NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czechy: Kolejarze mogą stracić cześć praw do biletów pracowniczych

| Michał Plaza 21.05.2016 404

Czechy: Kolejarze mogą stracić cześć praw do biletów pracowniczych
fot. Petr.adamek Domena publiczna
W czeskim parlamencie znalazła się nowelizacja ustawy o kolei, która może doprowadzić do ograniczenia uznawania biletów pracowniczych. Zmiana polega na usunięciu zapisu o obowiązku udzielania przez České dráhy zniżek na bilety nie tylko pracownikom ČD, ale także SŽDC (zarządca infrastruktury) czy DÚ (odpowiednik UTK). 
Z szacunków wynika, że prawo do biletów pracowniczych ma 219 tysięcy pracowników kolei i członków ich rodzin, lecz wykorzystuje je tylko 131 tysięcy z nich. Największy ich odsetek to nie pracownicy ČD, lecz SŽDC, co sprawia iż zmiany popierają także České dráhy. Sprawa ma również wpływ na liberalizację rynku przewozów w Republice Czeskiej – do tej pory ČD jako jeden z głównych argumentów przeciwko liberalizacji wskazywały bilety pracownicze, które muszą respektować w przeciwieństwie do prywatnych przewoźników. Bilet pracowniczy jest ofertą IN100 o wartości 19900 koron, którą pracownicy kolei mogą wykupić z bonifikatą 18900 koron.

Arriva od 12 czerwca rozpoczyna obsługę części swych połączeń pociągami elektrycznymi – jak dotąd wykorzystywała ona wyłącznie jednostki spalinowe. Jak donosiliśmy przed paroma tygodniami, Arriva miała opuścić nowo zelektryfikowaną linię Šumperk – Kouty nad Desnou z powodu posiadania w swym taborze wyłącznie „motoraków” – zgonie z zapowiedziami KIDSOK (organizator transportu w kraju ołomunieckim) przewozy miały zostać przekazane państwowemu przewoźnikowi. Jak się jednak okazuje, ČD i kraj ołomuniecki nie doszły jednak do porozumienia, co wykorzystała Arriva. Od czerwca trzecia część połączeń będzie realizowana właśnie przez prywatnego przewoźnika wynajętą lokomotywą elektryczną i 2 wagonami. Warto wyjaśnić, iż przewozy kolejowe w Czeskiej Republice realizują 2 firmy z grupy Arriva - Arriva Morava a.s. (Šumperk - Kouty nad Desnou i Petrov nad Desnou - Sobotín) oraz Arriva vlaky s.r.o. (Praha - Benešov u Prahy, Praha - Trenčín).

Správa železniční dopravní cesty
(zarządca infrastruktury) rozpoczął przygotowania do połączenia magistrali z Pilzna z praskim Hlavní nádraží. Odcinek pomiędzy dworcem głównym a dworcem Praha-Smíchov jest uważany za najbardziej newralgiczne kolejowe wąskie gardło w Republice Czeskiej. Do prac o wartości 3,5 mld koron wchodzić będzie także przebudowa stacji w dzielnicy Smíchov. Co więcej planuje się budowę w cenie 3,5 mld koron dodatkowego mostu równoległego do obecnego dwutorowego zabytkowego mostu przez Wełtawę z 1901. Pierwsze prace miałby by się rozpocząć w 2019 roku.

Agencja Moody’s poprawiła państwowemu przewoźnikowi České dráhy rating z oceny Baa3 na Baa2. Podobną ocenę wystawiono obligacjom o wartości 8,1 mld koron, które w najbliższych tygodniach ČD planują wydać. Wartość ratingu w ten sposób oddaliła się o 2 oceny od poziomu spekulacyjnego. Co więcej perspektywę oceniono również na stabilną. Wpływ na pozytywną ocenę miały m.in. lepsze wyniki sprzedaży czy konwersja długów krótkoterminowych na długoterminowe. České dráhy pierwszy rating otrzymały w 2011 roku, który do zeszłego roku systematycznie spadał zatrzymując się jeden poziom przed pasmem spekulacyjnym. Rating ČD jest wymagany z racji programu kredytowego przedsiębiorstwa, którego zadłużenie aktualnie sięga 32 mld koron.

České dráhy podsumowały rok 2015 w kontekście intensywnych prac remontowych na kolei i wynikłych z nich spóźnień. Punktualność pociągów w transporcie regionalnym wynosiła 87,8%, natomiast w transporcie dalekobieżnym już tylko 72,1%. Średnie opóźnienie wyniosło 30 minut, co jest wartością o 8 minut niższą niż w 2014 roku. Co czwarty opóźniony pociąg dalekobieżny i 30,7% spóźnionych pociągów regionalnych nie dotarły o czasie z winy przewoźnika, czego dowodem najczęściej była awaria taboru. Łączne opóźnienie pociągów ČD wyniosło 12,398 mln minut, co wynosi prawie 24 lata. České dráhy szacują, że straty wynikłe z opóźnień to 500 mln koron (organizacja komunikacji zastępczej, nadgodziny).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Ceske Drahy (228)
(765)

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Ceske Drahy (228)
(765)

Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5