- Przez rok bardzo wiele na kolei się zmieniło. Jestem dumny z tego, że wiele wątpliwości, które zgłaszałem podczas zeszłorocznego Kongresu Kolejowego, zostało rozwianych - wskazywał podczas jednej z debat Kongresu Kolejowego 2013 Maciej Grelowski z Business Centre Club.
- Z pewnością obecne kierownictwo w sposób fundamentalny zmienia rzeczywistość kolejową, ale tylko w tych obszarach, w których się dobrze czuje. Chodzi o 4-5 zadań, które zostały wyznaczone przez ministra Nowaka. Pomimo tego, wciąż nie wiadomo, w jakim kierunku to wszystko zmierza – nie ma np. dokumentu, z którego wynika, co w przyszłości stanie się z PKP - stwierdził.
- PKP nie może zostać normalnie zarządzaną korporacją. Podstawowym celem działania tej drugiej jest kreowanie wyniku. Ja mam wątpliwości, czy jest to zadanie, które powinno przyświecać Grupie PKP - mówił Grelowski. - Teraz państwo musi konkurować z rynkiem prywatnym i wykazywać się taką samą efektywnością kapitałową. A tymczasem ono powinno być obecne tam, gdzie prywatny podmiot sobie nie radzi. Państwo jest potrzebne w tych miejscach, w których potrzeby obywatela nie mogą zostać zaspokojone w inny sposób - podkreślił przedstawiciel BCC.
- Jestem pełen szacunku dla dokonanych zmian, popieram kierunek związany z prywatyzacją. Zarząd Grupy powinien wykonywać zadania menedżerów, tymczasem politycy nie powinni czuć się zwolnieni z pracy, poprzez przerzucenie odpowiedzialności na zawodowców - podsumował Grelowski.
2013-11-14 11:50:31 Autor: Gubernator Kalifornii
---.244.156.116
Gubernator Kalifornii A Infrasilesia dostała kopa od UTK :)
http://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/3710,Kara-finansowa-dla-zarzadcy-infrastruktury-Infra-SILESIA-SA-za-niewyznaczenie-do.html
2013-11-14 12:09:49 Autor: Gubernator Kalifornii
---.244.156.116
Gubernator Kalifornii Jak najbardziej zgadzam się z Panem Grzelowskim w poniższych cytatach:
(...) Pomimo tego, wciąż nie wiadomo, w jakim kierunku to wszystko zmierza – nie ma np. dokumentu, z którego wynika, co w przyszłości stanie się z PKP - stwierdził. (...)
Brak oficjalnej strategii, to prawdziwa bolączka... Firma, jak gdyby bez celu...
(...) A tymczasem ono [Państwo] powinno być obecne tam, gdzie prywatny podmiot sobie nie radzi. Państwo jest potrzebne w tych miejscach, w których potrzeby obywatela nie mogą zostać zaspokojone w inny sposób - podkreślił przedstawiciel BCC. (...)
Przewozy grup wagonowych!!! Tu PKP CARGO naprawdę zawala!!! Daje kosmicznie wysokie stawki za takie przewozy, piłując tą gałąź swojej działalności!!! Państwo ma gdzieś te przewozy, a mogłoby w spokoju bez skarg konkurencji pomagać kargulom w tym temacie... Wiele stacji, wiele zaniedbań, przerost zatrudnienia i brak modernizacji stacji oraz optymalizacji przewozów wagonowych... Naprawdę PKP CARGO jest monopolistą w tych przewozach i może je świadczyć bardzo dobrze powoli podnosząc jakość!!! A jednak nic nie dzieje się w tej kwestii... PKP CARGO zarzyna się konkurując z prywaciarzami, a oni naprawdę są słabi!!! Nie ma co iść na noże! Lepiej brać przewozy, aby się opłacało, a nie za wszelką cenę!
(...) Zarząd Grupy powinien wykonywać zadania menedżerów, tymczasem politycy nie powinni czuć się zwolnieni z pracy, poprzez przerzucenie odpowiedzialności na zawodowców - podsumował Grelowski. (...)
Politycy od dawna zrzucają odpowiedzialność na wszystkich wokół... Gdzie jest pomoc państwa w projekcie Tiry na Tory??? Wystarczy tylko dać ulgi podatkowe, dla firm korzystających z tego typu rozwiązań... To jest tak bardzo proste, a tak nierealne w gabinecie kolejnych ministrantów transportu... slavko novak to pozer i żelboj, więc jego już nawet nie będę zaprzątał tym tematem, bo pewnie ma ważniejsze sprawy na fejsbuku i tłiterze...
Kolejne poważne zaniedbanie kolei: BRAK TRZECIEGO TORU W MODERNIZOWANYCH LINIACH KORYTARZY EUROPEJSKICH E30, E20, E65, E59... To są najważniejsze linie z europejskiego punktu widzenia, gdzie dodatkowo jeździ ogrom pociągów pasażerskich!!! To gdzie mają wpasować się międzynarodowe pociągi towarowe????
2013-11-14 12:56:55 Autor: strateg
---.icpnet.pl
Co tu myśleć o przyszłości, gdy za rok wybory? Planowano w PRL i przed wojną. Kilka strategii dla kolei w archiwum ministerstwa by się znalazło.
2013-11-14 12:57:09 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
i tak całość kolei regionalnej jest poza PKP.
w PKP jest infra itp elementy ale już nie przewoźnicy.
Więc o jakim PKP mówimy?
O PKP PLK które powinno być agencją rządową?
o Cargo? Chyba najbardziej pasuje do tematu...
o IC które powinno uruchamiać wyłącznie pociągi niewymagające dotacji (a jeśli także dotowane to w pełnej integracji z przewoźnikami regionalnymi, którzy taką dotację także otrzymują) ?
2013-11-15 06:52:03 Autor: Pp251
---.centertel.pl
Zgadzam się z komentarzem Gubernatora z jednym wyjątkiem , jak słyszę tiry na tory to śmiech mnie ogarnia , w polskich warunkach nie do zrobienia. Brak terminali ,brak wagonów , brak jakiegokolwiek sensu ekonomicznego . Samochody służą do jazdy po drogach a pociągi po torach.
Natomiast za zabicie ruchu rozproszonego , a co za tym idzie wypuszczenie ogromnej ilosci ciezarowek na drogi oczywiście odpowiedzialne jest cargo , PKP S.A. i minister
2013-11-15 08:38:31 Autor: pasazer1
---.dynamic.gprs.plus.pl
Czyli:
Warszawa-Kraków - prywatny przewoźnik - zysk trafia dla właściciela
Rogoźno - Gołańcz - państwo - płaci podatnik
A może tak zyski z Warszawa - Kraków finansowałyby Rogoźno - Gołańcz ?
2013-11-15 09:01:51 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@pasazer1
Nie, jestem przeciwnikiem takich rozwiązań.
Należy dać szansę kolei tam gdzie sobie najlepiej radzi - niech przejmie rynek w maksymalnym stopniu. Niech będzie tak konkurencyjna jak tylko się da.
Słabe linie albo dotować...albo uruchamiać inny rodzaj komunikacji...może być zintegrowany taryfowo i rozkładowo. To któe to są linie, jak ma wyglądac komunikacji, jaki jest ramowy rozkład jazdy z uwzględnieniem istotnych skomunikowań - to wszystko powinno być przygotowywane na okresy co najmniej 10-letnie, i to z wielomiesięcznym (nawet kilkuletnim może...) wyprzedzeniem.
Błędem jest takie skrośne dotowanie, bo słabe linie i tak będą słabe...a te które by miały szansę się rozwijać będą wykańczane kosztami utrzymania słabszych linii.
2013-11-15 09:06:17 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
Jedno o co należy dbać na silnych liniach to brak monopolu, tylko gdy zachodzi szansa na wystąpienie konkurencji między przewoźnikami kolejowymi, będą oni sprawniej konkurować z transportem samochodowym oraz rozwijać "mobilność" ludności.
Dlatego błędem jest dotowanie jednego, wybranego przewoźnika, jak teraz jest z PKP IC. W zamian należy obniżać stawki - im niższe tym lepiej.
Dotowanie wybranego przewoźnika, i to bez przetargu, w komunikacji dalekobieżnej która powinna radzić sobie sama - to wielki błąd i betonowanie rynku.
W ogóle skandalem jest że dotujemy kolej na dwa strumienie, a częśc "regionalna" i "dalekobieżna" nie współpracuje z sobą, nie wspólnej taryfy, wspólnego planowania połączeń.