Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ERTMS na połowie korytarzy kolejowych do 2023 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ERTMS na połowie korytarzy kolejowych do 2023 roku
Fot. PKP PLK
Rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej z 5 grudnia 2016 roku uchwala nowy plan wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. W myśl Unii Europejskiej połowa linii kolejowych leżących w korytarzach sieci bazowej krajów członkowskich ma być wyposażona w ERTMS.

Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności inwestycji infrastrukturalnych. Ustalony na terytoriach państw członkowskich Unii Europejskiej układ obejmuje sieć bazową, stanowiącą podstawę rozwoju sieci transportowej, na której mają koncentrować się działania unijne. Jednym z celów TEN-T jest zapewnienie dostępności i łączności wszystkich regionów Unii.

W przyjętym przez Komisję Europejską 5 grudnia 2016 roku rozporządzeniu wykonawczym w sprawie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), ustalono nowy plan (European Deployment Plan) jego wdrożenia w krajach członkowskich na układzie sieci bazowej TEN-T. W założeniach planu znalazło się określenie celów do osiągnięcia do 2023 roku. Komisja Europejska zaznaczyła, że do tego czasu na ok. 50% linii leżących w korytarzach sieci bazowej ma być w systemy ERTMS.

Całość do 2030 roku

Nowe rozporządzenie zmienia tym samym zapisy wcześniejszego planu. Za opracowanie bieżącego odpowiada Karel Vinck, koordynator wdrażania systemu ERTMS przy Komisji Europejskiej. Opracowanie sporządzono w przeciągu ostatnich dwóch lat, kiedy wiadomo już było, że terminy określone w poprzednim planie przyjętym w 2009 roku nie były realne do osiągnięcia. Komisja uznała, że pierwotne terminy wyposażenia sześciu wyznaczonych korytarzy TEN-T w systemy sterowania ruchem są nierealne ze względu na brak finansowania, ograniczoną liczbę wykwalifikowanych ekspertów i problem techniczne.

Komisja Europejska zawarła także możliwość uchwalenia kolejnej aktualizacji European Deployment Plan, do której ma dojść w 2023 roku. Określi ona kolejne cele i czas montażu ERTMS na pozostałej części sieci TEN-T w perspektywie lat 2024 do 2030 roku. Komisja Europejska ma nadzieję, że zapewni to większy stopień integracji, ułatwi inwestycje i planowanie zasobów przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury.

Wąskie gardło kolei europejskich

Europejski system zarządzania ruchem kolejowym, czyli w skrócie ERTMS, w myśl Unii Europejskiej ma zastępować często odmienne od siebie krajowe systemy sterowania ruchem. Do tej pory określano ten problem wąskim gardłem, który uniemożliwia budowę interoperacyjnych kolei europejskich. Ujednolicenie systemu ma w konsekwencji pozwolić na bezproblemowe poruszanie się pociągów bez względu na granice państwowe, czyli na zapewnienie interoperacyjności transportu kolejowego. ERTMS składa się z dwóch elementów. Jednym z nich jest ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, zaś drugi to GSM-R, czyli system łączności Kolejowej Sieci GSM.

Jednolity system, to przede wszystkim korzyści dla państw członkowskich. Przyczynia się do poprawy konkurencyjności kolei. Dzięki wdrożeniu ERTMS, możliwe jest bezpieczniejsze podwyższenie prędkości pociągów. Dodatkowo zmniejsza się odległość między jadącymi po sobie składami, co prowadzi do zwiększenia przepustowości linii, a konsekwencji także przepustowości całej sieci kolejowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5