Od drobnych prac na niektórych peronach SKM po wartą prawie 200 mln zł przebudowę Gdyni Głównej (licząc łącznie budynek dworca i przebudowę stacji). Powoli kończy się trwający od kilku lat proces modernizacji infrastruktury dworcowo-stacyjno-przystankowej w aglomeracji trójmiejskiej. I choć dużo zostało jeszcze do zrobienia, to nie ma wątpliwości, że krok do przodu, jaki zrobiono, jest milowy.
– Największym sukcesem mijającego roku było sprawne realizowanie programu rewitalizacji i poprawy funkcjonalności dworców. Te zmiany są bardzo widoczne i niemal natychmiastowo dostrzegane przez pasażerów. Kolej powróciła do swojej miastotwórczej roli – ocenił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Henryk Klimkiewicz, prezes ZDG TOR, zwracając uwagę, że program odnowy dworców należy w rankingu osiągnięć kolejowych AD 2014 umieścić nawet wyżej niż uruchomienie Pendolino. Dworce, stacje i przystanki w Trójmieście są tego doskonałym przykładem. Jeszcze 5-6 lat temu korzystanie praktycznie z każdego obiektu PLK czy SKM na terenie Trójmiasta równało się z doznaniem estetycznej traumy. Dziś różnica jest kolosalna, a jednym z tego dowodów jest zakończona parę dni temu ewitalizacja dworca w Gdańsku Wrzeszczu.
Udana rewitalizacja wrzeszczańskiego… baraku
Budynek (w zasadzie bez wielkiej przesady można napisać – barak) we Wrzeszczu nie generuje wprawdzie potencjału, by stworzyć z niego dworzec z prawdziwego zdarzenia. Ale tak krawiec kraje… i wykroił całkiem nieźle. W ostatnich tygodniach wyremontowana została elewacja, w środku powstała mini-poczekalnia, zainstalowano monitoring, a przedstawiciele PKP SA zapowiadają, że dworca całodobowo pilnować będzie ochrona. Kolejarze mają w planie budowę nowego dworca we Wrzeszczu, ale na razie koncepcja utknęła na etapie rozmów z władzami Gdańska, gdyż realizacja tego pomysłu oznaczałaby przeniesienie pętli autobusowej; istnieje koncepcja, by utworzyć pętlę podziemną.
Przypomnijmy, iż w pierwszych dniach grudnia we Wrzeszczu oddano do użytku także nowy peron dalekobieżny, zbudowany w stylu zbliżonym do wyremontowanego przed kilkoma laty peronu SKM. Teraz, przez kilka miesięcy, remontowany – w identycznym stylu – będzie dotychczasowy peron. Budowa trzeciego peronu ma związek m.in. z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Gdynia Główna: piękna, ale puszczona na żywioł
Przypomnijmy, co wcześniej, w ostatnich latach, zrealizowano w Trójmieście. Zdecydowanie największą inwestycją była przebudowa dworca i stacji w Gdyni Gł. Remont dworca pokazał, że niezbyt ładna socrealistyczna bryła może nabrać zupełnie innego wyglądu. Co ważne: obiekty handlowe w Gdyni Gł., przez wiele miesięcy po otwarciu dworca (w 2012 r.) stojące puste, dziś są prawie w całości zagospodarowane. Niestety, jest też jeden minus. Na gdyńskim dworcu pojawia się coraz więcej bezdomnych, przez co zwłaszcza w nocy niejednokrotnie ciężko jest znaleźć wolną ławkę. A ochroniarzy, którzy w pierwszych tygodniach po otwarciu dworca widać było na każdym kroku, dziś jakby nie widać… Jeśli ta kwestia zostanie puszczona „na żywioł”, to za kilka-kilkanaście lat znów będzie trzeba wyciągać rękę do UE po pieniądze na remont.
Inwestycję o znacznie mniejszym zakresie, ale też istotną, zrealizowano rok temu w Gdańsku Gł., gdzie zburzono obskurną antresolę nad holem kasowym, odsłaniając jednocześnie oryginalną bryłę budynku. Skala działań przy liftingu pochodzącego z końca XIX w. budynku nie była naturalnie tak duża jak w Gdyni, ale efekt jest zbliżony.
Remont w ostatnich latach przeszły także m.in. dworce w Oliwie, Rumi (gdzie zrealizowano jednocześnie bardzo ciekawy projekt „Stacja Kultura”) czy Pruszczu, a także wszystkie perony PLK do Gdyni Chyloni włącznie (za wyjątkiem peronów w Gdańsku Gł., które remont przeszły w latach 90. XX w., a przed Euro 2012 zostały tylko umyte). Jeśli chodzi o perony SKM, to w Gdańsku remontu nie przeszedł tylko przystanek Stocznia (na razie nie ma planów jego remontu), natomiast w Gdyni na remont czeka 6 z 9 peronów SKM znajdujących się w tym mieście. Pierwsze w kolejce do remontu są perony w Cisowej i Chyloni. Na inne perony na razie nie ma pieniędzy, jednak władze SKM będą prawdopodobnie poszukiwać środków w obrębie rozpoczętej unijnej perspektywy finansowej – podobnie zresztą jak na remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni Gł., ostatniej znaczącej niezrealizowanej jak dotąd inwestycji dworcowej na terenie Trójmiasta.
Sopot i PKM: Wisienki na torcie
Pierwszą wisienką na torcie będzie natomiast nowy dworzec w Sopocie, budowany razem z centrum handlowym, które powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego we współpracy z miastem i PKP SA. Jak zapowiada inwestor, otwarcie kompleksu handlowo-dworcowego nastąpi w I kwartale 2015 r. Drugą wisienką na torcie będą przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, realizowane według nieszablonowych założeń architektonicznych.