Narodowy czeski przewoźnik kolejowy przygotowuje dużą inwestycję w zaplecze taborowe w praskiej dzielnicy Libeň, wybudowane pod koniec lat 40. minionego stulecia. Obejmie ona między innymi dostosowanie go do obsługi i ładowania elektrycznych zespołów trakcyjnych z modułami bateryjnymi.
W czeskiej stolicy znajduje się kilka zapleczy technicznych Českých drah, państwowego kolejowego przewoźnika pasażerskiego. Na południe od dworca głównego znajdują się stacja techniczno-postojowa Praha jih oraz zaplecze techniczne na stacji kolejowej Praha-Vršovice. Kolejne zaplecze techniczne znajduje się w kierunku północno wschodnim, w pobliżu stacji kolejowej Praha-Libeň. Jak informuje portal Zdopravy.cz, ČD przymierzają się do jego dużej modernizacji. Na razie narodowy przewoźnik podpisał umowę o wartości 25 mln CZK na opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji. Kontrakt obejmuje również uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń na budowę.
Jednym z zasadniczych celów przedsięwzięcia jest dostosowanie obiektu do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych z modułami bateryjnymi, których w najbliższych latach pojawi się w Republice Czeskiej bardzo dużo. Na razie w całym kraju eksploatowane są tylko 4 takie pojazdy – w kraju morawskośląskim, do którego w najbliższym czasie trafi kolejnych 15 jednostek bateryjnych. Są to RegioPantery produkcji Škody Group. Przypomnijmy, że w zeszłym tygodniu jeden z pojazdów został zaprezentowany w Polsce, na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO w Gdańsku – z naszą relacją ze zdjęciami możecie zapoznać się tutaj.
Obecnie duże plany w zakresie pozyskania taboru bateryjnego mają kolejne czeskie regiony, w tym Praga i kraj środkowoczeski, stąd konieczność zapewnienia możliwości obsługi takich składów w stolicy. Jaki zakres prac przewidywany jest w ramach modernizacji zaplecza technicznego Libeň? Jak czytamy na portalu Zdopravy.cz, istniejąca hala z sześcioma torami serwisowymi zostanie gruntownie przebudowana – kanały serwisowe i podłogi przejdą remont, zaś różnego rodzaju sieci techniczne zostaną wymienione na nowe. Zabudowane zostaną także nowe ogrzewanie i oświetlenie. Powstaną również nowe przejścia na wyższym poziomie, które zapewnią dogodny dostęp do dachów pojazdów.
W kontekście obsługi pojazdów bateryjnych budowa takich przejść ma kluczowe znaczenie, ponieważ akumulatory znajdują się właśnie na dachach. Inwestycja obejmie zresztą budowę przestrzeni, w których moduły bateryjne będą mogły być serwisowane i ładowane. Obecnie ČD nie dysponują szacunkami wartości nakładów inwestycyjnych, jakie będą musiały zostać poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia – kosztorys zostanie określony przez projektanta. Zaplecze techniczne w dzielnicy Libeň różni się znacząco od pozostałych, które powstały znacznie wcześniej – nie ma tu obrotnic i nie było tu nigdy zsypów popiołu, czy urządzeń do nawęglania parowozów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.