Za niecałe trzy tygodnie w Centrum Szkolenie i Doradztwo w Warszawie odbędzie się IV edycja Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Zapytaliśmy Piotra Farynę, prezesa jednostki Tor-Audytor i organizatora merytorycznego Forum o bliższe informacje na temat tej konferencji.
Rynek Kolejowy: Na temat bezpieczeństwa odbywa się wiele warsztatów, seminariów i szkoleń. Czym wyróżnia się Forum Bezpieczeństwa Kolejowego i dlaczego warto wziąć w nim udział?
Piotr Faryna: Rzeczywiście, na skutek działań kilku zaangażowanych podmiotów, a w szczególności niezwykłej aktywności UTK w ostatnich latach, tematyka bezpieczeństwa zaczyna się przebijać jako priorytet nie tylko "na papierze", ale także w codziennej praktyce. Wspomniane seminaria i warsztaty są bardzo potrzebne, lecz z reguły odnoszą się do konkretnych, czasem bardzo szczegółowych tematów. Jestem przekonany, że warto choćby raz do roku organizować także spotkanie o charakterze bardziej ogólnym, pozwalającym na wymianę doświadczeń i przekazanie informacji o stanie bezpieczeństwa, trendach, wynikach w skali globalnej. Takie jest właśnie nasze Forum. Podsumowanie mijającego roku pod kątem bezpieczeństwa kolejowego skłania do głębokiej refleksji i stwarza szanse na nowe pomysły służące skutecznej prewencji.
Co ciekawego usłyszymy w tym roku?
Forum organizujemy pod kątem merytorycznym. Trzeba przyznać, że nie jest łatwo skonstruować program tak, aby był wartościowy i ciekawy, a do tego zapewnić udział ekspertów i przedstawicieli władz. Jestem niezwykle szczęśliwy, że w tym roku, jak zresztą rokrocznie od pierwszej edycji, Forum Bezpieczeństwa Kolejowego otrzymało patronat i wsparcie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Udział zapowiedział też Prezes Najwyższej Izby Kontroli. Zaangażowali się przedstawiciele Instytutu Kolejnictwa, Politechniki Warszawskiej i Związku Zawodowego Maszynistów. W 2018 roku mamy trzy bloki tematyczne: dane dotyczące stanu bezpieczeństwa, nowe zagrożenia i wyzwania oraz interoperacyjność pod kątem bezpieczeństwa i analiza ryzyka. Wydaje się, że dla osób zawodowo albo z zainteresowania zajmujących się bezpieczeństwem kolejowym program kompleksowo odnosi się do wszystkich istotnych kwestii.
Jakie może być generalne przesłanie związane z tegorocznym Forum?Takie jak co roku i „na każdym kroku”: wspierajmy i angażujmy się w akcję rozwoju kultury bezpieczeństwa. Przepisy, programy, wskaźniki a nawet kary nie będą wystarczające w procesie minimalizacji ryzyka zdarzeń kolejowych, jeśli nie wzrośnie świadomość konieczności podejmowania działań w tym zakresie.