Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Finansowanie pociągów międzynarodowych kompletnie niewydolne

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Finansowanie pociągów międzynarodowych kompletnie niewydolne
Kolejne niespodziewane cięcia w ofercie połączeń poza granice Polski skłaniają do ogólnej refleksji o stanie kolejowej oferty międzynarodowej. System jej finansowania wydaje się w dzisiejszym kształcie absolutnie nieskuteczny, a paradoksalnie rozkład jazdy pociągów zagranicznych stał się o wiele mniej przewidywalny niż tych krajowych – komentuje Kasper Fiszer, dziennikarz ,,Rynku Kolejowego" i portalu ,,Transport-publiczny.pl".

Rzeczywistość, w której żyjemy od wczoraj – przynajmniej w kwestii kolei międzynarodowej – jest cokolwiek niepokojąca. Otóż od niedzieli nie ma takiej polskiej granicy, na której w ciągu zaledwie kilku ostatnich lat nie zlikwidowano by któregoś z kolejowych pasażerskich przejść granicznych. Do Obwodu Kaliningradzkiego nie wjedziemy już przez Braniewo, na Litwę – przez Trakiszki (przynajmniej teoretycznie tymczasowo), na Białoruś przez Czeremchę, na Ukrainę przez Krościenko, na Słowację przez Łupków, do Czech przez Cieszyn i Chałupki, wreszcie – do Niemiec przez Zgorzelec.

Choć w swoim poprzednim felietonie narzekałem na częste przywracanie i ponowne zamykanie linii kolejowych wewnątrz kraju, trzeba przyznać, że w tej kwestii po bardzo burzliwej pierwszej dekadzie XXI wieku osiągnięta została względna stabilność. Siatka połączeń zmienia się w większości regionów co najwyżej nieznacznie, a rozkłady jazdy wreszcie publikowane są z niewielkim, ale mimo wszystko jakimś wyprzedzeniem. To prawda, do ideału wciąż jest bardzo daleko – pokazują to choćby występujące drugi rok z rzędu problemy z porozumieniem się samorządów łódzkiego i kujawsko-pomorskiego, które udało się rozwiązać tuż przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, czy dość zaskakujące i niekonsekwentne grudniowe zmiany rozkładowe na Podkarpaciu. Postęp jest jednak zauważalny.

Tymczasem wręcz odwrotną tendencję można zaobserwować w segmencie połączeń międzynarodowych (w tym przygranicznych), choć wydawałoby się, że jako konieczne do uzgodnienia z zarządami obcymi będą to najstabilniejsze kursy na polskiej sieci. Do tego ostatnimi czasy likwidowane są połączenia, które przynajmniej na części swojej trasy cieszyły się stałą i dużą frekwencją – dotyczy to i RegioEkspresów do Frankfurtu nad Odrą, i tych do Drezna.

Cały felieton na portalu Transport-publiczny.pl

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Marszałek dolnośląskiego: Zależy mi na połączeniach transgranicznych

Biznes

Marszałek dolnośląskiego: Zależy mi na połączeniach transgranicznych

Portal Samorządowy, 27 maja 2011 27 maja 2011

Wojewoda lubuski: Granice zacierają się. Kolej w tym pomaga

Pasażer

Wyjechać pociągiem za granicę trudniej niż kiedyś

Pasażer

Wyjechać pociągiem za granicę trudniej niż kiedyś

kf, Transport-publiczny.pl 20 listopada 2014

Zobacz również:

Marszałek dolnośląskiego: Zależy mi na połączeniach transgranicznych

Biznes

Marszałek dolnośląskiego: Zależy mi na połączeniach transgranicznych

Portal Samorządowy, 27 maja 2011 27 maja 2011

Wojewoda lubuski: Granice zacierają się. Kolej w tym pomaga

Pasażer

Wyjechać pociągiem za granicę trudniej niż kiedyś

Pasażer

Wyjechać pociągiem za granicę trudniej niż kiedyś

kf, Transport-publiczny.pl 20 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5