Partnerzy serwisu:
Biznes

Fatalny czerwiec kończy trudne półrocze w przewozach. PKP Cargo traci zyski

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
31-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Fatalny czerwiec kończy trudne półrocze w przewozach. PKP Cargo traci zyski
fot. Seweryn Błasiak
Tak źle jeszcze nie było – w czerwcu przewozy towarów były o 9 procent niższe niż przed rokiem. Tendencja spadkowa utrzymuje się już siódmy miesiąc z rzędu. Informacja zbiegła się z szacunkowymi wynikami za I półrocze PKP Cargo, które są dużo słabsze niż przed rokiem. 

Jak poinformował Urząd Transportu Kolejowego, w czerwcu przewoźnicy kolejowi przetransportowali niecałe 19 mln ton, co oznacza wynik niższy o blisko 1,9 mln ton niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Pierwsze półrocze 2019 r. zakończyło się wynikiem blisko 119 mln ton. Licząc rok do roku, w czerwcu masa przewiezionych towarów spadła o 9%. Zrealizowana praca przewozowa wyniosła niecałe 4,5 mld tonokilometrów i była niższa o ponad 0,4 mld tonokilometrów (9 %), zaś praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie 6,6 mln pociągokilometrów, o 0,7 mln pociągokilometrów (9,6 %) mniej niż w czerwcu 2018 r.
 
rys. UTK
Prezes UTK uspokaja

– Na rynku przewozów towarowych zauważalne jest wyhamowanie jeśli chodzi masę przewożonych towarów. Dostępne dane za I kwartał w zakresie przewozów intermodalnych oraz przewozu grup wskazują, że nie wszystkie rodzaje przewozów odnotowały spadek i dotyczył on głównie grup ładunków masowych. Należy mieć na uwadze, że zmniejszenie zapotrzebowania na cześć przewozów jest zjawiskiem normalnym przy mniejszej ilości realizowanych prac związanych np. z wykorzystaniem kruszyw – uspokaja Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W pierwszym półroczu koleją przewieziono o 119 mln ton (4%) mniej towarów niż w okresie styczeń – czerwiec w 2018 r. Praca przewozowa wyniosła 28,2 mld tonokilometrów a praca eksploatacyjna 4 1,3 mln pociągokilometrów. Odpowiednio o 0,9 mln tonokilometrów (4%) i 1,7 mln pociągokilometrów. (4%) mniej niż przed rokiem. O słabych wynikach przewozów towarowych piszemy niestety co miesiąc. Po ogromnym wzroście w 2017 roku, spadki notujemy od grudnia 2018 roku. 

Gorsze wyniki PKP Cargo

Jednocześnie szacunkowe podsumowanie działalności w I półroczu zaprezentował największy przewoźnik – PKP Cargo. Z danych UTK wynika, że spadły jego udziały w (kurczącym się) rynku – pod względem pracy przewozowej z 48,16% do 44,52%. I rzeczywiście przewoźnik potwierdza, że przewiózł 55,17 mln ton. Przed rokiem było to 59,6 mln ton.

Odbija się to na wynikach spółki: według szacunkowych danych, przychody z działalności operacyjnej wyniosły 2 mld 446,7 mln zł (rok temu: 2 mld 509,9 mln), EBIT wyniósł 101,8 mln zł; zysk netto – 49,3 mln zł (rok temu: 89,6 mln zł). Wzrosła za to EBITDA, do 450,1 mln zł (w tym wpływ MSSF 16 ok. 62,9 mln zł); rok temu ten wskaźnik wynosił 422,6 mln zł. 

Wczoraj szeroko analizowaliśmy raport zintegrowany PKP Cargo za ubiegły rok. Przewoźnik poniósł wówczas znaczne nakłady na utrzymanie taboru i zwiększył swoje przewozy, ale jednocześnie spadła duża część wskaźników efektywności, co spółka tłumaczyła m.in. podwyżkami, objazdami na liniach kolejowych i wyższymi cenami paliwa

– Główne powody takiej sytuacji to spadek przewozów kruszyw, węgla kamiennego oraz rud i wyrobów metalowych. Cały rynek kolejowy odczuwa skutki wstrzymania lub opóźnienia części dużych inwestycji infrastrukturalnych, gdyż to odbija się na wielkości przewożonego kamienia. Kolejarze wożą też mniej węgla, bo elektrownie i elektrociepłownie mają jeszcze spore zapasy surowca, a ponadto część bloków energetycznych jest w remontach. Na naszą niekorzyść działa też zmniejszenie produkcji przez branżę stalową, bo wozimy mniej rud metali oraz wyrobów gotowych – wyjaśnia prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz w komunikacie prasowym spółki.

Rój nowych przewoźników i rosnące udziały spółek paliwowych

To największa zmiana udziałów wśród przewoźników towarowych. W I półroczu o 0,4 p.p. wzrosły udziały wicelidera, Lotos Kolej (do 9,36%), a znacznie spadły u CTL Logistics (z 5,02% do 4,12%) oraz CD Cargo Poland (z 2,14%do 1,78%) i STK. Wzrost udziałów w rynku zanotowały m.in. DB Cargo Polska, Orlen Kol-Trans, Inter Cargo, Captrain, Kolprem, Rail Polska.

Swój udział w rynku podwoiły PCC Intermodal (obecnie 1,14%) oraz LTE Polska (1,01%). Na poziom 0,5-1% udziałów wskoczyły takie firmy jak Olavion, Railpolonia, EP Cargo, HSL oraz Logistics&Transport. 
 
rys. UTK
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5