Dotąd wyprodukowane lokomotywy Dragon Newagu miały oznaczenie E6ACT. Ale Freightliner otrzyma lokomotywy oznaczone E6DCF–DP. Skąd wzięła się ta zmiana?
Miesiąc temu podpisana została trójstronna umowa warunkowa między Newagiem Gliwice, Freightliner Polska a instytucją finansującą ING Lease Polska na dostawę pięciu nowych sześcioosiowych lokomotyw E6DCF-DP Dragon. Wartość kontraktu 17,5 mln euro netto. Pierwsze trzy sztuki mają dotrzeć do przewoźnika na koniec maja 2016 r. Kolejne dwie mają być dostarczane co miesiąc.
Dotąd wyprodukowane Dragony miały oznaczenie E6ACT, gdzie E oznaczało rodzaj napędu (elektryczny) 6 – liczbę osi, AC – system zasilania silników trakcyjnych, a T – przeznaczenie (pociągi towarowe). Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, Newag zastosował oznaczenie AC, by podkreślić zmianę technologii – po raz pierwszy w Polsce została wówczas wyprodukowana lokomotywa z silnikami na prąd przemienny. Teraz stosowanie silników na prąd przemienny stało się powszechne, i nie jest już konieczne wyróżnianie tego w nazwie.
Dlatego, poczynając od lokomotyw dla Freightliner PL, skrót AC/DC/MS w nazwie lokomotywy oznacza już nie rodzaj silnika, a system zasilania: AC, jeżeli jest to 15 kV lub 25 kV prądu zmiennego, DC, jeżeli jest to 3 kV prądu stałego, MS, jeżeli lokomotywa jest wielosystemowa. Natomiast przeznaczenie będzie oznaczane międzynarodowym skrótem F (od Freight), a litery DP oznaczają system Dual Power. Stąd Freightliner otrzyma lokomotywy oznaczone E6DCF–DP.
Obszerne podsumowanie eksploatacji lokomotyw Dragon w Lotos Kolej i STK już w najbliższym numerze miesięcznika Rynek Kolejowy!

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Oficjalnym partnerem wydarzenia są Koleje Ukraińskie (UZ) - podczas konferencji będzie można nawiązać kontakt z ukraińskim rynkiem taborowym.
Więcej na temat konferencji.