Firma deweloperska Multi Corporation uzyskała pozwolenie na budowę Forum Radunia, centrum handlowo-rozrywkowego w centrum Gdańska. Jak już wcześniej informowaliśmy, budowa „przykryje” tory kolejowe na odległości kilkuset metrów, co może znacząco utrudnić trasowanie pociągów towarowych do i z Portu Gdynia.
Jak poinformował portal trojmiasto.pl, budowa obiektu rozpocznie się jesienią i potrwa ponad dwa lata. Forum Radunia powstanie na 6-hektarowej działce na terenie Targów Siennego i Rakowego, w obrębie ulic 3 Maja, Armii Krajowej, Wały Jagiellońskie i Hucisko. Dodatkowo – i to właśnie spędza sen z oczu kolejarzy – zabudowana zostanie wciąż powstająca betonowa płyta o powierzchni 1,5 ha, która przykryje biegnącą między nasypami linię kolejową. W obiekcie, na powierzchni najmu 62 tys. m kw., znajdzie się około 200 lokali handlowych i usługowych. Niekomercyjną częścią Forum Radunia będzie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. Jak podkreśla portal trojmiasto.pl, jego budowę sfinansuje Multi Corporation, ale w ramach porozumienia o partnerstwie publiczno-prywatnym, obiekt zostanie przejęty przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura.
Inwestycja powstanie w odległości kilkuset metrów od stacji Gdańsk Główny, w kierunku Tczewa. Projektem Forum Radunia zaniepokojeni są kolejowi przewoźnicy towarowi. Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych w Lotos Kolej, sygnalizował nie tak dawno, że „2 metry nad pociągiem jadącym z ładunkiem niebezpiecznym będą sklepy, kawiarnie, parkingi”.
– Przeciętnie w co drugim pociągu kontenerowym znajduje się ładunek niebezpieczny. Zgodnie z przepisami RIV, pociąg z ładunkiem niebezpiecznym będzie mógł przejechać pod Forum Radunia. Ale jeśli tysiące osób podpiszą się pod protestem, żeby zamknąć tę trasę dla ładunków niebezpiecznych, to odpowiednie służby to zrobią. I żaden samorządowiec nie podpisze się pod tym, żeby trasę otworzyć – argumentował Łosiński.
Marcin Kaczorek, dyrektor biura planowania strategicznego w PKP PLK ocenił, że istotnie „Forum Radunia jest projektem niebezpiecznym” z punktu widzenia przewozów ładunków niebezpiecznych. Zauważył jednak, że wykonawca inwestycji jest zobowiązany bo tego, by projekt wykonać w taki sposób, iż umożliwi przejazd pociągów z towarami niebezpiecznymi.
Na zagrożenia związane z powstaniem Forum Radunia zwracał też uwagę opublikowany wiosną br. raport ZDG TOR podejmujący tematykę niskiej przepustowości linii kolejowych prowadzących do trójmiejskich portów.