Partnerzy serwisu:
Biznes

Długi PKP drogie w utrzymaniu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
18-11-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Długi PKP drogie w utrzymaniu
Przez ostatnie 10 lat kolej wydała 9,5 mld zł na spłaty dawnych długów. Pierwotnie wynosił on 8 mld zł, ale mimo spłaconej już wyższej kwoty, wciąż do oddania pozostaje 4,3 mld – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”

Pieniądze na spłatę zobowiązań pochodzą m. in. ze sprzedaży nieruchomości, a transakcji szczególnie w tym roku jest dość dużo. Łącznie za same grunty PKP SA może dostać więcej niż 300 mln zł. Poza tym są jeszcze prywatyzacje. W tym tygodniu udało się sfinalizować sprzedaż spółki PNI, co zasili konto PKP SA o 225 mln zł. Kolejne 150 mln to efekt sprzedaży udziałów w spółce joint venture Bombardier Transportation Polska.

W ciągu ostatnich dwóch lat spółka wydała 2,5 mld zł na obsługę swoich długów. Według DGP w tym roku może to być aż 1,8 mld zł. Adrian Furgalskiego z ZDG TOR zaznacza, że ze sprzedaży majątku i prywatyzacji pieniądze miały służyć spłacaniu zobowiązań, ale zawsze były jakieś przeszkody, np. blokada przez związkowców i polityków procesów prywatyzacji, kryzys, a to zmuszało kolej do kolejnych pożyczek.

Wiadomo już, że spółka będzie musiała dołożyć do pięcioletnich obligacji, które wyemitowano w październiku. W 2016 roku, według dzisiejszych wyliczeń, kolejarze będą musieli znaleźć dodatkowe 230 mln zł.

- Gdyby PKP skuteczniej zarządzały majątkiem i środki mogłyby być wydane np. na nowe pociągi, pasażerowie mogliby podróżować 50 nowiutkimi składami – podsumowuje DGP.

Więcej

 

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Infrastruktura

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Kasper Fiszer 19 sierpnia 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Zobacz również:

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Infrastruktura

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Kasper Fiszer 19 sierpnia 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij