NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]

| Michał Szymajda 19.11.2020 335

Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Dworzec kolejowy w Goczałkowicach Fot. Bieniecki Piotr, CC BY-SA 4.0
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Goczałkowice-Zdrój Dworcem Roku 2020. Nagroda publiczności dla Przemyśla [zdjęcia]
Podczas Kongresu Kolejowego poznaliśmy wyniki konkursu „Dworzec Roku”. Jury w 2020 roku doceniło odrestaurowany i przygotowany do nowych funkcji dworzec w Goczałkowicach-Zdroju. Nagrodę publiczności otrzymał przepiękny dworzec w Przemyślu.
Ze stu kilkudziesięciu propozycji dworców, które zgłosili internauci, do drugiego etapu wybrano 21 obiektów, z których jury wybrało 10. To dworce: Bydgoszcz Wschód, Czeremcha, Gliwice, Goczałkowice-Zdrój, Oświęcim, Piaseczno, Przemyśl, Starogard Gdański, Wodzisław Śląski i Wrocław Główny.

Przedstawiciele organizatora konkursu obejrzeli dokładnie każdy z obiektów, biorąc pod uwagę ich walory architektoniczne, dostępność dla osób niepełnosprawnych, funkcję kolejową oraz to, czy pełnią także inne funkcję. Jury ogłosiło tytułem "Dworzec Roku 2020" obiekt w Goczałkowicach-Zdroju.

Dlaczego Goczałkowice?

Dworzec ten odrodził się jak feniks z popiołów. W 2002 r. obiekt strawił pożar. Lokalne władze postanowiły wykorzystać atrakcyjne położenie dworca i dziedzictwo historyczne kolei. W 2013 r. samorząd przejął budynek i stworzył w nim Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego „Stary Dworzec”. Otwarcie nowego obiektu odbyło się w kwietniu 2016 r.

Nasze jury przyznało Goczałkowicom-Zdrojowi nagrodę główną ze względu na wzorową rewitalizację dziedzictwa architektury kolejowej, umiejętne dostosowanie do zmieniających się potrzeb w zakresie obsługi podróżnych, twórczą i społecznie korzystną adaptację dla publicznych funkcji, które w nowym wymiarze integrują dworzec z życiem miasta, odwagę władz samorządowych do realizowania niekonwencjonalnych pomysłów na kształtowanie przestrzeni dworcowej. Jak w wypadku wielu gminnych obiektów, obsługa podróżnych w komfortowych warunkach jest jedną z wielu obecnych funkcji budynku. Znajdują się tam poczekalnia dla podróżnych, Punkt Informacji Turystycznej, przechowalnia bagażu, wypożyczalnia sprzętu rekreacyjnego, mini biblioteka, kącik dla maluchów oraz toalety. Ponadto, dla miłośników flory i fauny na peronach, od strony zalewu zainstalowano lunety obserwacyjne – czytamy w uzasadnieniu werdyktu.

Ponadto, na pierwszym piętrze znajduje się studio jogi, strefa zdrowia oraz przestrzeń wykorzystywana do prezentowania tymczasowych wystaw. Ostatnie piętro daje miłośnikom kolei możliwość wynajęcia noclegu w klimatycznym apartamencie.

Nagroda Publiczności

Nagroda publiczności trafiła w tym roku do Przemyśla. Na tę kandydaturę oddano 4881 głosów.

Przemyski dworzec to drugi, po Tarnowie, dworzec na trasie dawnej kolei galicyjskiej, który stał się dworcem roku. Budynek dworca w Przemyślu wzniesiono w latach 1859-1860 równocześnie z budową linii kolejowej z Krakowa do Lwowa. Dworzec przebudowano w stylu neobarokowym i rozbudowano w 1895 r., nadając mu bogatą formę architektoniczną.

Dworzec w Przemyślu warto docenić choćby za kunszt prac konserwatorskich i remontowych wykonanych w latach 2010-12. Na podstawie archiwalnych zdjęć odtworzono tam wszystkie detale: złocenia, okna, nawet klamki. Obiekt zasłynął także za sprawą dworcowej restauracji "Perła Przemyśla", którą okrzyknięto jedną z najpiękniejszych w Polsce. W tym roku posiłki przygotowywał tam nawet jeden z najbardziej rozpoznawalnych w Wielkiej Brytanii szefów kuchni – Damian Wawrzyniak.

W 2019 roku Dworcem Roku został Wągrowiec, nagroda publiczności trafiła zaś do Kartuz. W 2018 roku jury doceniło odrestaurowany dworzec Ruda Chebzie, publiczność doceniła dworzec tarnowski.

Konkurs "Dworzec Roku"

Konkurs na "Dworzec Roku" to inicjatywa pokazująca, że polska kolej wsłuchuje się w opinie swoich klientów i stawia ich potrzeby w centrum zainteresowania.
Otwarta formuła konkursu na najlepszy dworzec wybierany co roku zwraca uwagę, że polska kolej zmienia się na lepsze. I zyskują na tym wszyscy. Stąd możliwość swobodnego zgłaszania wyróżniających się dworców jest dostępna nie tylko dla głównych użytkowników – czyli podróżnych – ale również wszystkich zainteresowanych: władz samorządowych, organizacji pozarządowych oraz turystycznych, pracowników i sympatyków kolei. Organizatorem konkursu jest Fundacja ProKolej i Fundacja Grupy PKP. Patronat medialny objął "Rynek Kolejowy".

W tegorocznym konkursie w jury zasiedli:

Tomasz Kammel: prezenter, gwiazda telewizji, specjalista w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej. Autor i prowadzący m.in.: The Voice of Poland, The Voice Kids, Pytanie na Śniadanie, Kocham Cię Polsko. W internecie, na autorskim kanale „Kammel Czanel” zdradza tajniki skutecznego porozumiewania się.

dr inż. arch. Daniel Ogrodnik: pracownik badawczo-dydaktyczny w Katedrze Planowania Przestrzennego, Projektowania Urbanistycznego i Ruralistycznego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Autor około trzydziestu publikacji naukowych poświęconych urbanistyce i problemom rewitalizacji terenów w otoczeniu kolei.

Zbigniew Maćków: architekt, przewodniczący Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów RP w latach: 2010-2018, uczył na Politechnice Wrocławskiej, Uniwersytecie Wrocławskim oraz Solvay Brussels School. Laureat licznych nagród architektonicznych. Kurator odpowiedzialny za architekturę w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Katarzyna Szadkowska: dyrektor Biura Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zdobywała doświadczenie w różnych obszarach zawodowych – w samorządzie, biznesie, mediach i administracji rządowej. Od kilku lat związana z rynkiem kolejowym. Bliskie są jej inicjatywy z obszaru CSR oraz działalność charytatywna. Jest fanką linii kolejowej nr 286.

Iwona Budych: prezes zarządu Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe. Ekspert w zakresie połączeń transgranicznych. Od marca 2017 r. pełni także funkcję Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska. Podejmuje działania na rzecz rozwoju połączeń regionalnych oraz likwidacji białych plam komunikacyjnych. Moderatorka oraz prelegentka debat branżowych.

Łukasz Malinowski: dziennikarz, redaktor naczelny "Rynku Kolejowego" i dyrektor zarządzający wydawnictw w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5