Partnerzy serwisu:
Biznes

Dlaczego UE nie rekompensuje kosztów utrudnień przy modernizacjach?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
10-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dlaczego UE nie rekompensuje kosztów utrudnień przy modernizacjach?
Odszkodowania dla przewoźników kolejowych z tytułu utrudnień w ruchu pociągów powstałych w procesie inwestycyjnym nie mogą stanowić kosztu kwalifikowanego. Według przewoźników, wystarczyłyby bardziej energiczne działania ministerstwa transportu i PKP PLK, aby to zmienić – i zyskać dodatkowe fundusze na kolej.

Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i przepisami Unii Europejskiej odszkodowania dla przewoźników kolejowych z tytułu utrudnień w ruchu pociągów powstałych w procesie inwestycyjnym nie mogą stanowić kosztu kwalifikowanego. To bardzo ważna sprawa – w końcu odszkodowania te stanowią dodatkowy koszt zarządcy infrastruktury. A przy braku zwiększenia dotacji na bieżącą działalność PKP PLK… i trzeba je pokryć z opłat za dostęp do infrastruktury opłacanych przez przewoźników.

Według wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na lata 2007 – 2013 dotyczącej wydatków kwalifikowanych, jest to wydatek lub koszt faktycznie poniesiony przez beneficjenta w związku z realizacją projektu w ramach Programu i udokumentowany, zgodnie z warunkami wskazanymi w Wytycznych, który kwalifikuje się do objęcia wsparciem ze środków przeznaczonych na realizację Programu w trybie określonym w umowie o dofinansowanie. - Wydatek niekwalifikowany to przeciwieństwo, jednak ważne są tu konsekwencje finansowe – jest to wydatek lub koszt pokrywany ze środków własnych beneficjanta w ramach realizowanego projektu.

- Istnieje możliwość analizy, jak koszty czasowego wyłączenia albo częściowych ograniczeń przewozowych modernizowanych linii kolejowych (odcinków linii kolejowych) mogą wpłynąć na przychody projektu – mówi Stanisław Krakowski z biura prasowego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.  Ewentualne wykonanie takich analiz leży po stronie beneficjentów projektów współfinansowanych ze środków UE. - Należy również pamiętać, że przeprowadzone w ten sposób analizy muszą pozostać w zgodności z obowiązującymi przepisami i procedurami – dodaje. Co na to przewoźnicy?

Przewoźnicy chcą rekompensat

- W obszarze zainteresowania PKP Cargo jest potencjalna możliwości uzyskania rekompensat czy też odszkodowań m.in. za wydłużanie czasu jazdy w związku z zamknięciami torowymi, w trakcie robót inwestycyjnych itp. na sieci zarządzanej przez PKP PLK. Problem środków na rekompensaty jest sprawą zarządcy infrastruktury – ucina rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski.

Więcej do powiedzenia na ten temat CTL Logistics. - Podstawowy spór (ale nie jedyny) jaki istnieje obecnie pomiędzy przewoźnikami a PKP PLK w ramach realizacji inwestycji na infrastrukturze to konieczność prowadzenia pociągów po trasach okrężnych z uwagi na zamknięcia torowe. W sytuacji braku rozkładów jazdy całorocznych generuje to dodatkowe koszty związane z dłuższymi trasami, oraz bez względu na rodzaj tras – wymaga zaangażowania znacznie większych zasobów w postaci lokomotyw, wagonów i ludzi do wykonania tego samego zadania. Razem w efekcie mamy do czynienia ze znacznie wyższymi kosztami działalności bieżącej przewoźników – mówi członek zarządu CTL Mariusz Mik.

Wystarczyłyby bardziej energiczne działania?

- Stanowisko przewoźników jest jasne: domagają się rekompensat tych kosztów i przewoźnicy widzą to w bezpośrednim związku z prowadzonymi inwestycjami na infrastrukturze – podlegającymi dofinansowaniu ze środków Unii. Stanowisko PKP PLK jest odmienne – nie akceptuje rekompensat dla przewoźników i jak można zauważyć także w korespondencji z MRR, nie łączy tego bezpośrednio z inwestycjami – opisuje członek zarządu CTL. - W efekcie jeśli tego typu koszty nie mogą podlegać dofinansowaniu ze środków Unii muszą pochodzić ze środków własnych PKP PLK, co z uwagi na problemy z domykaniem się budżetu PKP PLK jest zawsze kłopotliwe – dodaje.

- W opinii przewoźników gdyby podjęto bardziej energiczne działania, poparte pracami analitycznymi to w bezsprzeczny sposób udałoby się wykazać bezpośredni związek większych kosztów przewoźników z tytułu prowadzonych inwestycji. W konsekwencji byłaby tu możliwość objęcia tych kosztów programem pomocowym, z wydatkowaniem którego są tak wielkie problemy – podsumowuje Mariusz Mik.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śląskie: Track Tec Construction zmodernizuje łącznicę w Rybniku

Infrastruktura

Śląskie: Track Tec Construction zmodernizuje łącznicę w Rybniku

Roman Czubiński 23 stycznia 2024

Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie

Pasażer

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Zintegrowany transport

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Kasper Fiszer 09 września 2018

Ruszyła przebudowa linii Budapeszt – Belgrad

Infrastruktura

Ruszyła przebudowa linii Budapeszt – Belgrad

Tomasz Kościelny 18 lutego 2018

Zobacz również:

Śląskie: Track Tec Construction zmodernizuje łącznicę w Rybniku

Infrastruktura

Śląskie: Track Tec Construction zmodernizuje łącznicę w Rybniku

Roman Czubiński 23 stycznia 2024

Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie

Pasażer

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Zintegrowany transport

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Kasper Fiszer 09 września 2018

Ruszyła przebudowa linii Budapeszt – Belgrad

Infrastruktura

Ruszyła przebudowa linii Budapeszt – Belgrad

Tomasz Kościelny 18 lutego 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5