Podczas targów EXPO 1520 zaprezentowano dwie dwuczłonowe lokomotywy, powstałe na potrzeby Kolei Rosyjskich (RŻD). Zostały one skonstruowane przez firmę Ural Locomotives, stworzoną w 2010 r. przez rosyjską Grupę Sinara oraz niemieckiego Siemensa.
11201 to dwuczłonowa, ośmioosiowa lokomotywa elektryczna dedykowana do obsługi pociągów towarowych na liniach o rozstawie torów 1520 mm oraz napięciu trakcyjnym AC 25kV. Maszyna może pociągnąć wagony o wadze do nawet 9 tys. ton. Jej maksymalna prędkość to 120 km/h. Według informacji producenta, masa lokomotywy jest mniejsza od podobnych pojazdów obecnie używanych przez RŻD, o 40 proc. Jednocześnie jej moc jest większa również o ok. 40 proc. od eksploatowanych już egzemplarzy, a zużycie energii zmniejszone o 15-20 proc. Pierwszy prototypowy egzemplarz lokomotywy 11201 powstał w lipcu 2013 r. Od tego czasu, w ramach jazd testowych, przejechał on ponad 5 tys. km. Testy mają zakończyć się w kwietniu 2014 r.
Lokomotywa 2ES10 „Granit” jest również dwuczłonową elektryczną lokomotywą towarową, przeznaczoną na linie 1520 mm o napięciu trakcyjnym DC 3kV. Jest w stanie obsługiwać pociągi o masie do 9 tys. ton na liniach w terenach nizinnych (do 6 promili nachylenia szlaku) oraz do 6300 ton na odcinkach górskich (do 10 promili nachylenia trasy). W porównaniu do eksploatowanych już przez RŻD lokomotyw 2ES6, „Granit” zużywa o 8-10 proc. mniej energii elektrycznej. Podobnie jak 11201, może rozpędzić się do 120 km/h. 2ES10 testowano m.in. na Uralu w kwietniu 2011 r. RŻD planują pozyskać do 2016 r. nawet do 221 lokomotyw tego typu.
Podstawowe dane techniczne:
- Napięcie: 3 kV DC
- Układ osi: Bo’Bo’+Bo’Bo’
- Prędkość maksymalna: 120 km/h
- Moc ciągła: 8400 kW
- Produkcja: od 2011 r.