Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Gorzów Wielkopolski chciałby KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
31-10-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Gorzów Wielkopolski chciałby KDP
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plHauptbahnhof w Berlinie. To tu miałyby zatrzymywać się szybkie pociągi z Warszawy i Gorzowa.
Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego wydała stanowisko, w którym „jednoznacznie popiera” pomysł budowy Kolei Dużych Prędkości prowadzącej przez to miasto lub jego okolice. Problem w tym, że perspektywa linii KDP z Poznania do Berlina jest niezwykle mglista, nie mówiąc o tym, że nie wiadomo nawet kiedy doczekamy się linii Y z Warszawy do Poznania i Wrocławia przez Łódź.

– Budowa kolei dużych prędkości przez Gorzów Wielkopolski jest uzasadniona względami historycznymi i ekonomicznymi. Historycznie biegła przez Gorzów Wielkopolski pruska kolej wschodnia, która była najkrótszą i najlepszą drogą kolejową do Berlina – czytamy w piśmie radnych, w którym zaznaczają oni, że Gorzów, poprzez brak zelektryfikowanej linii kolejowej do tego miasta, jest miastem wykluczonym ekonomicznie.

Które z lubuskich miast dostanie KDP?

6 lat temu, w związku z rządowymi planami realizacji linii KDP, zarówno Gorzów Wielkopolski jak i Zielona Góra rozpoczęły lobbing w celu takiego zaprojektowania linii Kolei Dużych Prędkości, aby pociągi w drodze do Berlina zatrzymywały się w którymś z miast. Każda ze stolic lubuskiego przedstawiała inne argumenty: Zielona Góra mówiła o konieczności rozwoju miasta i portu lotniczego w Babimoście (który obsługuje obecnie jedno połączenie regularne z Zielonej Góry do Warszawy), z kolei Górzów Wielkopolski, jak w treści nowego oświadczenia, mówił o wykluczeniu komunikacyjnym ze względu na brak elektryfikacji odcinka Krzyż – Gorzów, który pełni rolę łącznika dla połączeń do Poznania i dalej do Warszawy (a także Berlina).

– Stanowisko Rady Miasta w sprawie budowy krajowej sieci kolei dużych prędkości z uwzględnieniem potrzeb subregionu gorzowskiego jest adekwatne do wieloletnich oczekiwań jego 350 tysięcy mieszkańców. Inwestycja ta będzie swoistym zadość uczynieniem w związku z pomijaniem przez całe dziesięciolecia potrzeb mieszkańców Gorzowa i okolic w zakresie możliwości sprawnego przemieszczania się koleją – mówi Artur Radziński, zastępca prezydenta miasta ds. gospodarki.

– Połączenie Gorzowa Wielkopolskiego koleją dużych prędkości otwiera możliwość skomunikowania północy województwa lubuskiego z milionową aglomeracją szczecińską oraz portami w Szczecinie i Świnoujściu – piszą radni, wyraźnie zapominając, że linia, jeśli zostanie zbudowana, nie będzie miała raczej wpływu na poprawę komunikacji z północą kraju. – Gorzów Wielkopolski spełnia wszystkie kryteria do bycia stacją węzłową dla kolei dużych prędkości w kierunku Szczecina i Berlina – dodają radni.

Prace zamrożone

Prace studialne nad koleją dużych prędkości w Polsce zakończyły się w grudniu 2015 roku. Dotyczyły studium wykonalności linii "Y" (czyli relacji Warszawa – Poznań i Warszawa – Wrocław przez Łódź) a także przebiegu linii od granicy Polski do Wrocławia oraz połączenia Poznań – granica Niemiec. Połączenie projektowane do granicy czeskiej ma w przyszłości spore szanse realizacji, ponieważ także Czesi w jednym z wariantów budowy swojej KDP planują budowę odnogi linii w kierunku polskiej granicy. Zupełnie inaczej wygląda sprawa budowy odcinka Poznań – Berlin, ze względu na brak zainteresowania Niemców budową takiej linii po ich stronie granicy. Poza wszystkim: prace nad KDP zostały zamrożone i obecnie nie wiadomo kiedy zaczną się działania projektowe i budowlane nawet podstawowego odcinka Y.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5