W lokomotywowni Toruń Kluczyki stoją już dwa z czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych, które modernizuje dla województwa konsorcjum Pesy. Malowanie sugeruje pojazd niskopodłogowy, a oznaczenie jednostki - wyposażenie jej w napęd asynchroniczny.
Za modernizację 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72 urząd marszałkowski zapłaci Konsorcjum w składzie: ZNTK„Mińsk Mazowiecki” oraz Pesa Bydgoszcz 31 mln 158 tys. zł brutto. Dwa z czterech pojazdów są już w lokomotywowni Toruń Kluczyki. Będą wozić pasażerów pociągów regionalnych w relacji Toruń - Bydgoszcz.
Kontrowersyjna malatura
Bloger Aleksander Majewski zwraca uwagę, że błędem jest oznaczenie pojazdu - ED72A, gdyż litera "A" dodana na końcu oznacza wyposażenie pojazdu w silniki asynchroniczne. W tej modernizacji wyposażone są w nie jednak sprężarki układu hamulcowego, a nie napęd.
Druga kontrowersja, którą zauważył bloger, to schemat malowania pojazdu. Jest on zgodny z - widoczną obok tekstu - malaturą ze specyfikacji przetargowej, która jednak ukazywała pojazd SA106 - częściowo niskopodłogowy. Czarny pas wzdłuż okien obniża się tam w miejscu, gdzie podłoga - oraz okna - są niżej. ED72 mają podłogi i okna na jednakowej wysokości na całej długości składu, jednak zostały pomalowane dokładnie jak SA106. W efekcie czarny pas wzdłuż linii okien nagle obniża się na długość jednego przedziału. W efekcie pociąg wygląda jak - nie przymierzając - "duży fiat" łatany po stłuczce.
Zakres modernizacji
Według specyfikacji, pociągi ED72 są poddawane gruntownej przebudowie. Zmienił się wygląd ED-72 - otrzymały one nowe, opływowe czoła z laminatu oraz okna z górną częścią uchylną. Zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne drzwi pasażerowie uruchomią na przycisk. Przestrzeń pasażerska będzie w pełni klimatyzowana i wyposażona w tablice i głośniki informacji pasażerskiej. Pasażerowie będa mieli też do dyspozycji Wi-Fi i gniazdka elektryczne (po jednym pod każdym stolikiem).
Zabudowane zostały modułowe kabiny WC z zamkniętym zbiornikiem, przystosowane dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich i z miejscem do przewijania niemowląt. W każdym pociągu jest jedna toaleta, druga została zlikwidowana i zastąpiona miejscami siedzącymi. W pociągach zlikwidowane zostały przedziały klasy 1, a w ich miejsce przewiduje się montaż dwóch uchylnych siedzeń i dwóch wysokich oparć dla wózków z pasami do przypięcia wózków. W pociągach będą po cztery pochylnie dla wózków.
Pełen zakres modernizacji opisaliśmy tutaj.