fot. NASA (z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej)Bałtyk i Morze Północne
Biuro europejskiego kolejowego korytarza towarowego RFC8 ( Bałtyk – Morze Północne) chce zamówić opracowanie na temat możliwości zwiększenia maksymalnej długości pociągów towarowych. Studium ma wskazać działania, jakie należałoby podjąć, by dostosować infrastrukturę do kursowania składów o długości 740 metrów. Cel to poprawa wydajności konkurencyjności w stosunku do transportu drogowego.
W opisie zamówienia określono długość pociągu towarowego jako najistotniejszy z parametrów mających wpływ na przepustowość sieci. Wydłużenie składów pozwoliłoby też na poprawę opłacalności przewozów (m. in. dzięki zmniejszeniu zapotrzebowania na lokomotywy, maszynistów i energię elektryczną), a tym samym – na obniżenie cen dla nadawców ładunków i lepszą konkurencyjność w stosunku do przewoźników drogowych.
Zwycięzca przetargu ma wziąć pod uwagę zarówno infrastrukturalne, jak i związane z organizacją przewozów działania mające doprowadzić do realizacji tego zamierzenia. Treść dokumentu ma być podzielona na cztery części: inwentaryzacja stanu obecnego, opis organizacyjnych i infrastrukturalnych „wąskich gardeł”, oszacowanie kosztów ich uzupełnienia oraz rekomendacje końcowe.
Biuro RFC8 zamierza przeznaczyć na opracowanie do 100 tysięcy euro. Część tej sumy będzie pochodziła ze środków unijnych z instrumentu „Łącząc Europę”. 40% wagi ma kryterium ceny usługi, tyle samo zależy od zastosowanej metodologii, a 20% – od kompetencji członków zespołu. Oferty można składać do godziny 15 28 stycznia. Ich otwarcie zaplanowano na następny dzień.
Korytarz Bałtyk – Morze Północne to ciąg linii o łącznej długości ponad 6 tysięcy kilometrów, łączących porty morskie w Belgii, Holandii i Niemczech (Antwerpię, Rotterdam, Amsterdam, Wilhelmshaven, Bremerhaven i Hamburg) przez Hanower, Berlin, Rzepin i Warszawę z Terespolem i Kownem. Dwie odnogi korytarza prowadzą na południe, do Katowic przez Horkę i do Pragi przez Bad Schandau. Obok linii głównych wyznaczono także mające je odciążać dodatkowe ciągi, poprowadzone w miarę możliwości liniami równoległymi.
Na terytorium Polski z przebiegiem RFC8 pokrywa się korytarz nr 1 Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD) z Władywostoku i Nachodki do granicy polsko-niemieckiej. W planach jest przedłużenie korytarza poprzez ciąg Rail Baltica do Rygi i Tallinna (zamawiający opracowanie zastrzega sobie prawo do rozszerzenia zamówienia o podobny zakres prac dla linii, które mają w przyszłości utworzyć przedłużenie korytarza na terenie Litwy, Łotwy i Estonii).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.