NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]

| Michał Szymajda 19.11.2020 3k

Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Dworzec kolejowy w Goczałkowicach Fot. Bieniecki Piotr, CC BY-SA 4.0
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Podczas Kongresu Kolejowego poznaliśmy wyniki konkursu „Dworzec Roku”. Jury w 2020 roku doceniło odrestaurowany i przygotowany do nowych funkcji dworzec w Goczałkowicach-Zdroju. Nagrodę publiczności otrzymał przepiękny dworzec w Przemyślu.
Ze stu kilkudziesięciu propozycji dworców, które zgłosili internauci, do drugiego etapu wybrano 21 obiektów, z których jury wybrało 10. To dworce: Bydgoszcz Wschód, Czeremcha, Gliwice, Goczałkowice-Zdrój, Oświęcim, Piaseczno, Przemyśl, Starogard Gdański, Wodzisław Śląski i Wrocław Główny.

Przedstawiciele organizatora konkursu obejrzeli dokładnie każdy z obiektów, biorąc pod uwagę ich walory architektoniczne, dostępność dla osób niepełnosprawnych, funkcję kolejową oraz to, czy pełnią także inne funkcję. Jury ogłosiło tytułem "Dworzec Roku 2020" obiekt w Goczałkowicach-Zdroju.

Dlaczego Goczałkowice?

Dworzec ten odrodził się jak feniks z popiołów. W 2002 r. obiekt strawił pożar. Lokalne władze postanowiły wykorzystać atrakcyjne położenie dworca i dziedzictwo historyczne kolei. W 2013 r. samorząd przejął budynek i stworzył w nim Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego „Stary Dworzec”. Otwarcie nowego obiektu odbyło się w kwietniu 2016 r.

Nasze jury przyznało Goczałkowicom-Zdrojowi nagrodę główną ze względu na wzorową rewitalizację dziedzictwa architektury kolejowej, umiejętne dostosowanie do zmieniających się potrzeb w zakresie obsługi podróżnych, twórczą i społecznie korzystną adaptację dla publicznych funkcji, które w nowym wymiarze integrują dworzec z życiem miasta, odwagę władz samorządowych do realizowania niekonwencjonalnych pomysłów na kształtowanie przestrzeni dworcowej. Jak w wypadku wielu gminnych obiektów, obsługa podróżnych w komfortowych warunkach jest jedną z wielu obecnych funkcji budynku. Znajdują się tam poczekalnia dla podróżnych, Punkt Informacji Turystycznej, przechowalnia bagażu, wypożyczalnia sprzętu rekreacyjnego, mini biblioteka, kącik dla maluchów oraz toalety. Ponadto, dla miłośników flory i fauny na peronach, od strony zalewu zainstalowano lunety obserwacyjne – czytamy w uzasadnieniu werdyktu.

Ponadto, na pierwszym piętrze znajduje się studio jogi, strefa zdrowia oraz przestrzeń wykorzystywana do prezentowania tymczasowych wystaw. Ostatnie piętro daje miłośnikom kolei możliwość wynajęcia noclegu w klimatycznym apartamencie.

Nagroda Publiczności

Nagroda publiczności trafiła w tym roku do Przemyśla. Na tę kandydaturę oddano 4881 głosów.

Przemyski dworzec to drugi, po Tarnowie, dworzec na trasie dawnej kolei galicyjskiej, który stał się dworcem roku. Budynek dworca w Przemyślu wzniesiono w latach 1859-1860 równocześnie z budową linii kolejowej z Krakowa do Lwowa. Dworzec przebudowano w stylu neobarokowym i rozbudowano w 1895 r., nadając mu bogatą formę architektoniczną.

Dworzec w Przemyślu warto docenić choćby za kunszt prac konserwatorskich i remontowych wykonanych w latach 2010-12. Na podstawie archiwalnych zdjęć odtworzono tam wszystkie detale: złocenia, okna, nawet klamki. Obiekt zasłynął także za sprawą dworcowej restauracji "Perła Przemyśla", którą okrzyknięto jedną z najpiękniejszych w Polsce. W tym roku posiłki przygotowywał tam nawet jeden z najbardziej rozpoznawalnych w Wielkiej Brytanii szefów kuchni – Damian Wawrzyniak.

W 2019 roku Dworcem Roku został Wągrowiec, nagroda publiczności trafiła zaś do Kartuz. W 2018 roku jury doceniło odrestaurowany dworzec Ruda Chebzie, publiczność doceniła dworzec tarnowski.

Konkurs "Dworzec Roku"

Konkurs na "Dworzec Roku" to inicjatywa pokazująca, że polska kolej wsłuchuje się w opinie swoich klientów i stawia ich potrzeby w centrum zainteresowania.
Otwarta formuła konkursu na najlepszy dworzec wybierany co roku zwraca uwagę, że polska kolej zmienia się na lepsze. I zyskują na tym wszyscy. Stąd możliwość swobodnego zgłaszania wyróżniających się dworców jest dostępna nie tylko dla głównych użytkowników – czyli podróżnych – ale również wszystkich zainteresowanych: władz samorządowych, organizacji pozarządowych oraz turystycznych, pracowników i sympatyków kolei. Organizatorem konkursu jest Fundacja ProKolej i Fundacja Grupy PKP. Patronat medialny objął "Rynek Kolejowy".

W tegorocznym konkursie w jury zasiedli:

Tomasz Kammel: prezenter, gwiazda telewizji, specjalista w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej. Autor i prowadzący m.in.: The Voice of Poland, The Voice Kids, Pytanie na Śniadanie, Kocham Cię Polsko. W internecie, na autorskim kanale „Kammel Czanel” zdradza tajniki skutecznego porozumiewania się.

dr inż. arch. Daniel Ogrodnik: pracownik badawczo-dydaktyczny w Katedrze Planowania Przestrzennego, Projektowania Urbanistycznego i Ruralistycznego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Autor około trzydziestu publikacji naukowych poświęconych urbanistyce i problemom rewitalizacji terenów w otoczeniu kolei.

Zbigniew Maćków: architekt, przewodniczący Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów RP w latach: 2010-2018, uczył na Politechnice Wrocławskiej, Uniwersytecie Wrocławskim oraz Solvay Brussels School. Laureat licznych nagród architektonicznych. Kurator odpowiedzialny za architekturę w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Katarzyna Szadkowska: dyrektor Biura Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zdobywała doświadczenie w różnych obszarach zawodowych – w samorządzie, biznesie, mediach i administracji rządowej. Od kilku lat związana z rynkiem kolejowym. Bliskie są jej inicjatywy z obszaru CSR oraz działalność charytatywna. Jest fanką linii kolejowej nr 286.

Iwona Budych: prezes zarządu Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe. Ekspert w zakresie połączeń transgranicznych. Od marca 2017 r. pełni także funkcję Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska. Podejmuje działania na rzecz rozwoju połączeń regionalnych oraz likwidacji białych plam komunikacyjnych. Moderatorka oraz prelegentka debat branżowych.

Łukasz Malinowski: dziennikarz, redaktor naczelny "Rynku Kolejowego" i dyrektor zarządzający wydawnictw w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5