NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Góra: Symulatory poprawiają bezpieczeństwo kolei

| inf. pras UTK 24.07.2020 48

Góra: Symulatory poprawiają bezpieczeństwo kolei
fot. UTK
W Polsce jest kilkanaście symulatorów pojazdów kolejowych różnego typu. Maszyniści przechodzą na nich obowiązkowe szkolenia, a od 2023 r. symulatory mogą zostać wykorzystane do egzaminowania przyszłych maszynistów. Wtedy rozpocznie działalność Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów przy Prezesie UTK. Trwają prace nad zmianami w prawie.
Niedawno w Katowicach uruchomiono symulator lokomotywy Dragon 2. - Nie ma bezpiecznej kolei bez dobrze wyszkolonego maszynisty, a dobrze wyszkolonego maszynisty bez zastosowania symulatora – powiedział podczas uroczystości oddania urządzenia do użytku dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie. – Od 1 stycznia 2023 roku wykorzystanie symulatorów jest przewidywane jako nowy, obowiązkowy element egzaminu na świadectwo maszynisty – dodał Góra.

Jak przypomina UTK, obecnie w ramach jazdy praktycznej egzaminator może ocenić zachowanie kandydata w typowych sytuacjach występujących w ruchu kolejowym. Użycie symulatora umożliwi sprawdzenie reakcji w sytuacjach nietypowych, np. przy trudnych warunkach atmosferycznych, usterkach taboru lub problemów związanych z infrastrukturą czy w sytuacjach losowych (np. wtargnięcie na tory przez zwierzęta lub osoby postronne).

Trwają prace legislacyjne by w 2023 r. symulatory były wykorzystywane do egzaminowania na licencję i świadectwo maszynisty w ramach państwowego egzaminu przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego. UTK rozpoczął już przygotowania do zakupu w ramach powstającego Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów odpowiednich symulatorów.

Od półtora roku każdy maszynista powinien corocznie przejść co najmniej trzygodzinne szkolenie na symulatorze. Celem takich praktycznych warsztatów jest weryfikacja sposobu prowadzenia pojazdu kolejowego oraz reakcji maszynisty w sytuacjach typowych i nagłych. Program szkolenia powinien objąć zarówno warunki standardowe jak i nadzwyczajne, w różnych porach doby, czy warunkach atmosferycznych.

Jeszcze przed wprowadzeniem obowiązkowych szkoleń na symulatorach dla wszystkich maszynistów, UTK opublikował 30 scenariuszy szkoleniowych obejmujących różne sytuacje, z jakimi maszynista może spotkać się podczas swojej pracy. Poza standardowymi czynnościami obejmują również zdarzenia nietypowe oraz uwzględniają nieprawidłowości jakie mogą pojawić się w składzie prowadzonego pociągu. Niektóre scenariusze zostały stworzone na podstawie analizy konkretnych sytuacji, które doprowadziły do wypadków na kolei. Każdy ze scenariuszy zawiera temat przewodni, warianty oraz kryteria oceny. Pliki znajdują się w katalogu Scenariusze szkoleń na symulatorach na stronie internetowej urzędu - przypomina UTK

Projekt budowy Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Katowice (663)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Katowice (663)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5