NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Gdy pasażer dostaje „darmowe minuty” (cz.2)

| Jakub Madrjas, Paweł Rydzyński 28.09.2016 40

Gdy pasażer dostaje „darmowe minuty” (cz.2)
Fot. KOLEJ77, SM42.pl
Niedawno w artykule „Gdy pasażer dostaje darmowe minuty...” informowaliśmy o spostrzeżeniach Czytelników dotyczących wydłużonych czasów jazdy i postojów na przykładzie wybranych pociągów PKP IC, w tym pociągów Pendolino. Mamy już kolejne trudno zrozumiałe zmiany w kolejnych edycjach zastępczych rozkładów jazdy, które powodują m.in. utratę skomunikowań.
„PKP PLK wydaje ogromne pieniądze na poprawę parametrów infrastruktury. Niestety, finalnego efektu tych działań czasem nie widać przez niekorzystne rozkłady jazdy, niejednokrotnie ze sztucznie wydłużanymi czasami przejazdu pociągów” – pisaliśmy przed miesiącem. Kontaktujący się z redakcją „RK” Czytelnicy wskazali kolejne, liczne rozkładowe absurdy.

Z Wybickim nie do Berlina

Jeden z przykładów dotyczy pociągu PKP Intercity nr 37106 „Wybicki” relacji Kraków Główny – Poznań główny, który w Poznaniu utracił bardzo dobre skomunikowanie z pociągiem BGE do Berlina, jak i pociągiem TLK „Bachus” do Bydgoszczy i Trójmiasta. „Wybicki” przyjeżdża do Poznania o godzinie 10:35, gdy 3 minuty wcześniej odjeżdża do Berlina BGE, a 2 minuty wcześniej odjeżdża do Trójmiasta Bachus. W obydwu przypadkach w rocznym rozkładzie jazdy pociągów, „Wybicki” jest skomunikowany z pozostałymi dwoma pociągami, a utrata skomunikowania nastąpiła w obecnym, „zamknięciowym” rozkładzie (obowiązującym od początku września do połowy października).

Inny przykład z kolei dotyczy złego, zdaniem naszego Czytelnika, wytrasowania pociągu Przewozów Regionalnych (nr 70324) relacji Rzepin – Zbąszynek, który niepotrzebnie jest wyprzedzany przez pociąg BWE nr 71002 i ma z tego powodu 10-minutowy postój na stacji Szczaniec, przy czym kończy swój bieg na… następnej stacji Zbąszynek. Pociąg 70324 mógłby bez problemu dojechać do Zbąszynka przed pociągiem BWE i mieć łącznie o 10 minut krótszy czas przejazdu. Jak wskazuje nasz Czytelnik, jest to zapewne kolejny przykład niewykorzystania możliwości, jakie daje infrastruktura, bo na całym odcinku Rzepin – Zbąszynek jest czterostawna blokada liniowa i ruch pociągów jest na tyle mały, że nie powinno być problemu z wytrasowaniem pociągu regionalnego z dobrym czasem przejazdu. 10-minutowy postój stanowi łącznie wydłużenie czasu przejazdu aż o ponad 15% w całej relacji.

PLK: Priorytetem podróżny

Co na to PKP PLK? – Rozkład jazdy pociągów jest systemem połączeń relacji dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, który powstaje przy współpracy zamawiających i zarządcy infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych. Zarządca infrastruktury ustala konkretne połączenia w zależności od istniejących w danym czasie możliwości linii, prowadzonych prac remontowych i modernizacyjnych oraz wniosków przewoźników kolejowych. Priorytetem w konstrukcji rozkładu jest przygotowanie jak najlepszej oferty dla podróżnych. Należy zaznaczyć, że dłuższe postoje na trasie, ustalone z przewoźnikami, pozwalają na sprawny przejazd innych pociągów, którym przewoźnik przyznał priorytet i są zaplanowane tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Wyprzedzanie na stacji Szczaniec pociągu 70324 przez pociąg 71002 zostało zaplanowane już na etapie rocznego rozkładu jazdy, który został zaakceptowany przez przewoźników. W związku z infrastrukturą dostępną na odcinku Rzepin – Zbąszynek pociąg 70324 nie byłby w stanie zdążyć do stacji końcowej (Zbąszynka) przed pociągiem 71002, przy zachowaniu odjazdu z Rzepina o godzinie 10:39. Funkcjonujące na odcinku Dąbrówka Zbąska – Zbąszynek urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz zasady prowadzenia bezpiecznego ruchu pociągów wymagają w tym przypadku zaplanowania rozkładu jazdy pociągów z postojem pociągu 70324 na stacji Szczaniec – mówi Joanna Kubiak z PKP PLK.

W tym kontekście – należy naturalnie zadać pytanie, czy już w rocznym rozkładzie jazdy nie można było wytrasować pociągu nr 70234 ok. 2 minuty wcześniej z Rzepina, aby spokojnie dojechał przed pociągiem 71002 do Zbąszynka bez konieczności postoju na stacji Szczaniec. Czas przejazdu jest dzisiaj elementem o rosnącym znaczeniu dla pasażerów i nie dotyczy to tylko pasażerów Pendolino na najszybszych trasach, ale w nie mniejszym stopniu bardziej pasażerów pociągów regionalnych.

Przedstawicielka PKP PLK odniosła się również do uwagi nt. rozkładu pociągu IC Wybicki. – Pociąg 37106 Wybicki w zmienionej organizacji ruchu w okresie 04.09.2016-15.10.2016 przyjeżdża do Poznania Głównego o godzinie 10:35, tracąc skomunikowania z pociągami 57000 oraz 75102 Bachus ze względu na wymianę drużyn trakcyjnych na stacji Środa Wielkopolska oraz zaplanowane zamknięcia torowe na linii 272 [Poznań-Kluczbork – red.]. Czas zamknięć na torach ustalany przez PKP Polskie Linie Kolejowe jest możliwie jak najkrótszy i określany w taki sposób, by ograniczenia dotyczyły jak najmniejszej liczby połączeń. Prowadzone przez PLK prace na linii nr 272 mają na celu przywrócenie prędkości 120 km/h na całej linii, poprawę poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży. Obecnie trwa remont torów między Ostrowem Wielkopolskim a Pierzchnem oraz na odcinku Poznań Główny – Poznań Starołęka. Zerwanie powyższych skomunikowań zarządca infrastruktury uzgadniał z przewoźnikiem na etapie konstrukcji zastępczego rozkładu jazdy. Wraz z wprowadzeniem kolejnej korekty rozkładu jazdy – od 16.10.2016 r. pociąg 37106 Wybicki uzyska ponownie skomunikowanie na stacji Poznań Główny (przyjazd o 10.32) z pociągiem 75102 Bachus (odjazd o 10.51) – dodaje Joanna Kubiak.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5