Partnerzy serwisu:
Świat

FlixTrain chce wejść na rynek francuski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
FlixTrain chce wejść na rynek francuski
Fot. FlixTrain
Z Paryża do Tuluzy, Bordeaux, Lyonu, Nicei oraz Brukseli – to trasy, które zamierza uruchomić FlixTrain. Wniosek o przydział przepustowości w ramach otwartego dostępu, złożony do francuskiego organu regulującego, przewiduje w poszczególnych trasach od jednej do siedmiu par połączeń. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, pierwsze pociągi będą mogły wyruszyć za półtora roku.

Jeśli rozkład jazdy w zaplanowanym kształcie wejdzie w życie, najwięcej połączeń będzie łączyło Paryż z Brukselą. Przewidziano tu aż siedem par pociągów, odjeżdżających z paryskiego dworca Nord równo co dwie godziny między 8.00 a 20.00. Do Saint-Quentin, ostatniego miejsca postoju na francuskiej sieci, pociągi mają jechać godzinę i 14 minut. Pięć par pociągów ma kursować między Paryżem (dworzec Bercy) a Lyonem (stacja Perrache). Również tu odjazdy ze stolicy zaplanowano o pełnych godzinach: 8.00, 10.00, 13.00, 16.00 i 19.00. Podróż do stacji docelowej ma trwać 4 godziny i 22 minuty.

Po dwie pary – poranna i popołudniowa – będą do dyspozycji podróżnych między Paryżem a Tuluzą oraz Bordeaux. Czas przejazdu to odpowiednio: 6 godzin 35 minut oraz 4 godziny 44 minut. Tylko jedna, nocna para pociągów ma zostać uruchomiona między Paryżem a Niceą. Na pokonanie tej trasy będzie potrzeba zdecydowanie najwięcej czasu – blisko 10 i pół godziny.

Na przykładzie trasy Paryż – Lyon widać, że czas przejazdu nie może równać się z najwyższej kategorii pociągami TGV (pokonują one te trasę w ok. 2 godzin, a nieraz – poniżej tej wartości). Można zatem spodziewać się, że czynnikiem przyciągającym klientów będzie przede wszystkim cena biletu. Dokładna jej wartość nie jest na razie znana. Można jednak w uproszczeniu zakładać, że atrakcyjne dla pasażerów byłoby jej ustalenie na poziomie znacznie poniżej TGV (od 97 euro w drugiej klasie), lecz nie mniej od pociągu regionalnego SNCF, jadącego 5 godzin i 11 minut (65 euro).

Na razie trwa rozpatrywanie wniosku oraz uzyskiwanie innych niezbędnych dokumentów. Uruchomienie pierwszych pociągów może nastąpić 1 stycznia 2021 r. Nie wiadomo jednak, czy na przeszkodzie nie stanie powtórzenie się problemów taborowych przewoźnika, o których pisaliśmy niedawno. We wniosku do Arafer (francuski regulator) zapowiedziano obsługę połączeń składami wagonowymi, w których łączna liczba miejsc siedzących ma wahać się – w zależności od zapotrzebowania – od 500 do 1000. Wyjątkiem jest połączenie do Nicei, w którym dolną granicę obniżono do 400 miejsc.

FlixTrain to siostrzana marka FlixBus, potentata na europejskim rynku dalekobieżnych przewozów autobusowych. Z pociągów spółki, na razie tylko w Niemczech, można korzystać od sierpnia 2017 r. Marka powstała na skutek przejęcia przez Leo Express upadłego, finansowanego wcześniej ze zbiórek publicznych przewoźnika Locomore wraz z jego personelem oraz wagonami (lokomotywy pozyskano w drodze leasingu). Dystrybucją biletów zajął się FlixBus. Mimo – jak twierdzą jej przedstawiciele – niesprawiedliwych warunków konkurencji, faworyzujących państwowego operatora Deutsche Bahn, liczba przewiezionych pasażerów szybko rośnie. Niedawno rozpoczęła się sprzedaż biletów na trzecią już trasę przewoźnika. Wszystkie pociągi FlixTrain kursują na zasadach komercyjnych, w ramach otwartego dostępu.

Zdaniem przedstawicieli Leo Express przykład FlixTrain pokazuje, że w warunkach konkurencji można znacząco obniżyć cenę biletu. – Podróż Berlin – Stuttgart przez Hanower z prędkością 200 km/h jest o co najmniej 70 euro tańsza, niż pociągiem DB, i to mimo że w latach 2014-2018 ten ostatni przewoźnik też obniżył ceny – mówił kilka miesięcy temu "Rynkowi Kolejowemu" Jakub Wosik. Nie otrzymaliśmy jeszcze z Leo Express odpowiedzi na pytanie o rolę firmy w planowanym wejściu na rynek francuski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Biznes

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Michał Szymajda 14 czerwca 2023

Nowe linie Flixtrain

Pasażer

Nowe linie Flixtrain

Artur Biogdanowicz 12 maja 2022

Flixtrain dotrze do Drezna

Tabor i technika

Flixtrain dotrze do Drezna

Michał Szymajda 12 kwietnia 2022

Flixtrain zamówi 65 składów KDP w rosyjskim Transmaszholdingu?

Tabor i technika

Flixtrain zamówi 65 składów KDP w rosyjskim Transmaszholdingu?

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 11 lutego 2022

Zobacz również:

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Biznes

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Michał Szymajda 14 czerwca 2023

Nowe linie Flixtrain

Pasażer

Nowe linie Flixtrain

Artur Biogdanowicz 12 maja 2022

Flixtrain dotrze do Drezna

Tabor i technika

Flixtrain dotrze do Drezna

Michał Szymajda 12 kwietnia 2022

Flixtrain zamówi 65 składów KDP w rosyjskim Transmaszholdingu?

Tabor i technika

Flixtrain zamówi 65 składów KDP w rosyjskim Transmaszholdingu?

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 11 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5