Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dworce i perony w Trójmieście przestały straszyć podróżnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dworce i perony w Trójmieście przestały straszyć podróżnych
Od drobnych prac na niektórych peronach SKM po wartą prawie 200 mln zł przebudowę Gdyni Głównej (licząc łącznie budynek dworca i przebudowę stacji). Powoli kończy się trwający od kilku lat proces modernizacji infrastruktury dworcowo-stacyjno-przystankowej w aglomeracji trójmiejskiej. I choć dużo zostało jeszcze do zrobienia, to nie ma wątpliwości, że krok do przodu, jaki zrobiono, jest milowy. 

– Największym sukcesem mijającego roku było sprawne realizowanie programu rewitalizacji i poprawy funkcjonalności dworców. Te zmiany są bardzo widoczne i niemal natychmiastowo dostrzegane przez pasażerów. Kolej powróciła do swojej miastotwórczej roli – ocenił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Henryk Klimkiewicz, prezes ZDG TOR, zwracając uwagę, że program odnowy dworców należy w rankingu osiągnięć kolejowych AD 2014 umieścić nawet wyżej niż uruchomienie Pendolino. Dworce, stacje i przystanki w Trójmieście są tego doskonałym przykładem. Jeszcze 5-6 lat temu korzystanie praktycznie z każdego obiektu PLK czy SKM na terenie Trójmiasta równało się z doznaniem estetycznej traumy. Dziś różnica jest kolosalna, a jednym z tego dowodów jest zakończona parę dni temu ewitalizacja dworca w Gdańsku Wrzeszczu.

Udana rewitalizacja wrzeszczańskiego… baraku

Budynek (w zasadzie bez wielkiej przesady można napisać – barak) we Wrzeszczu nie generuje wprawdzie potencjału, by stworzyć z niego dworzec z prawdziwego zdarzenia. Ale tak krawiec kraje… i wykroił całkiem nieźle. W ostatnich tygodniach wyremontowana została elewacja, w środku powstała mini-poczekalnia, zainstalowano monitoring, a przedstawiciele PKP SA zapowiadają, że dworca całodobowo pilnować będzie ochrona. Kolejarze mają w planie budowę nowego dworca we Wrzeszczu, ale na razie koncepcja utknęła na etapie rozmów z władzami Gdańska, gdyż realizacja tego pomysłu oznaczałaby przeniesienie pętli autobusowej; istnieje koncepcja, by utworzyć pętlę podziemną.

Przypomnijmy, iż w pierwszych dniach grudnia we Wrzeszczu oddano do użytku także nowy peron dalekobieżny, zbudowany w stylu zbliżonym do wyremontowanego przed kilkoma laty peronu SKM. Teraz, przez kilka miesięcy, remontowany – w identycznym stylu – będzie dotychczasowy peron. Budowa trzeciego peronu ma związek m.in. z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Gdynia Główna: piękna, ale puszczona na żywioł

Przypomnijmy, co wcześniej, w ostatnich latach, zrealizowano w Trójmieście. Zdecydowanie największą inwestycją była przebudowa dworca i stacji w Gdyni Gł. Remont dworca pokazał, że niezbyt ładna socrealistyczna bryła może nabrać zupełnie innego wyglądu. Co ważne: obiekty handlowe w Gdyni Gł., przez wiele miesięcy po otwarciu dworca (w 2012 r.) stojące puste, dziś są prawie w całości zagospodarowane. Niestety, jest też jeden minus. Na gdyńskim dworcu pojawia się coraz więcej bezdomnych, przez co zwłaszcza w nocy niejednokrotnie ciężko jest znaleźć wolną ławkę. A ochroniarzy, którzy w pierwszych tygodniach po otwarciu dworca widać było na każdym kroku, dziś jakby nie widać… Jeśli ta kwestia zostanie puszczona „na żywioł”, to za kilka-kilkanaście lat znów będzie trzeba wyciągać rękę do UE po pieniądze na remont.

Inwestycję o znacznie mniejszym zakresie, ale też istotną, zrealizowano rok temu w Gdańsku Gł., gdzie zburzono obskurną antresolę nad holem kasowym, odsłaniając jednocześnie oryginalną bryłę budynku. Skala działań przy liftingu pochodzącego z końca XIX w. budynku nie była naturalnie tak duża jak w Gdyni, ale efekt jest zbliżony.

Remont w ostatnich latach przeszły także m.in. dworce w Oliwie, Rumi (gdzie zrealizowano jednocześnie bardzo ciekawy projekt „Stacja Kultura”) czy Pruszczu, a także wszystkie perony PLK do Gdyni Chyloni włącznie (za wyjątkiem peronów w Gdańsku Gł., które remont przeszły w latach 90. XX w., a przed Euro 2012 zostały tylko umyte). Jeśli chodzi o perony SKM, to w Gdańsku remontu nie przeszedł tylko przystanek Stocznia (na razie nie ma planów jego remontu), natomiast w Gdyni na remont czeka 6 z 9 peronów SKM znajdujących się w tym mieście. Pierwsze w kolejce do remontu są perony w Cisowej i Chyloni. Na inne perony na razie nie ma pieniędzy, jednak władze SKM będą prawdopodobnie poszukiwać środków w obrębie rozpoczętej unijnej perspektywy finansowej – podobnie zresztą jak na remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni Gł., ostatniej znaczącej niezrealizowanej jak dotąd inwestycji dworcowej na terenie Trójmiasta.

Sopot i PKM: Wisienki na torcie

Pierwszą wisienką na torcie będzie natomiast nowy dworzec w Sopocie, budowany razem z centrum handlowym, które powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego we współpracy z miastem i PKP SA. Jak zapowiada inwestor, otwarcie kompleksu handlowo-dworcowego nastąpi w I kwartale 2015 r. Drugą wisienką na torcie będą przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, realizowane według nieszablonowych założeń architektonicznych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk na razie bez tramwaju do dworca Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Gdańsk na razie bez tramwaju do dworca Wrzeszcz

Witold Urbanowicz 18 maja 2023

Powstanie spory parking dla rowerów przy stacji Gdańsk Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Jedna oferta na budowę węzła integracyjnego Gdańsk Wrzeszcz

Infrastruktura

Gdańsk ponawia przetarg na uporządkowanie węzła we Wrzeszczu

Zintegrowany transport

Gdańsk. Zmieni się otoczenie wokół stacji Wrzeszcz. Będzie tramwaj?

Zintegrowany transport

Rusza dworzec tymczasowy Gdańsk Wrzeszcz

Pasażer

Zobacz również:

Gdańsk na razie bez tramwaju do dworca Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Gdańsk na razie bez tramwaju do dworca Wrzeszcz

Witold Urbanowicz 18 maja 2023

Powstanie spory parking dla rowerów przy stacji Gdańsk Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Jedna oferta na budowę węzła integracyjnego Gdańsk Wrzeszcz

Infrastruktura

Gdańsk ponawia przetarg na uporządkowanie węzła we Wrzeszczu

Zintegrowany transport

Gdańsk. Zmieni się otoczenie wokół stacji Wrzeszcz. Będzie tramwaj?

Zintegrowany transport

Rusza dworzec tymczasowy Gdańsk Wrzeszcz

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5