NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Drogowcy chcieliby wsadzić pasażerów KD do autobusów, żeby wozić kruszywa

| Jakub Madrjas 05.07.2018 101

Drogowcy chcieliby wsadzić pasażerów KD do autobusów, żeby wozić kruszywa
Fot. Mariusz Bednarz, SM42.pl
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa uważa, że na przepustowość linii kolejowych na Dolnym Śląsku po których wozi się kruszywa negatywnie wpływają przewozy pasażerskie. Proponuje przesadzić pasażerów do autobusów. Nie chcą się na to zgodzić ani KD, ani PKP PLK, które wskazują na wolną przepustowość linii.
Jak czytamy w piśmie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa do Ministerstwa Infrastruktury, problem związany z przewozem kruszyw na inwestycje kolejowe i drogowe nie został rozwiązany i będzie się dalej nasilał, a jedną z zasadniczych przyczyn problemów z dostawami jest bardzo mocno ograniczona przepustowość, a tym samym możliwość wjazdu i wyjazdu z Dolnego Śląska - w tym z kluczowych stacji węzłowych Wałbrzych i Kłodzko.

Problemem… przewozy pasażerskie?

Zdaniem OIGD, ograniczenia wynika z remontów na sieci PLK w obrębie tych stacji a także na liniach dojazdowych do Wrocławia. Izba uważa, że remontów tych nie należy dokonywać w czasie silnego zapotrzebowania na kruszywa i apeluje o ograniczenie ich do niezbędnego minimum.

Zdaniem drogowców, na ograniczenie przepustowości linii - w szczególności linii kolejowej 286 Wałbrzych - Kłodzko i linii 276 Kłodzko - Wrocław negatywnie wpływają także przewozy pasażerskie realizowane przez Koleje Dolnośląskie. Zdaniem OIGD, przewozy wykonywane są szynobusami które "jeżdżą praktycznie puste, skutecznie blokując możliwość przejazdu pociągów towarowych". Dlatego Izba postulowała, aby wystąpić do PLK i marszałka województwa z prośbą o zredukowanie przewozów pasażerskich i zastąpienie ich komunikacją zastępczą, co miałoby pozwolić zwiększyć możliwości wywozu kruszyw na projekty infrastrukturalne.

PLK i KD nie chcą słyszeć o komunikacji zastępczej

Propozycja drogowców spotkała się z niezrozumieniem Kolei Dolnośląskich. Piotr Malepszak, członek zarządu przewoźnika, który w przeszłości był m. in. pełnomocnikiem zarządu PKP PLK informuje, że KD uruchamiają łącznie 7 par pociągów pasażerskich na odcinku Kłodzko Główne - Ścinawka Średnia, co łącznie zajmuje jej przepustowość jedynie przez 5 godzin i 30 minut. – Pozostałe 18 godzin i 30 minut jest dostępne dla pociągów towarowych. Odwołanie pociągów pasażerskich i propozycja zastąpienia ich komunikacją autobusową spowodowałaby przede wszystkim znaczące wydłużenie czasu przejazdu na całym odcinku względem przejazdu pociągiem i znaczące pogorszenie oferty dla pasażerów – podkreśla Malepszak.

Zgadza się z nim członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch. Jego zdaniem, nie ma potrzeby przesadzać pasażerów z Dolnego Śląska do autobusów, a do wykorzystania pozostaje od kilkunastu do ponad dwudziestu slotów dla pociągów towarowych. – Problem wywozu kruszyw istnieje, ale nie po stronie PLK – mówi Bresch.

- PLK przygotowuje rozkład jazdy na żądanie przewoźnika w każdym momencie, kiedy jest zgłoszona taka potrzeba. Jeżeli skład jest gotowy do odjazdu przed czasem lub po czasie, ułożonego wcześniej rozkładu jazdy, wyjeżdża na trasę w przeciągu jednej godziny, ale po zgłoszeniu gotowości przez przewoźnika. Zajętość linii jest na poziomie 40-60 %, czyli są rezerwy na każdej linii, umożliwiające zwiększenie przewozów. Kumulacja następuje w sytuacji, gdy składy są dzielone na części, co powoduje zajętość torów stacyjnych – dodaje członek zarządu PLK.

Kolejarze często wskazują też na problemy z załadunkiem kruszyw, z czym z kolei nie zgadzają się przedstawiciele kopalni. Podczas spotkania w Izbie Drogownictwa tłumaczyli, że kilkukrotnie umówili się z kolejarzami na oficjalny pomiar czasu załadunku, ale do testu nie dochodziło bo… zamówiony pociąg towarowy był opóźniony o wiele godzin. Ogromne opóźnienia w ruchu pociągów towarowych to jeden z czynników, które dezorganizują pracę kopalni – a warto przypomnieć, że punktualność frachtu uderzyła właśnie w historyczne dno osiągając w IV kwartale zeszłego roku zaledwie 34,18%. Winą za ten stan rzeczy wzajemnie obarczają się przewoźnicy towarowi i zarządca infrastruktury.

Zabrakło przygotowań, potrzebne rozjazdy tymczasowe

– W ocenie Kolei Dolnośląskich problem całościowy wywozu kruszyw z obszaru Kotliny Kłodzkiej związany jest niestety z brakiem wcześniejszego przygotowania infrastruktury na potrzeby zwiększonych przewozów towarowych i nakładających się w czasie różnych prac utrzymaniowych i inwestycyjnych, które powinny zostać zrealizowane z wyprzedzeniem – mówi Malepszak, podając przykłady m. in. naprawy toru nr 1 na odcinku Kłodzko Główne - Ścinawka Średnia, który obecnie jest awaryjnie zamknięty, ale także udrożnienia odcinka linii nr 276 od Kłodzka Głównego do Kamieńca Ząbkowickiego celem prowadzenia ruchu po obydwu torach.

Z posiadanych przez przewoźnika informacji wynika, że w najbliższym czasie planowane są dalsze prace na odcinku Bardo Przyłęk - Kłodzko Główne skutkujące ruchem jednotorowym przez okres wielu miesięcy, co bardzo mocno ograniczy przepustowość i spowoduje konieczność odwołania pociągów pasażerskich . W takiej sytuacji celem poprawy przepustowości, KD sugerują stosowanie rozwiązań np. rozjazdów tymczasowych skracających odcinki jednotorowe i poprawiające przepustowość.

Raport na temat problemów budownictwa opublikujemy w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”. Zapraszamy do prenumeraty!



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (378)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (378)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS