NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ERTMS na połowie korytarzy kolejowych do 2023 roku

| Martyn Janduła 09.01.2017 224

ERTMS na połowie korytarzy kolejowych do 2023 roku
Fot. PKP PLK
Rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej z 5 grudnia 2016 roku uchwala nowy plan wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. W myśl Unii Europejskiej połowa linii kolejowych leżących w korytarzach sieci bazowej krajów członkowskich ma być wyposażona w ERTMS.
Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności inwestycji infrastrukturalnych. Ustalony na terytoriach państw członkowskich Unii Europejskiej układ obejmuje sieć bazową, stanowiącą podstawę rozwoju sieci transportowej, na której mają koncentrować się działania unijne. Jednym z celów TEN-T jest zapewnienie dostępności i łączności wszystkich regionów Unii.

W przyjętym przez Komisję Europejską 5 grudnia 2016 roku rozporządzeniu wykonawczym w sprawie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), ustalono nowy plan (European Deployment Plan) jego wdrożenia w krajach członkowskich na układzie sieci bazowej TEN-T. W założeniach planu znalazło się określenie celów do osiągnięcia do 2023 roku. Komisja Europejska zaznaczyła, że do tego czasu na ok. 50% linii leżących w korytarzach sieci bazowej ma być w systemy ERTMS.

Całość do 2030 roku

Nowe rozporządzenie zmienia tym samym zapisy wcześniejszego planu. Za opracowanie bieżącego odpowiada Karel Vinck, koordynator wdrażania systemu ERTMS przy Komisji Europejskiej. Opracowanie sporządzono w przeciągu ostatnich dwóch lat, kiedy wiadomo już było, że terminy określone w poprzednim planie przyjętym w 2009 roku nie były realne do osiągnięcia. Komisja uznała, że pierwotne terminy wyposażenia sześciu wyznaczonych korytarzy TEN-T w systemy sterowania ruchem są nierealne ze względu na brak finansowania, ograniczoną liczbę wykwalifikowanych ekspertów i problem techniczne.

Komisja Europejska zawarła także możliwość uchwalenia kolejnej aktualizacji European Deployment Plan, do której ma dojść w 2023 roku. Określi ona kolejne cele i czas montażu ERTMS na pozostałej części sieci TEN-T w perspektywie lat 2024 do 2030 roku. Komisja Europejska ma nadzieję, że zapewni to większy stopień integracji, ułatwi inwestycje i planowanie zasobów przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury.

Wąskie gardło kolei europejskich

Europejski system zarządzania ruchem kolejowym, czyli w skrócie ERTMS, w myśl Unii Europejskiej ma zastępować często odmienne od siebie krajowe systemy sterowania ruchem. Do tej pory określano ten problem wąskim gardłem, który uniemożliwia budowę interoperacyjnych kolei europejskich. Ujednolicenie systemu ma w konsekwencji pozwolić na bezproblemowe poruszanie się pociągów bez względu na granice państwowe, czyli na zapewnienie interoperacyjności transportu kolejowego. ERTMS składa się z dwóch elementów. Jednym z nich jest ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, zaś drugi to GSM-R, czyli system łączności Kolejowej Sieci GSM.

Jednolity system, to przede wszystkim korzyści dla państw członkowskich. Przyczynia się do poprawy konkurencyjności kolei. Dzięki wdrożeniu ERTMS, możliwe jest bezpieczniejsze podwyższenie prędkości pociągów. Dodatkowo zmniejsza się odległość między jadącymi po sobie składami, co prowadzi do zwiększenia przepustowości linii, a konsekwencji także przepustowości całej sieci kolejowej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (313)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Europa (313)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5