Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Finansowanie komunikacji miejskiej głównym tematem komisji ekonomicznej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MPK Kraków

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Finansowanie komunikacji miejskiej głównym tematem komisji ekonomicznej
Finansowanie komunikacji miejskiej było głównym tematem dyskusji ekspertów z całej Polski, podczas komisji ekonomicznej, która odbyła się w Krakowie w dniach 19-20 czerwca. Jej organizatorami była Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

O źródłach finansowania inwestycji w komunikacji miejskiej mówił podczas komisji Rafał Świerczyński, wiceprezes MPK w Krakowie. Jest to bardzo ważne, bo dotyczy przede wszystkim zakupu i modernizacji tramwajów i autobusów. W Krakowie te sposoby finansowania inwestycji są różne. Pieniądze pochodzą m.in. z funduszy Unii Europejskiej, kredytów, leasingu finansowego. Równie ważne są źródła wewnętrzne, które MPK w Krakowie przeznacza na inwestycje, czyli przede wszystkim tzw. amortyzacja (zawarta w stawce przewozowej), wpływy ze sprzedaży powierzchni reklamowej oraz wpływy ze świadczenia różnego rodzaju usług, np. wynajęcia pojazdów. To jak wielką rolę odgrywają w Krakowie środki unijne najlepiej widać w przypadku zakupu nowych tramwajów. W ciągu ostatnich kilku lat MPK w Krakowie korzystając z tej możliwości kupiło 48 nowoczesnych wagonów, których wartość sięga ok. 400 mln zł. Bardzo ważne w przypadku inwestycji w komunikacji miejskiej jest ich długoterminowe planowanie, co zapewnia ograniczenie kosztów .
 

- Warto także brać pod uwagę zastosowanie instrumentów pochodnych w finansowaniu inwestycji, które umożliwiają przede wszystkim zabezpieczenie i stabilizację planów finansowych spółki oraz miasta w przypadku różnego rodzaju wzrostu kosztów np. paliwa czy oprocentowania kredytów - mówił podczas komisji Rafał Świerczyński.

W odniesieniu do kosztów, jakie generuje komunikacja miejska oraz do tego jaki ma to wpływ na budżet całego miasta w swojej prezentacji odniósł się Lesław Fijał, skarbnik miasta Krakowa. W swoich pierwszych słowach podkreślił, że nie ma takiej usługi, której świadczenie nie generowałoby kosztów. Dotyczy to także komunikacji miejskiej. W Krakowie wpływy ze sprzedaży biletów pokrywają ok. 60 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej.

- W związku z tym, że wpływy ze sprzedaży biletów nie pokrywają kosztów utrzymania komunikacji, to w budżecie trzeba znaleźć środki na pokrycie tej różnicy – mówił Lesław Fijał.

Podczas komisji ekonomicznej zabrali też głos producenci tramwajów. Przedstawiciel firmy Bombardier Transportation, Waldemar Agaciak zwracał uwagę na sposoby finansowania zakupu taboru tramwajowego. Podkreślał, że równie istotny jak sam zakup jest także koszt utrzymywania taboru tramwajowego podczas eksploatacji.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Protransportowi warszawiacy, czyli co wynika z barometru

Zintegrowany transport

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

ښwiat

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

Transport Publiczny 18 czerwca 2014

Katowice chcą zwiększyć udział transportu szynowego w obsłudze miasta

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

mj, Transport Publiczny 19 sierpnia 2014

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

ښwiat

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

lp, Rynek Kolejowy 06 kwietnia 2015

Zobacz również:

Protransportowi warszawiacy, czyli co wynika z barometru

Zintegrowany transport

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

ښwiat

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

Transport Publiczny 18 czerwca 2014

Katowice chcą zwiększyć udział transportu szynowego w obsłudze miasta

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

mj, Transport Publiczny 19 sierpnia 2014

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

ښwiat

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

lp, Rynek Kolejowy 06 kwietnia 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5