniejsza, co znajduje odzwierciedlenie w cenie biletu – wyjaśnił Chraniuk.

Informacja głosowa – w pełni automatyczna i w 4 językach

PKP PLK i Telkol wspólnie prowadzą prace nad koordynacją systemów dynamicznej informacji pasażerskiej. – Ważne, by system DIP na dworcach współdziałał z tym na peronach, który jest naszą własnością. Elementy systemu powstaną na ponad 2000 stacjach i przystankach – zapowiedział Merchel. Na razie program jest wprowadzany na ok. 160 wytypowanych stacjach. – Przetarg przebiega powoli, ale chciałbym, żeby cały projekt zakończył się do końca przyszłej unijnej perspektywy budżetowej – stwierdził.

– Aby pasażer na peronie miał pełen dostęp do informacji, realizujemy na 65 dworcach związane z tym inwestycje. Nowym tablicom będzie towarzyszyła lepsza jakość głosu – uzupełnił Gilarski. Megafonistki są dziś pracowniczkami Telkomu, jednak docelowo zapowiadanie pociągów ma być w pełni zautomatyzowane, co zapewni jednolity przekaz i jednolitą jakość. Komunikaty będą wygłaszane w 4 językach: po polsku i angielsku zostaną przygotowane wszędzie, a w pobliżu granicy wschodniej i zachodniej – także odpowiednio: po rosyjsku i niemiecku.

Prezes PKP Informatyka Jakub Prusik zwrócił uwagę na nowe nośniki informacji kolejowej, które kompleksowy system musi uwzględniać. – Jeszcze niedawno była to informacja tylko na dworcach – głosowa i wizualna. Dziś żyjemy w czasach urządzeń mobilnych, w których informacje na temat rozkładu jazdy i ofert promocyjnych są dostępne w dowolnym miejscu – podkreślił.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5