Pierwszy z 60 odnowionych pociągów TGV PSE będzie włączony do eksploatacji na linii LGV Rhin-Rhône już w marcu. Pasażerowie mają być zaskoczeni przestronnością, nową jakością światła i nowoczesnością.
Całkowicie nowe wnętrze pociągów zostało zaprojektowane przy współpracy specjalistów - firmy Compin oraz agencji RCP Design Global. RCP do projektu zaprosiło znanego designera Christela Berthou-Brosse’a. W nowej aranżacji skupiono się na tym, aby wnętrze pociągu było mocniej doświetlone. Nowy układ oświetlenia jest opisywany jako „delikatniejszy i bardziej funkcjonalny”. Układ świateł bocznych został zaprojektowany tak, że skierowane one są bezpośrednio na stolik pasażera. We wnętrzu zmodernizowanych TGV PSE również więcej światła ma docierać zza okien (dzięki układowi siedzeń).
W pociągach montowane są siedzenia z regulacją na wysokości części lędźwiowej. Pierwsza klasa została zaprojektowana tak, aby osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogły swobodniej przemieszczać się w pociągu. Także nowe toalety mają być dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
Zupełnie nowe jest też zaplecze gastronomiczne. Nowa koncepcja zakłada zwiększenie przestrzeni, dlatego też zdecydowano się na usunięcie jednej ze ścianek i zlikwidowanie „bariery” między częścią barową a restauracyjną. Siedzenia w części barowej zostały zamontowane przy oknach, co również zapewnia większy dostęp światła dziennego.
Dziesięcioczłonowe pociągi Alstomu TGV PSE budowano w latach 1978-1988 do obsługi pierwszej linii dużych prędkości z Paryża do Lyonu. Łącznie zbudowano 111 takich pociągów. Projekt modernizacji obejmuje 60 najstarszych, będących w eksploatacji pojazdów.
Niedawno SNCF zapowiedział, że prawdopodobnie kupi nawet do 40 nowych pociągów do obsługi linii dużych prędkości, ponieważ najstarsze pojazdy powodują szybsze zużycie infrastruktury.
Aby zobaczyć, jak wygląda nowe wnętrze TGV PSE, kliknij tutaj.