NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Eurostar na krawędzi upadłości

| Michał Szymajda 24.01.2021 87

Eurostar na krawędzi upadłości
Fot. Kabelleger / David Gubler, CC BY-SA 4.0
Francja i Wielka Brytania wspólnie zastanawiają się, jak ratować kursującego przez Kanał La Manche przewoźnika Eurostar. Operator jest w krytycznej sytuacji z powodu ograniczenia, a później wstrzymania przewozów w związku z epidemią koronawirusa.
O tym, jak można pomóc operatorowi, którego większościowy pakiet akcji należy do Francuzów (a dokładnie do państwowego operatora SNCF, który posiada 55% akcji), rozmawiają wspólnie minister transportu Francji Jean-Baptiste Djebbari i jego brytyjski odpowiednik – Grant Shapps. Ale brytyjski rząd odsprzedał akcje Eurostara w 2015 roku i piłka jest w grze po stronie Francji, pomimo tego, że Anglikom także zależy na przetrwaniu spółki, choćby dlatego, że siedzibę ma w Londynie i jest podstawowym środkiem transportu między Wyspą a stałym lądem.

– Jesteśmy w trakcie współpracy z Brytyjczykami nad mechanizmami pomocy dla Eurostar proporcjonalnymi do zaangażowania każdej ze stron, tak aby zapewnić stabilność finansową modelu biznesowego firmy – powiedział francuski minister transportu.

Rząd Francji do tej pory wspomógł operatora zastrzykiem finansowym w postaci 200 milionów euro, Eurostar zaś sam wystarał się o pożyczkę na przetrwanie w wysokości 450 milionów euro. Ale to zdecydowanie za mało, ponieważ obroty spółki w 2020 roku, w stosunku do roku 2019, spadły o 85%. W 2020 roku przewieziono też aż o 95% pasażerów mniej niż w 2019 roku. Tymczasem początek roku 2021 to nie tylko kontynuacja ograniczeń w ruchu ze względu na pandemię, ale także ograniczenia wynikające z Brexitu

Eurostar zwrócił się o dostęp do tych samych zabezpieczonych pożyczek, z których korzystają w Europie linii lotnicze, oraz o czasowe obniżenie lub zniesienie opłat za dostęp do torów, przynajmniej na terenie Francji i Anglii (pociągi Eurostar docierają także do Belgii i Holandii). Według analityków finansowych, jeśli nie znajdą się pieniądze na dalszą działalność Eurostar, upadłość przewoźnika jest kwestią miesiąca, a może nawet dwóch lub trzech tygodni.

Pewne kontrowersje w dalszym ciągu budzi kontynowanie złomowania przez przewoźnika zbudowanych w latach 1992-1996 jednostek serii 373 (TGV TMST). Organizacja AllRail sugeruje, że korzystniejsza byłaby ich sprzedaż, a przewoźnik niszczy składy tylko po to, by nie zostały w przyszłości użyte przez potencjalną konkurencję. - Nie przeprowadzono niezależnej oceny konieczności złomowania składów. Powinny służyć jeszcze 10-15 lat, a operator dominujący na rynku nie powinien ograniczać podaży pojazdów używanych, aby utrudniać wejście na rynek nowym podmiotom - twierdzi sojusz prywatnych przewoźników.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5