
| Rynek Infrastruktury ⚫ 22.06.2012 ⚫
85
Gabinet Gospodarczy Cieni BCC powstał w kwietniu, aby wspierać działania rządu służące gospodarce i monitorować prace resortów kluczowych z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorczości. Dziś odbyło się jego pierwsze posiedzenie, na którym dokonano oceny poszczególnych obszarów polityki rządu Donalda Tuska. – Przede wszystkim chciałem powiedzieć, że działania rządu zostały ocenione o 1,2 punktu lepiej niż w poprzednim półroczu. Złożyły się na to inicjatywy wicepremiera Pawlaka związane z deregulacją na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, działalność ministra Gowina nie tylko w sferze deregulacji, ale również zapowiedzi wprowadzenia naszych postulatów dotyczących zmian prawa karnego, deklaracja ministra Siemoniaka o współpracy i rozmowach z przemysłem obronnym w naszym kraju, deklaracja ministra Rostowskiego, którego program konwergencji w sumie oceniamy nieźle z pewnymi zastrzeżeniami związanymi głównie z wejściem Polski do strefy euro. Widzimy również zapał i działania ministra Kamysza dotyczące zmian w kodeksie pracy, a także ministra Boniego, który wprawdzie dopiero rozpoczął, ale z naszych obserwacji wynika, że jest to działalność pozytywna – powiedział na konferencji prasowej po posiedzeniu gabinetu jego przewodniczący Marek Goliszewski, prezes i założyciel Business Centre Club.
7 słabych stron rządu
- Jednak w dalszym ciągu nad rządem unosi się w skali od 1 do 10 minus 5,8 punktu. Na to składa się wiele mankamentów, które jednocześnie wskazują co rząd musi zrobić, żebyśmy dogonili kraje Unii Europejskiej, a nie byli na samym końcu, jeżeli chodzi chociażby o poziom życia Polaków – dodał i wymienił 7 głównych priorytetowych działań którymi w pierwszej kolejności powinien zająć się rząd. Znalazły się wśród nich: konieczność opracowania wizji służby zdrowia, zmniejszenie i zwiększenie efektywności biurokracji, konieczność opracowania wizji w obszarze energetyki, promocja Polski zagranicą i wsparcie polskich przedsiębiorstw na zagranicznych rynkach, dialog społeczny zmiana sposobu stanowienia prawa oraz ograniczenie wydatków sztywnych budżetu państwa.
Skandaliczne prawo i duże wydatki sztywne
Szczególne znaczenie mają dwa ostatnie priorytety. – Sposób stanowienia prawa jest skandaliczny. W ubiegłej kadencji parlament, o ile się nie mylę, uchwalił 900 ustaw, co jest bzdurą. Kto to w ogóle przeczyta? – pytał Goliszewski. – Lepiej skoncentrować się na sposobie stanowienia prawa, z uwzględnieniem konsultacji społecznych – dodał. Brak działań związanych z ograniczeniem wydatków sztywnych zdaniem przewodniczącego gabinetu cieni BCC odbije się na wydatkach państwa na inwestycje publiczne, w tym związane z budową infrastruktury komunikacyjnej. - To co bardzo niepokoi to brak odwagi w redukowaniu wydatków sztywnych. Kosztem tego zmniejsza się inwestycje np. na drogi i na autostrady, ale nie tylko – powiedział prezes BCC.
Cena nie może być najważniejsza
Dodał, że krokiem na usprawnienie procesu inwestycyjnego w Polsce była nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych. – Należy znowelizować ustawę o zamówienia publicznych tak, by o wygraniu przetargu nie decydowała cena, bo czasami wykonawcy podają w ofertach ceny wzięte z nieba, żeby tylko wygrać przetarg i później mamy poważne kłopoty, a efekcie kryzys, który dziś przeżywają firmy budowlane – stwierdził Marek Goliszewski. Jak zaznaczył, w wielu tych dziedzinach BCC przekazało rządowi swoje projekty i czeka na reakcję. – W pewnych dziedzinach już działamy na bieżąco. Na przykład z ministrem Kociniakiem-Kamyszem czy z ministrem Gowinem – powiedział przewodniczący gabinetu cieni BCC.
Infrastruktura priorytetem
– Nasza ocena dokonań rządu jest umiarkowanie pozytywna. Wiążemy nadzieję z tym, że w najbliższych miesiącach powinno nastąpić przyspieszenie reform. Zdecydowanie uważamy, że priorytetem powinny być inwestycje, szczególnie inwestycje infrastrukturalne. Rząd musi mieć odwagę do szeroko rozumianej reformy wydatków sztywnych budżetu. Redukcja deficytu, którą oceniamy pozytywnie, nie może mieć odbywać się kosztem znacznego ograniczenia deficytu wydatków inwestycyjnych, szczególnie na inwestycje infrastrukturalne, których zarówno przebieg, jak i perspektywy oceniamy bardzo negatywnie – powiedział Janusz Steinhoff, minister gospodarki Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, w latach 1997-2001 minister gospodarki w rządzie Jerzego Buzka.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Łódź: Moderus Gamma po szeregu badań homologacyjnych
991
Zintegrowany transport Jak informuje Łódź, zakończył się szereg badań homologacyjnych nowego tramwaju Moderus Gamma LF 06 AC. Jeszcze w styczniu przyjechać ma drugi z 30 zakupionych pojazdów.
Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1,7k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
752
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
2,4k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
604
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,4k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
690
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
556
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
563
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
Rynek Infrastruktury - redaktor w firmie Rynek Infrastruktury
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >