NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Dobre wyniki PKP w gospodarowaniu nieruchomościami

| PKP SA 11.02.2016 149

Dobre wyniki PKP w gospodarowaniu nieruchomościami
fot. Remigiusz Józefowicz CC BY-SA 2.5 pl
22 zrealizowane inwestycje dworcowe o łącznej wartości 298 mln złotych, kolejne ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, 51 dworców zbytych na rzecz samorządów – PKP SA.podsumowuje 2015 rok w obszarze zarządzania nieruchomościami.
Podobnie jak w ubiegłych latach, PKP SA realizowała program modernizacji dworców kolejowych. W 2015 roku przeprowadzono 22 inwestycje. Do dyspozycji podróżnych oddano m.in. nowy dworzec Bydgoszcz Główna, wybudowany przy wsparciu funduszy unijnych czy nowy dworzec w Sopocie, który powstał dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu. Również w ubiegłym roku zakończono pilotażowy projekt budowy innowacyjnych dworców systemowych. Kolejne takie inwestycje będą prowadzone w 2016 r. o czym można przeczytać tutaj.

- Na stacjach Mława, Nasielsk, Strzelce Krajeńskie Wschód i Ciechanów powstały nowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w liczne rozwiązania ekologiczne obiekty. Koszt budowy dworca systemowego jest znacznie mniejszy niż w przypadku standardowej modernizacji. Niższe są także koszty eksploatacji takiego obiektu” – mówi Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu PKP SA – Rozważamy kolejne lokalizacje pod kątem budowy IDS-ów” – dodaje.

Prace na mniejszych dworcach

Oprócz dużych projektów modernizacyjnych, PKP SA wykonuje bieżące prace estetyzacyjne na dworcach kolejowych na terenie całego kraju. Dzięki temu szansę na poprawę stanu technicznego i estetyki mają także obiekty położone w mniejszych miejscowościach. Przeprowadzone w ubiegłym roku estetyzacje objęły m.in. takie dworce, jak Dęblin, Łódź Chojny, Nidzica, Rybnik Paruszowiec, Sochaczew czy Solec Kujawski. Łączna wartość prac zrealizowanych w 2015 r. wyniosła 12,9 mln zł.

Wspólnie z Xcity Investment i partnerami zewnętrznymi PKP SA prowadzi także duże projekty deweloperskie. Obecnie realizowanych jest 7 inwestycji, w przypadku kolejnych 3 prowadzone są rokowania, a dla kolejnych 15 projektów zostały uruchomione postępowania, celem wyłonienia inwestorów.

Poprawa wyników komercyjnych


PKP SA odnotowała również bardzo dobre wyniki w zakresie komercyjnego zagospodarowania dworców kolejowych. W 2015 r. poziom wynajęcia powierzchni na 16 dworcach kategorii Premium wyniósł 85%, z czego na 7 największych było to 94%. Obiekty kategorii Premium to ważne węzły komunikacyjne, obsługujące ruch krajowy i międzynarodowy. Dworce te oferują podróżnym najszerszą gamę usług.

Wysokie standardy na dworcach to nie tylko czystość i wyższy poziom bezpieczeństwa. PKP SA inwestuje również w liczne udogodnienia dla pasażerów. Już teraz podróżni w 10 największych obiektach mogą liczyć na pomoc pracowników InfoDworców. W każdym z takich punktów od niedawna dostępny jest również Tłumacz Migam – innowacja, dzięki której osoby głuche oraz słabo słyszące mogą uzyskać niezbędną pomoc, łącząc się z tłumaczem języka migowego online na tablecie. Z myślą o wygodzie podróżnych, na ponad 120 dworcach dostępne jest również darmowe WiFi.

Budynki przekazywane samorządom


W ubiegłym roku PKP SA kontynuowała działania mające na celu obniżenie kosztów związanych z eksploatacją nieruchomości. W tym celu zbędne z perspektywy funkcjonowania kolei obiekty i grunty przekazywano na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lub sprzedawano prywatnym inwestorom. Te, które nie cieszyły się zainteresowaniem, a ich stan techniczny był bardzo zły, wyburzano.

W minionym roku lokalne władze przejęły od spółki 51 dworców i ponad 240 km linii kolejowych. Przejęte nieruchomości mogą być na nowo zagospodarowane i służyć np. realizacji zadań własnych gminy w zakresie turystyki i sportu czy edukacji i kultury. Na takie zagospodarowanie dworców w ubiegłym roku zdecydowały się gminy Jeleśnia i Żory. Tereny po dawnych liniach kolejowych służą często jako szlaki turystyczne czy ścieżki rowerowe.

Sprzedaż nieruchomości


Dobre wyniki PKP SA osiągnęła także w zakresie sprzedaży nieruchomości. Podpisane w ubiegłym roku akty notarialne przyniosły 226 mln zł. Do największych transakcji można zaliczyć m.in. sprzedaż nieruchomości przy ul. Kiejstuta w Warszawie, przy Rondzie Mogilskim w Krakowie, czy w Katowicach, przy ul. Dworcowej. Środki ze sprzedaży nieruchomości posłużą m.in. dalszej modernizacji dworców kolejowych.

Ponadto, sprzedaż zbędnych dla PKP SA obiektów oznacza duże oszczędności dla spółki, dzięki ograniczeniu wydatków m.in. z tytułu utrzymania budynków czy podatku od nieruchomości. Przykładowo, tylko dzięki sprzedaży trzech ośrodków wypoczynkowych – w Piwnicznej Zdroju, Sierakowie i Prądocinie – oszczędności w skali roku wynoszą ok. 700 tys. złotych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45775)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45775)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5