Ponad 310 mln zł - to szacunkowe roczne potrzeby środków finansowych na utrzymanie infrastruktury branży automatyki i telekomunikacji. Tymczasem inwestycje prowadzone przez zarządcę infrastruktury pozwalają jedynie na utrzymanie istniejącego średniego stanu technicznego urządzeń. Elementy te mają bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo transportu kolejowego w naszym kraju. W dniach 20-21 lutego w Warszawie ZDG TOR i SITK o. w Łodzi organizują konferencję na ten temat.
Roczne nakłady ponoszone na branżę automatyki i telekomunikacji (urządzenia srk, tk i DSAT) to jedynie ok. 40 proc. potrzeb. W celu usunięcia zaległości remontowych, spowodowanych niewystarczającą ilością środków finansowych, którymi dysponuje PKP PLK, należałoby wykonać roboty modernizacyjne o wartości: urządzenia srk - 6,2 mld zł na modernizacje, 600 mln zł na remonty; urządzenia tk - ok. 170 mln zł na modernizacje, 30 mln zł na remonty; urządzenia DSAT - ok. 45 mln zł na modernizacje i 1,5 mln zł na remonty.
Tematyka stanu technicznego infrastruktury branży automatyki i telekomunikacji zostaną podjęte podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego, które odbędzie się w dniach 20-21 lutego 2013 r. w Warszawie. Organizatorem jest ZDG TOR, a partnerami: PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, Forum Kolejowe - Railway Business Forum oraz CS Szkolenie i Doradztwo. Patronat honorowy nad Forum objęło Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Temat bezpieczeństwa na kolei powraca na łamy ogólnopolskich mediów niejako przy okazji kolejnych wydarzeń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, zazwyczaj gdy dochodzi do wypadku lub katastrofy na torach. Tymczasem nacisk na zapewnianie bezpieczeństwa w transporcie szynowym nie powinno mieć wymiaru doraźnego. Forum Bezpieczeństwa Kolejowego poświęcone będzie tematyce podejścia zarówno technicznego, jak i prawnego do tych kwestii.
Podjęte zostaną również tematy:
- rozwiązań technicznych zwiększających bezpieczeństwo,
- oceny i kontroli faktycznego poziomu bezpieczeństwa w firmach kolejowych,
- nowe metody wykrywania i ograniczania zagrożeń w infrastrukturze kolejowej,
- koordynacji zarządzania bezpieczeństwa i oceny ryzyka w infrastrukturze kolejowej,
- bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych,
- ryzyka wynikającego z działań osób postronnych,
- oceny ryzyka w transporcie kolejowym,
- szkoleń na symulatorach,
- utrzymania taboru w świetle uregulowań unijnych,
- porównywania doświadczeń i prezentacji case studies.
Wśród prelegentów, którzy wystąpią w trakcie Forum znaleźli się: Marek Pawlik (Instytut Kolejnictwa, przewodniczący Rady Programowej Forum), Krzysztof Dyl (prezes Urzędu Transportu Kolejowego), prof. Henryk Bałuch (Instytut Kolejnictwa), Jan Raczyński (prezes SITK o. w Łodzi), Andrzej Pawłowski (członek zarządu PKP PLK), Włodzimierz Kiełczyński (dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK), Józef Hałyk (komendant główny SOK), Tadeusz Ryś (przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych), Ryszard Węcławik (dyrektor Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, ZDG TOR), Krzysztof Baczyński (ekspert, ZDG TOR), Janusz Czarnocki (prezes CS Szkolenie i Doradztwo).
Więcej informacji na temat Forum, szczegółowy program i formularz rejestracyjny - tutaj.

