Spółka Lotos Kolej rozpoczęła eksploatację pierwszej z pięciu zamówionych lokomotyw Dragon. Wyprodukowany przez Newag Gliwice elektrowóz już wyruszył w pierwszą jazdę, z Gdańska do Zduńskiej Woli.
W 2012 r., podczas targów InnoTrans w Berlinie, Lotos Kolej i ówczesny ZNLE Gliwice zawarły umowę na dostawę 5 lokomotyw tego typu.– Lotos Kolej to najnowocześniejszy przewoźnik kolejowy w Polsce – podkreśla Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej.
Ok.godz. 13.00 Dragon Lotosu wyjechał w swoją pierwszą trasę: Gdańsk-Olszynka - Zduńska Wola-Kasznice. Skład ma długość 518 m. Dragon ciągnie 37 cystern z benzyną i olejem napędowym. Łączna masa pociągu to ok. 2700 t.
– Aby zapewnić dynamiczny rozwój spółce, na niezwykle konkurencyjnym rynku, musimy stale inwestować, przede wszystkim w tabor. Cieszę się, że Lotos Kolej wybierając najnowsze lokomotywy do eksploatacji może korzystać z ofert polskich producentów, reprezentujących najwyższą jakość na światowym poziomie – mówi Gruca.
– Dragon przeznaczony jest do obsługi tras dalekobieżnych, trudnych i wymagających – mówi Bartosz Krzemiński, prezes Newagu Gliwice. – Przeprowadzone przez nas testy potwierdziły, że lokomotywa z postoju potrafi pokonać wzniesienie o nachyleniu 10 prom. prowadząc pociąg o masie 4 000 ton – dodaje.
Lokomotywa Dragon w wersji seryjnej znacznie różni się od prototypu. Podniesiona została m.in. niezawodność i komfort pracy maszynisty. Więcej o nowych Dragonach będzie można przeczytać już w numerze 4/2014 miesięcznika „Rynek Kolejowy”. Natomiast fotogalerię zdjęć lokomotywy Dragon w barwach Lotos Kolej i STK można znaleźć tutaj.